2 צפייה בגלריה
אזהרת פייק ניוז של משרד הבריאות נגד פרסום של אורלי וגיא
אזהרת פייק ניוז של משרד הבריאות נגד פרסום של אורלי וגיא
האזהרה של משרד הבריאות מהפוסט
בעקבות פניית ynet הסירה הערב (שני) חברת Meta מפייסבוק ומאינסטגרם פוסטים שפורסמו על-ידי אורלי וילנאי וגיא מרוז, שכללו פייק ניוז על חיסוני הקורונה. בין היתר, הוסר מפייסבוק הפוסט השקרי ששיתפו השניים שבו התבקשו נשים שעברו לידה שקטה בסמוך לחיסון לדווח על כך לטובת "מחקר עצמאי".
שלשום יצא משרד הבריאות נגד אורלי וגיא בטענה שהם מפיצים פייק ניוז, בעקבות הפוסט ששיתפו על הלידות השקטות. "הם 'רק שואלים שאלות' - והתשובה היא שגם הפעם מדובר בפייק מסכן חיים", תקפו במשרד הבריאות את השניים - ולא בפעם הראשונה.
2 צפייה בגלריה
הפוסט של אורלי וגיא שהוסר
הפוסט של אורלי וגיא שהוסר
הפוסט של אורלי וגיא שהוסר
(מתוך הפייסבוק של אורלי וגיא )
מ-Meta נמסר כי "בעקבות פניית ynet, הפרופיל המדובר הועבר לבדיקת הצוותים הגלובליים. הצוותים הסירו תכנים שהפרו את המדיניות שלנו סביב מידע כוזב על נגיף הקורונה והחיסונים". ככל הנראה, מאינסטגרם הוסרו יותר מחמישה פוסטים של אורלי וגיא - ומפייסבוק שני פוסטים.
השניים פרסמו שלשום תגובה לוחמנית נגד משרד הבריאות, והיום כתבו: "שיתפנו פוסט של ארגון בשם 'אנה' - אמהות נגד הסתה. אמהות שפועלות כדי לנסות לגלות ולהפיץ נתונים שבמשרד הבריאות אוהבים להשחיר או סתם להחביא. הפוסט שלהן נועד לאסוף דיווחים על הפלות ולידות שקטות שאירעו בסמוך לחיסון כדי לבצע מחקר עצמאי. למה מחקר עצמאי? כי משרד הבריאות לא מספק את הנתונים ולא בודק אותם וכל מי שחבר בקבוצות של עשרות ומאות אלפי נשים ברשתות לא יכול שלא להיחשף לעוד ועוד דיווחים על דברים 'מוזרים' שקורים לנשים לאחרונה".
למרות הטענות ששיתפו אורלי וגיא, בעולם כולו נערכו מחקרים רבים שהוכיחו כי תופעות הלוואי של החיסון שוליות לעומת הסיכון שנובע מהקורונה. משרד הבריאות עצמו התייחס לכמה מתופעות הלוואי, גם בדברים שכתב נגד אורלי וגיא. כך למשל, נכתב, "דיווחים על דימום מוגבר או שיבושים במחזור החודשי מוכרים. סקירה גדולה ב-BMJ הראתה כי דיווחים כאלו מוכרים גם בעקבות חיסונים אחרים, כמו למשל חיסוני השפעת ופפילומה, ושאם שינויים אלו קורים, הם זמניים ואינם פוגעים בפוריות".