4 צפייה בגלריה
 ישיבת ממשלה
 ישיבת ממשלה
גנץ ובנט. ימינה התנגדה עד כה
(צילום: רויטרס, דנה קופל )
חוק הלאום שוב על הפרק, וגם המאבקים בקואליציה: אחרי הצהרת יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן בעניין חוק הלאום לאחר חשיפת זהותו של סא"ל מ' - מחמוד חיר א-דין - כחול לבן תעלה ביום ראשון בוועדת השרים לחקיקה את חוק יסוד: השוויון. כך נודע ל-ynet. חוק זה הוא למעשה תיקון לחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, שבו יעוגנו הזכות לשוויון ואיסור אפליה. למעשה בכך שר הביטחון בני גנץ, שעוד במסע הבחירות הראשון שלו הבטיח לשנות חוק הלאום, מנסה להקדים את ליברמן שקרא לתיקון החוק.
גנץ אישר את הפרסום ב-ynet וכתב בטוויטר: "הגיעה העת לעגן את השוויון לפרט בחוק יסוד. בהובלת ח"כ איתן גינזבורג, כחול לבן תעלה מחדש את חוק השוויון להצבעה בוועדת השרים לחקיקה, לאחר שנדחה לפני כמה חודשים. אני קורא לכל חברי הממשלה לתמוך בחוק, ומקווה שנוכל לקדם זאת לטובת כלל אזרחי ישראל ומדינת ישראל".
החוק יגדיר כי כל אזרחי ישראל שווים בפני החוק, וכי אין פוגעים בזכויות הפרט של אדם מחמת דת, גזע, מין או מכל טעם דומה אחר. עד כה הקואליציה, ובעיקר ימינה, התנגדה לחוק ובשל כך הוא נותר תקוע. בישיבת הממשלה היום התעמתו גנץ וראש הממשלה נפתלי בנט, כשגנץ תקף את בנט: להרבה אנשים יש קרדיט על העבודה של הממשלה הזו אבל מול המצלמות דיברת רק על אני ואני ואני. אני בחדר ואתה מתייחס אליי כאילו אני שר הרווחה. היית צריך להזכיר אותי".
4 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן
השר ליברמן. "הזדמנות לתקן את חוק הלאום"
(צילום: קובי קואנקס)
4 צפייה בגלריה
סגן אלוף מחמוד חיר א-דין
סגן אלוף מחמוד חיר א-דין
סגן אלוף מחמוד חיר א-דין. "סתירה בין חוק הלאום לדברי השבח"
(באדיבות דובר צה"ל)
מוקדם יותר כתב ליברמן בחשבון הטוויטר שלו: "ישנה סתירה מובהקת בין חוק הלאום בגרסתו הנוכחית לכל דברי השבח לגיבור ישראל, סא"ל מחמוד חיר א-דין. זו ההזדמנות לתקן את חוק הלאום ולקבע את מגילת העצמאות כחוק יסוד. אני קורא לאופוזיציה ולקואליציה לחשב מסלול מחדש ובמקום להסתפק במילים כמו 'אחים לנשק' לחברה הדרוזית, לעשות את הנדרש".
"השר ליברמן צודק", אמר יו"ר סיעת כחול לבן, איתן גינזבורג. "יש שתי דרכים לתקן את העוול שחוק הלאום יצר לחלקים בחברה הישראלית, ושתיהן עוברות בחוקים שכחול לבן הגישה ומקדמת כבר מיום הקמתה. אחד הוא חוק יסוד: השוויון, שיגדיר כי כל אזרחי ישראל שווים בפני החוק, וכי אין פוגעים בזכויות הפרט של אדם מחמת דת, גזע, מין או מכל טעם דומה אחר. השני הוא חוק יסוד: מגילת העצמאות, המעגן בחקיקה את רוח וערכי המגילה".
"ביום שבו הציבור הישראלי נחשף לזהותו של גיבור ישראל, סא"ל מחמוד חיר א-דין שנפל בקרב הרואי בחאן יונס ב-2018, כולם מבינים שהגיע הזמן לתקן", הוסיף גינזבורג. "כחול לבן תמשיך לקדם את התיקון המתבקש עבור אחינו הדרוזים ועבור כלל הקבוצות בחברה הישראלית שזכאיות לשוויון בזכויות הפרט".
4 צפייה בגלריה
ח"כ איתן גינזבורג
ח"כ איתן גינזבורג
ח"כ איתן גינזבורג. יקדם את החוק מטעם כחול לבן
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
"חוק יסוד: ישראל - מדינת הלאום של העם היהודי" נחקק ב-2018. הוא קובע כי "מדינת ישראל היא מדינת הלאום של העם היהודי" וכי "מימוש הזכות להגדרה עצמית לאומית במדינת ישראל ייחודי לעם היהודי". חקיקתו עוררה מחאה נרחבת בקרב בני העדה הדרוזית, שסבורים כי הוא מקפח אותם.
בתוך העדה הדרוזית עצמה שבו ונשמעו היום הקולות הקוראים לתיקונו של חוק הלאום. ראש העדה הדרוזית השייח מואפק טריף אמר היום: "אני מבקש מכל סיעות הכנסת, קואלציה ואופוזיציה, לפעול יחד לתיקון חוק הלאום, בדרך של עיגון עקרונות מגילת העצמאות לשווין זכויות חברתי ומדיני, ואזרחות מלאה ושווה וכן לעגן את מעמד העדה הדרוזית וזכויותיה. אני רוצה להאמין ומקווה כי הנבחרים והפוליטיקאים בישראל - ימין, מרכז ושמאל - יתעלו על עצמם, ויעשו את התיקון הנדרש למען ריפוי הפצע הפתוח".