חשש במערכת הביטחונית והמדינית מפני הסלמה, בימים שבהם מתרחשת התלכדות תאריכים: ראש הממשלה נפתלי בנט כינס הערב (רביעי) דיון ביטחוני כדי להיערך לתרחישים אפשריים של הסלמה, בין היתר בעקבות התלכדות המועדים הישראליים עם צום הרמדאן, חג עיד אל-פיטר ויום ירושלים, שמציינים באיראן ובקרב שלוחותיה השיעיות במזרח התיכון.
בדיון, שבו השתתפו בין השאר שר החוץ יאיר לפיד, שר הביטחון בני גנץ והשר לביטחון הפנים עמר בר-לב, הציגה מערכת הביטחון את ההיערכות בגזרות השונות. ככל הידוע לא התקבלה החלטה בדיון, אבל כן עלו התלבטויות טקטיות הנוגעות לפריסת הכוחות במועדים הנפיצים.
6 צפייה בגלריה
ראש הממשלה נפתלי בנט
ראש הממשלה נפתלי בנט
ראש הממשלה בנט. בישראל נערכים למועדים המקבילים
(צילום: AFP)
6 צפייה בגלריה
לילת אל קאדר בהר הבית
לילת אל קאדר בהר הבית
המתפללים בהר הבית. יותר מ-150 אלף הגיעו לציון הלילה הקדוש
הלילה מציינים המוסלמים את לילת אל-קדר, שנחשב ללילה הקדוש עבורם בצום הרמדאן. בסוף השבוע יהיה זה יום השישי האחרון של החודש, שבו מציינת איראן יחד עם שלוחותיה השיעיות את יום ירושלים (יום אלקודס). ביום שני הקרוב יחל עיד אל פיטר עם סיום צום הרמדאן, ובמקביל ביום רביעי הבא תציין ישראל את יום הזיכרון, ולמחרת, ביום חמישי, את יום העצמאות - שבו מציינים הפלסטינים את יום הנכבה.
לטובת ציון לילת אל-קדר, נפרסו הלילה סביב העיר העתיקה בירושלים כ-3,000 שוטרים. הם הוצבו בין היתר בשער שכם ובהר הבית. קרוב לשעה 22:00 החלה במסגד אל-אקצא תפילת התראוויח המסורתית, שאליה הגיעו יותר מ-150 אלף מתפללים מוסלמים. הנהלת המסגד טענה שכ-250 אלף בני אדם הגיעו לתפילה הלילה.
מאוחר יותר תתקיים במסגד אל-אקצא תפילה מיוחדת נוספת לרגל לילת אל-קדר, ובשעה 04:00 בבוקר תתקיים תפילת הפאג'ר (השחר) הגדולה. המשטרה מתכננת להעביר את התפילות כסדרן ולהמשיך את השקט היחסי שקיים בימים האחרונים בהר הבית, אחרי ימים ארוכים של מתיחות. במשטרה נערכים עם זאת גם לתרחישי הפרות סדר נרחבות שעלולות להתפתח בהר הבית ובמזרח ירושלים. לפי שעה לא ידוע על תוכניות כאלה.

6 צפייה בגלריה
תפילות בהר הבית
תפילות בהר הבית
הר הבית בשבוע שעבר. גם דגלי הרשות ודגלי חמאס נתלו
(צילום: AP )
לאחרונה, בעקבות העימותים בהר הבית לאורך השבועות האחרונים, העבירה ירדן טיוטה ובה שורת דרישות לחיזוק מעמד הווקף בהר הבית. בישראל מתייחסים בביטול למסמך ולדרישות בו. גורמים בכירים אמרו כי לפי שעה טרם נקבע דיון בין ישראל לירדן בנושא הר הבית.
בישראל, יש לציין, עושים מאמצים מאחורי הקלעים מול המצרים, הירדנים ומדינות ערביות נוספות כדי להסביר, לאותת ולהרגיע. משרד החוץ ומערכת הביטחון העבירו מסרים גם דרך יוניפי"ל ללבנון, מחשש שחיזבאללה ינסה לחמם את גבול הצפון. מסרים ברוח דומה הועברו גם לעזה.
במטה ההסברה הלאומי הפיצו לאחרונה לשרי הממשלה מסרים הנוגעים למצב בהר הבית. במטה קראו לשרים להעביר מסרים לפיהם "ישראל משמרת את הנוהג הקיים ומאפשרת חופש פולחן במקומות הקדושים לבני כל הדתות, ללא כל שינוי", כמו גם מסרים ברוח "ארגוני הטרור והקיצוניים מנסים לחטוף את מסגד אל-אקצא ולהעביר את ירושלים והמקומות הקדושים. הם פוגעים בקדושת המסגד וברבבות מתפללים שמציינים את חודש רמדאן".
במסרי המטה הופיעו גם מסרים לפיהם "לרגל ציון לילת אלקדר ולקראת סיום חודש הרמאדן נפתחו המעברים לציבור המתפללים. גם כניסת פועלים וסוחרים מעזה לישראל מתקיימת באופן סדיר דרך מעבר ארז; נדרשת אחריות של מנהיגי הציבור לעידוד קיום מצוות החג תוך שמירה על הסדר והשקט, וגינוי כל ניסיון לפגוע ולהלהיט את הרוחות".
6 צפייה בגלריה
הרצוג בארמונו של עבדאללה מלך ירדן
הרצוג בארמונו של עבדאללה מלך ירדן
מלך ירדן עבדאללה. בישראל מתייחסים בביטול לטיוטת הדרישות שארצו העבירה
(צילום: AFP/JORDANIAN ROYAL PALACE / YOUSEF ALLAN)
מאז יום שישי האחרון נשמר השקט בהר הבית. באותו יום יידו רעולי פנים מוסלמים לעבר נקודת המשטרה בהר, ובתגובה רחפן משטרתי ירה רימוני גז מדמיע במתחם. לפני כן עלו צעירים לגג מסגד אל-אקצא ולכיפת הסלע, והניפו שם את דגלי חמאס והרשות הפלסטינית. הפרת הסדר האלימה בהר הבית התרחשה כשעה לאחר סיום תפילת הצהריים. שעות לפני כן התפרעו כ-200 צעירים מוסלמים בהר הבית. הם יידו אבנים וירו זיקוקים לעבר כוחות הביטחון. המשטרה השיבה ברימוני הלם ובאמצעים לפיזור הפגנות, ושוטרת אחת נפצעה באורח קל. מתפללים שכעסו על יידוי האבנים דרשו מהמתפרעים לחדול, ואף פירקו מעין "גדר" שהקימו להגנה מפני המשטרה. חלקם קראו לעבר רעולי הפנים: "תתביישו, אנחנו רוצים להתפלל".
היום אמרו בכירים במשרד לביטחון הפנים כי הם סבורים ששב"כ לא היה ערוך לעימותים בהר הבית בשבועות האחרונים. "עד כה יש פער בין איסוף המודיעין להתפרעויות בהר". האשימו הבכירים. "המשטרה נאלצת לפעול באפלה מודיעינית ובתגובה לאירועים רק כשהם מתפרצים".
בשיחה עם ynet הוסיפו הבכירים כי "בזמן שבמשטרה מסמנים כבר למעלה משנה את ואדי ערה כמקום שממנו יוצאים הקיצוניים תוך קריאות הסתה ברשתות החברתיות, בשב"כ לא מצליחים להביא מודיעין מקדים להתארגנויות ולכוונות של אזרחים ערבים להפר את הסדר". בשב"כ אמרו בתגובה כי "שב"כ ומשטרת ישראל פועלים בשיתוף פעולה מלא אל מול האירועים האלימים בהר הבית בשבועות האחרונים. במסגרת המאמץ המשותף נעצרו מבעוד מועד וטרם תחילת האירועים, מספר רב של פעילים מסיתים ואלימים וזאת לצד סיכולים רבים של פיגועים בזירות השונות, מרביתם על בסיס מודיעין של שב"כ. שב"כ ימשיך לפעול לצד שותפיו במערכת הביטחון על מנת לשמור על ביטחון המדינה".
פורסם לראשונה: 19:12, 27.04.22