הרצח של מאמון רבאח (48) ביריות בכניסה לביתו שבג'דיידה-מכר היה פרק נוסף בסכסוך מדמם בין המשפחות רבאח וכיאל, שהחל בערב השנה החדשה בלילה שבין 2020 ל-2021. באותו ערב נרצח וויסאם רבאח (20), בנו של מאמון, בעקבות ויכוח על מעבר כלי רכב בכביש וחנייה. מאז ניסו מנהיגי הקהילה בג'דיידה-מכר להביא ל"סולחה" בין שתי המשפחות, אך כל הצעדים לכך נכשלו - ואת התוצאות של התרבות הקלוקלת של "נקמת דם" ניתן לראות בימים האחרונים.
3 צפייה בגלריה
מאמון רבאח
מאמון רבאח
"יש מקומות שאני מפחד לשבת בהם". מאמון רבאח עם תמונת בנו ויסאם באוקטובר 2021
(צילום: גיל נחושתן)
3 צפייה בגלריה
 וסים כיאל
 וסים כיאל
נרצח ביריות בפארק בנהריה, ושני קרוביו נפצעו. וסים כיאל
ככל הנראה, בעקבות הרצח של רבאח עברו בני משפחת כיאל להתגורר בנהריה. לפני שלושה ימים נרצח וסים כיאל (24), ושני צעירים נוספים ממשפחתו המורחבת נפצעו באורח בינוני, מירי בפארק בנהריה. לפי החשד, כתגובה לרצח החליטה משפחת הקורבן לנקום - ולכן נרצח מאמון רבאח, שנורה בפלג גופו עליון שנה אחרי שקרא להפסיק את מעגל האלימות.
אחד השכנים, שמכיר את הסכסוך מקרוב, סיפר: "הכתובת הייתה על הקיר. אין דבר כזה סכסוך פתוח שלא יהיו בו נקמות. הייתי רוצה שהכל ייגמר, אבל לצערי האווירה מפחידה - וזה יכול לגרור אותנו לעוד מקרים קשים".
ואכן, האווירה בג'דיידה-מכר הייתה מתוחה אחרי הרצח: בניין בן שתי דירות הוצת, כלי רכב נשרפו, אבנים הושלכו ועשרות לוחמי מג"ב ויס"מ הגיעו ליישוב ופיזרו את המהומות. רבים מהתושבים העדיפו להישאר בבתיהם, מחשש שייפגעו גם הם. "תכננו לצאת למסעדה, אבל ירדנו למקלט", אמרה אישה שגרה ביישוב. "אנחנו לא יודעים אם יהיו יריות, ואם יפגעו בנו בלי סיבה".

3 צפייה בגלריה
כוחות משטרה ומג"ב בכפר ג'דיידה מכר
כוחות משטרה ומג"ב בכפר ג'דיידה מכר
כוחות מג"ב ויס"מ בג'דיידה-מכר, אמש. משמאל: הבניין שהוצת
(צילום: דובורת המשטרה )
המשטרה, נציין, לא עצרה עד כה חשודים באף אחד ממקרי הרצח - אך ברחוב הערבי לא תולים רק בה את האשמה. "ההנהגה הערבית נכשלה בתפקידה", אמרה האישה ששהתה במקלט עם בני משפחתה. "למרות כל האלימות, הפשע והרציחות, הם לא עושים צעדים. שני מקרי הרצח האחרונים יכלו להימנע, אבל הם בהנהגה הערבית מעדיפים לדבר על הכיסאות בכנסת. בבחירות הקודמות שמענו סיסמאות מהמפלגות, שטענו שהן רוצות למגר את הפשיעה, ואחרי הבחירות שכחו מהסכנה לחיינו".
התושבים גם מצביעים על כך שבניגוד למקרי הרצח בחברה הערבית, במקרי רצח בחברה היהודית מצליחה המשטרה לרוב להגיע לחשודים - גם כשהם ערבים. כך למשל, מעצר החשודים ברצח ראש ארגון הפשע בני שלמה, בני משפחת הפשע ג'רושי.
רבאח, שנרצח אתמול, סיפר בעבר ל-ynet כיצד נהרסו חייו בעקבות מות בנו - וקרא לסיום האלימות בחברה הערבית. מאז אותו ריאיון הוא המשיך לשוחח מעת לעת עם כתב ynet חסן שעלאן, סיפר לו על תחושותיו - ואף אותת מפני העתיד לבוא. באחת השיחות האחרונות עימו אמר: "לא אשכח את בני בחיים. הרוצח מסתובב חופשי, ולא עוצרים אותו, ואני לא מבין למה המשטרה מחכה. אם הם לא ייעצרו, האלימות הזו תימשך".
הוא הוסיף: "אנחנו משפחה טובה ונורמטיבית, אנחנו לא עבריינים. אנחנו מחפשים חיים רגועים ללא בעיות ובלי סכנת חיים. יש מקומות שאני מפחד לשבת בהם מאז שאיבדתי את בני, ולא קל להתמודד עם האווירה הזו (מתכוון למקומות פתוחים, מחשש שיירו בו - ח"ש). יש לי המון מה לדבר, והאמת שהלב שלי נקרע. אני מקווה שהכול יסתיים על פי החוק והמדינה תעשה את העבודה שלה, ולא תפקיר אותנו עד שירצחו עוד ועוד אנשים".
בריאיון המקורי, באוקטובר 2021, אמר רבאח כי "בכל פעם שאני שומע על רצח אני מרגיש שבני נרצח מחדש. אני לא יודע מה אנחנו יכולים לעשות כדי לעצור את הטבח הבלתי פוסק הזה. אנחנו חיים בתקופה שאין לנו שליטה עליה. נמאס לנו מכל הנאומים והסיסמאות כי הם רק נועדו להרגיע והוכחו כלא מוצלחות. אנו רוצים חיים בטוחים ושלווים כדי שכולם יוכלו ליהנות מהביטחון שאנו מתגעגעים אליו".
נזכיר כי לא רק אחרי הרצח של רבאח אתמול התפתחו מהומות אלימות: גם אחרי הרצח של כיאל לפני שלושה ימים התפתחו עימותים בבית החולים שאליו פונו הוא והשניים שהיו עמו. עשרות בני משפחה וחברים התגודדו בכניסה לחדר המיון, ולאחר שנודע להם על מותו של הצעיר בן ה-18 - רבים מהם החלו להתפרע וניסו להיכנס לחדר ההלם תוך שהמאבטחים והשוטרים שהוזעקו למקום מנסים להדוף אותם, בין השאר באמצעות גז פלפל.
פורסם לראשונה: 21:25, 07.10.22