ראש ה-CIA ביל ברנס הגיע היום (ד') לישראל, ונפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש המוסד דדי ברנע, כשברקע הדיונים בקהיר ובישראל על תשובת חמאס לעסקה לשחרור חטופים והפסקת אש, במקביל לפעולה הקרקעית של צה"ל ברפיח. ברנס הגיע לישראל לאחר שביקר בדוחא ובבירת מצרים, שם המשיך במאמציו לקדם את המגעים לעסקת חטופים.
בצד הישראלי חשים כעס ואכזבה כלפי התנהלותו של ברנס במשא ומתן, וחושדים שהוא ידע מבעוד מועד על ההצעה של חמאס, ודחף להצגתה כדי למנוע פיצוץ בשיחות. במקביל לביקור, קבינט המלחמה יתכנס הערב וידון במגעים לעסקה. ראש ה-CIA נועד קודם כל עם ברנע - ולאחר מכן עם נתניהו. בפגישה עם ראש הממשלה השתתף גם ראש המוסד.

1 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר, ביל ברנס, בנימין נתניהו
יחיא סינוואר, ביל ברנס, בנימין נתניהו
סינוואר, ברנס ונתניהו
(צילום: אלכס קולומויסקי, AP, רויטרס)
גורם ישראלי אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי ישראל לא רואה סימן לפריצת דרך בשיחות בתיווך המצרי לשחרור החטופים, אך משאירה בשלב זה בקהיר את המשלחת בדרג בינוני.
אתמול אמר בכיר ישראלי לרויטרס כי ההצעה שהעביר חמאס "בלתי מתקבלת עלינו". לדבריו, חמאס "שינה את ההצעה שהועברה אליו ב-27 באפריל לקיצוניות בלתי מתקבלת על הדעת". עם זאת, משלחת ישראלית יצאה אתמול לקהיר - ומאז חזרה. "היא תצא כדי לבחון אם ניתן להזיז את חמאס מעמדותיו", אמר הבכיר, בטרם יציאתה.
המשלחת ששהתה בקהיר מורכבת מאנשי מוסד שב"כ וצה"ל, והיא יצאה לבירת מצרים בצל פסימיות גדולה בישראל לאחר קבלת תשובת חמאס. הצוות, כך אמרו בישראל, יוכל להקשיב ולשאול שאלות, אך לא באמת לנהל משא ומתן - מאחר שהוא לא קיבל מנדט חדש, ומסתמך על המנדט הקודם שקיבל לפני כשבועיים.
בישראל אמרו בימים האחרונים שהסיכוי להגיע לפריצת דרך אינו גבוה והוא תלוי במרחב התמרון של החמאס. "קשה להאמין שהם יעלו על נתיב זהה לשלנו, ההצעה של חמאס נועדה להטעות ולהציג את ישראל כסרבנית", אמר גורם ישראלי. קבינט ניהול המלחמה יתכנס היום לדיון במגעים לאחר קבלת דיווח מהצוות שנשלח לקהיר.
בחמאס פרסמו הודעה בצהריים, שעות לאחר שבצה"ל אישרו כי השתלטו על מעבר רפיח, ואמרו: "ההסתערות של צבא הכיבוש על מעבר רפיח היא הסלמה מסוכנת נגד מתקן אזרחי המוגן בחוק הבינלאומי. הפשיטה נועדה להחמיר את המצב ההומניטרי ברצועה באמצעות סגירת ומניעת זרימת סיוע חירום דרכו".
ב"ניו יורק טיימס" פורסם אתמול פרטים חדשים על תשובת חמאס - שכוללת לפי הדיווח שינויים שלא מקובלים לא רק על ישראל, אלא גם על ארה"ב. למרות אותה תשובה של חמאס, והפעולה הקרקעית של צה"ל שבה נכבש הצד העזתי של מעבר רפיח, ב"טיימס" מציינים כי יש עוד מקום למשא ומתן, וכי גורמים בבית הלבן סבורים שהמהלכים של שני הצדדים, ישראל וחמאס, הם לא דרמטיים כפי שהם נראים אולי מבחוץ, ונועדו יותר לחיזוק מעמדם סביב שולחן המשא ומתן.
הגורמים האמריקניים, כך מדווחים ב"טיימס", סבורים שההצעה הנגדית שחמאס הגיש שלשום לא מהווה "הסכמה", כפי שטען ארגון הטרור, להצעה המקורית שקיבלה את ברכת ישראל וארה"ב. לצד זאת, אף שלדבריהם תשובת חמאס אינה מקובלת לכשעצמה – היא עדיין מהווה סימן להתקדמות במגעים.
גם ב-CNN דווח כי כי תשובת חמאס הינה למעשה הצעה נגדית ולא הסכמה לעסקה. שני גורמים שצוטטו בדיווח, אשר בקיאים בפרטי המגעים, אמרו כי בימים האחרונים המתווכים ערכו שינויים בהצעה שעליה הגיב חמאס, ולפי הגורמים המטרה הייתה למצוא דרכים לעקוף מכשולים מבחינת ישראל. אחד מאותם מתווכים שפעל לשינויי הנוסח בהצעה הוא ראש ה-CIA ביל ברנס, שייפגש היום כאמור עם נתניהו וברנע.
פורסם לראשונה: 12:09, 08.05.24