שמונה ישראלים קיפחו את חייהם בימים האחרונים בשורה של תאונות דרכים קטלניות. שניים מהם, ענת טל-קטלב (49) מקיבוץ בית קמה וניצן משה (50) מלהבים, שימשו כמנהלים בכירים בחברת ICL (לשעבר כימיקלים לישראל). ניר קנטור, מנהל אגף הכימיה, הפרמצבטיקה ואיכות הסביבה בהתאחדות התעשיינים, אמר הבוקר (ראשון) בריאיון לאולפן ynet על חברו משה: "זה אובדן גדול". צבי מאיר, שהכיר את טל-קטלב ממסגרת התנדבותה כליצנית רפואית, אמר: "הייתה בה כל כך הרבה פשטות ואהבה".
חקירת התאונה שאירעה ביום חמישי בכביש 6 סמוך למחלף קריית גת העלתה כי לנהג הרכב שהתנגש ברכבם של המנהלים, עלי אלאטרש (24) מהפזורה הבדואית בנגב, לא היה רישיון נהיגה. לפי החשד, אלאטרש נסע במהירות מופרזת, איבד שליטה, סטה מהכביש, חצה תעלה שמפרידה בין הנתיבים - והתנגש ברכב של טל-קטלב ומשה שהגיע מהכיוון השני. גם אלאטרש נהרג בתאונה.
טל-קטלב הייתה נשיאת חטיבת מוצרים תעשייתיים ב-ICL, ומשה היה סמנכ"ל בכיר לתפעול גלובלי בחברה. השניים הובאו למנוחות ביום שישי. "אמרת שהטובים מתים ראשונים", ספד לטל-קטלב בנה נדב. "ברור לי שזו קלישאה שאומרים לכל ילד, אבל מאותו רגע ידעתי שזה עניין של זמן עד שזה יגיע אלינו".
2 צפייה בגלריה
ענת טל-קטלב, ניצן משה, זירת התאונה
ענת טל-קטלב, ניצן משה, זירת התאונה
ההרוגים ענת טל-קטלב וניצן משה, וזירת התאונה
( צילום: תיעוד מבצעי מד"א, נטלי כהן קדוש)
2 צפייה בגלריה
ענת טל-קטלב מתנדבת כליצנית רפואית
ענת טל-קטלב מתנדבת כליצנית רפואית
טל-קטלב התנדבה כליצנית רפואית
(מתוך פייסבוק)
לצד עבודתה כאחת מהמנהלים הבכירים במשק הישראלי, התנדבה כאמור טל-קטלב בליצנות רפואית על-מנת לשמח ילדים במסגרת עמותות שונות. צבי מאיר, שהכיר את ההרוגה ממסגרת התנדבותה, סיפר: "ענת הייתה מדהימה ביכולת של החיבור בין הכישורים ההנדסיים לבין האנושיות והוולונטריות. זה משהו מדהים. הייתה בה כל כך הרבה פשטות, לתת ולהעניק חום ורגש.
"לא היית מעלה בדעתך שזו מנהלת של 1,200 עובדים, עם כל האחריות הקשורה בכך ומצד שני למצוא את הזמן ולשמח ילדים חולים ולהיות ליצנית רפואית. זה משהו שהוא נדיר ביותר. כששמעתי שהיא נהרגה הייתי בשוק אדיר. זה אובדן מדהים, אני פשוט לא מעכל את העניין הזה. בסיום קורס הליצנות הרפואית היא סיפרה על התהליך שעברה ושרה את השיר 'ישנן בנות'".

"בסופו של דבר מדובר במענטש"

ניר קנטור, חברו של ניצן משה, סיפר: "אני הכרתי אותו משהו כמו שש שנים. ברגע שהוא מתחיל להציג את עצמו, אתה מבין איזה איש יש לפניך - גלוי לב, בגובה העיניים, מקצועי, ענייני, מזהה את ההזדמנות, חד כתער, חושב נכון ומקבל החלטות מהירות. בסופו של דבר מדובר במענטש. הוא היה חבר אמיתי ויצר קשר בין-אישי מטורף בין כולם".
קנטור אמר עוד: "אנחנו מתקשים מאוד להבין איך דבר כזה קרה. ממה שאני מכיר, הוא וענת חזרו מישיבת הנהלה בתל אביב והיו בדרכם הביתה. בסופו של דבר קרתה התאונה הארורה, זה עניין של גורל כמובן, זה היה יכול להיות כל אחד ושתי משפחות נגדעו. משפחת ICL מרוסקת, כולם כואבים בצורה מאוד קשה".


עוז דרור, סמנכ"ל עמותת אור ירוק שנאבקת בתאונות הדרכים, תקף את שרת התחבורה מרב מיכאלי: "היא מתפארת בכך שהביאה את התקציב הגדול ביותר למשרד התחבורה, אבל הכסף הזה לא הגיע לתאונות הדרכים. הוא הגיע אולי לרכבות, לאוטובוסים. זה חשוב מאוד, אבל להצלת חיי אדם בתאונות הכסף הזה לא הגיע. לא הגיע כסף למקומות שאנחנו יודעים שאנשים נהרגים בהם בגלל בעיות תשתית.
"המועצה האירופית לבטיחות בדרכים הוציאו דוח בחודש שעבר, שבו ישראל מוצבת במקום האחרון בשינוי מספר ההרוגים בעשור האחרון. במדינות כמו יוון, מלטה, רומניה וסלובניה הורידו בעשרות אחוזים את מספר ההרוגים, בעוד בישראל מספר ההרוגים בעשור האחרון ירד ב-4.7% בלבד. צריך לרצות להציל חיי אדם, ולצערי הרב אצלנו זה לא קורה".
דרור אמר עוד: "אולי הגיע הזמן לשנות אסטרטגיה שמאשימה רק את הנהגים. אולי הגיע הזמן שהמדינה גם תיקח קצת אחריות ותשקיע. אפשר לשים עוד משטרה ועוד מצלמות, להגדיל את האכיפה, את החינוך, את ההסברה ואת הענישה - ואני מבטיח שאפשר לראות את התוצאות בתוך זמן קצר".