3 צפייה בגלריה
נשים בהריון מתחסנות
נשים בהריון מתחסנות
אישה הרה מתחסנת נגד קורונה
(צילום: AFP)
בעקבות הפרסומים ברשתות החברתיות שמרמזים על קשר בין החיסון נגד נגיף הקורונה ללידות שקטות והפלות, שאותם קידמו אורלי וילנאי וגיא מרוז, פרסם אתמול (שלישי) האיגוד הישראלי למיילדות וגינקולוגיה עמדה חד משמעית השוללת את הקשר בין השניים.
על פי עמדת האיגוד, "אין כל הוכחה שהחיסון גורם לירידה בפריון של הזוג". עוד ציינו כי "ההפך הוא הנכון, ייתכן והחיסון אפילו עשוי להגן על ירידה בפוריות הגבר שעלולה להיות עקב פגיעה דלקתית של הנגיף במערכת המין שלו. החיסון בהיריון אינו מעלה את הסיכון להפלה או למוות תוך רחמי של העובר (לידה שקטה) וכן לא מעלה סיכון לסיבוכי היריון אחרים ומקטין משמעותית את הסיכון להדבקה בהיריון ולילוד. יתר על כן, המועצה ממליצה על חיסון נשים וזוגות הנמצאים ו/או נזקקים לטיפולי פריון וכן לנשים בהיריון, זאת בעקבות הסיכון למחלה קשה יותר אצל נשים הרות עם סיכון יתר ללידות מוקדמות ופגיעה בילוד מחד, והיעדר כאמור עדויות או מנגנון ביולוגי אפשרי לפגיעה של החיסון בפריון".
3 צפייה בגלריה
גיא מרוז ואורלי וילנאי
גיא מרוז ואורלי וילנאי
גיא מרוז ואורלי וילנאי
(צילום: גבריאל בהרליה)
האיגוד למיילדות וגינקולוגיה אף הבהיר כי הוא ממליץ בתוקף להתחסן. "בשל חומרת מחלת הקורונה ופגיעתה הקשה, אנחנו חוזרים וממליצים לכלל האוכלוסייה, ובמיוחד לנשים בגיל הפוריות, לנשים הרות ולנשים מניקות להתחסן ולהמשיך ולהקפיד על שמירת כללי הריחוק החברתי ועל עטית מסכה ובכך להקטין את סיכון החשיפה וההידבקות במחלה".
עם זאת, באיגוד לא שללו את טענותיהן של נשים שהתחסנו לאחרונה ודיווחו על שיבושים בקבלת המחזור. "תגובת מערכת החיסון לתרכיב החיסון יכולה לגרום לשיבושים חולפים במחזור הווסת, כפי שדווח בעבר בהקשר לחיסון הפפילומה. התופעה המתוארת חולפת בתוך מספר שבועות ולא נותר כל נזק לפוריות או לסדירות המחזור בטווח הארוך".

"בשנתיים האחרונות מתמודד העולם כולו עם אחת המגיפות המורכבות שידע ושמציבה לנו אתגרים חדשות לבקרים", אומרת ד"ר אורטל נאמן, מנהלת היחידה לרפואת האם והעובר ומנהלת מחלקת קורונה נשים בבית החולים הציבורי אסותא באשדוד. "אחת מתופעות הלוואי של המגיפה הזו, הם מפיצי הפייק ניוז, שמבקשים לא רק לגזור את גורלם כי אם גם את גורלם של אחרים. לאחרונה הם החליטו לסמן את החיסון כפוגע בפוריות ובאם. מדובר בטענה שלכל הפחות אינה מבוססת על מידע מדעי ושהקשר בינה לבין המציאות אינו קיים.
"לצערי", מוסיפה ד"ר נאמן, "מאז פרוץ המגיפה, ראיתי מקרוב כיצד נשים רבות שבחרו שלא להתחסן חלו במחלה קשה שסיכנה את חייהן ואף קיפחה את חיי עובריהן. בפרסום של האיגוד הישראלי למיילדות וגינקולוגיה מודגש כי מחקרים רבים מהארץ והעולם, על אלפי נשים, מראים כי החיסון אינו פוגע בפוריות האישה ונמצא כבטוח ויעיל בהריון ויכול להציל חיים. אני קוראת לכל הנשים שרוצות להיכנס להריון ולכל מי שיכול - לכו להתחסן. כך תגנו על עצמכם ועל יקיריכם".

בעקבות פניית ynet הסירה שחברת Meta מפייסבוק ומאינסטגרם פוסטים שפורסמו על-ידי וילנאי ומרוז, שכללו פייק ניוז על חיסוני הקורונה. בין היתר, הוסר מפייסבוק הפוסט השקרי ששיתפו השניים שבו התבקשו נשים שעברו לידה שקטה בסמוך לחיסון לדווח על כך לטובת "מחקר עצמאי".
השבוע אף יצא משרד הבריאות נגד אורלי וגיא בטענה שהם מפיצים פייק ניוז, בעקבות הפוסט ששיתפו על הלידות השקטות. "הם 'רק שואלים שאלות' - והתשובה היא שגם הפעם מדובר בפייק מסכן חיים", תקפו במשרד הבריאות את השניים - ולא בפעם הראשונה.
3 צפייה בגלריה
אזהרת פייק ניוז של משרד הבריאות נגד פרסום של אורלי וגיא
אזהרת פייק ניוז של משרד הבריאות נגד פרסום של אורלי וגיא
אזהרת פייק ניוז של משרד הבריאות נגד פרסום של אורלי וגיא
למרות הטענות ששיתפו אורלי וגיא, בעולם כולו נערכו מחקרים רבים שהוכיחו כי תופעות הלוואי של החיסון שוליות לעומת הסיכון שנובע מהקורונה.
מגיא מרוז נמסר בתגובה: "כל מה שאנחנו עשינו היה לשתף פוסט של ארגון אמהות שביקש לעשות מחקר עצמאי - אבל משרד הבריאות כל כך אחוז דיבוק שבמקום לתת גישה לנתונים אנשיו תוקפים ומכפישים".
פורסם לראשונה: 22:55, 28.12.21