7 צפייה בגלריה
מאז הקורונה יותר ויותר רוחצים מעדיפים את החופים הלא-מוכרזים
מאז הקורונה יותר ויותר רוחצים מעדיפים את החופים הלא-מוכרזים
מאז הקורונה יותר ויותר רוחצים מעדיפים את החופים הלא-מוכרזים
(צילום: רענן בן צור)
בחודשי הקיץ מדווח מדי יום על מקרה טביעה אחד לפחות בים התיכון, בכינרת או בבריכות השונות ברחבי הארץ. ברוב המקרים המצילים וכוחות הרפואה מצליחים לחלץ את הטובעים ולהציל את חייהם, אך מ-19 במרץ, תחילת עונת הרחצה, 27 בני אדם איבדו את חייהם בחופי הים והכינרת ויותר מחצי, 14 ישראלים וישראליות, היו בחופים לא-מוכרזים.
רק היום (שבת) היה זה גבר בשנות ה-40 לחייו שטבע למוות לעיני ילדיו דרומית לנתניה, כ-700 מטרים מחוף פולג. אתמול נמצאה גופתו של גבר כבן 50 שככל הנראה נכנס לים בתל אביב מחוץ לשעות ההצלה, וביום שני האחרון טבע גבר בן 30 צפונית לחוף זבולון בהרצליה. לפי נתוני מד"א, מתחילת עונת הרחצה כ-150 בני אדם טופלו בעקבות טביעה בים, בבריכות ובמאגרי מים שונים. שישה מתוכם פונו במצב קריטי, ארבעה במצב קשה, 16 במצב בינוני ו-97 במצב קל.
7 צפייה בגלריה
חוף הים באשקלון
חוף הים באשקלון
מבחוץ נראה מסודר - אך הים מסוכן
(צילום: בראל אפרים )

ריבוי הטביעות בחופים הלא-מוכרזים העלה שוב את השאלה מדוע משרד הפנים לא מכשיר חופים נוספים בנוסף ל-157 החופים הפעילים. "אנחנו מזהים מגמה של יותר ויותר אנשים שמעדיפים ללכת לחופים הלא-מוכרזים שאין בהם שירותי הצלה. האוכלוסייה גדלה, אבל מספר החופים לא. החופים הפכו לצפופים יותר, וכך החופים הלא-מוכרזים הפכו להיות אטרקטיביים יותר. גם בגלל העומס בחופים המוכרזים וגם בגלל הקורונה, בשנה האחרונה אנשים מעדיפים להימנע מהצטופפות עם זרים", מסביר אופיר פינס-פז, מנהל פורום רשויות החוף.
לפי איגוד המצילים, בחוף מוכרז, המציל תוחם את שטח הרחצה הבטוח ומסמן את האזורים המסוכנים שיש בהם בורות או סכנת היסחפות בעזרת שלטים, דגלים שחורים או חבלים. בחופים אלה יש לפחות שלושה מצילים שעברו הכשרה מקצועית ובכל שאלה או מצוקה, מסייע לרוחצים.
7 צפייה בגלריה
חוף הים באשקלון
חוף הים באשקלון
"האוכלוסייה מתקרבת -10 מיליון, ואין מספיק חופים מוכרזים"
(צילום: בראל אפרים )
לדברי פינס-פז, הממשלה לא מוכנה להשקיע את התקציב הנדרש כדי להגדיל את מספר החופים בישראל. "בכל שנה משרד הפנים מצליח לייצר עוד שלושה חופים חדשים בערך, אבל זה לא מספיק. האוכלוסייה שלנו מתקרבת ל-10 מיליון איש, וזה לא מספיק. ראשי הרשויות מתוסכלים, הם כועסים על חוסר הגיבוי הממשלתי ואי-הסיוע לתחזוק החופים. מדובר בחיי אדם ולראש העיר אין תשובות לציבור שלו מדוע זה ממשיך לקרות בחופי העיר", אמר.
במשרד הפנים מכירים את סוגיית המחסור בחופים, ועל כן כינסו ביום רביעי הקרוב דיון דחוף בוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת על ריבוי מקרי הטביעה בים ובעניין הסדרת חופי הרחצה. בדיון ינכחו נציגים ממשרדי הפנים, האוצר, המשרד לביטחון פנים, מרכז השלטון המקומי, מרכז השלטון האזורי, ארגון המצילים, פורום רשויות החוף וגורמים נוספים.

"זה נראה כמו חוף ומסודר ומזמין - ובתוך המים זו סכנת חיים"

אור אלפה ומשה ג'אן, שטבעו בחודש האחרון למוות - איבדו את חייהם בחוף הדייגים בחדרה בהפרש של שבועיים. אור בן ה-18 נכנס למים עם חברו והשניים נקלעו למערבולת. לאחר שזעקו לעזרה הגיעו מחלצים ממרכז השיט הסמוך והצליחו לחלץ את חברו של אלפה, אך אור נסחף ונעלם בים - וגופתו נמצאה כמעט 24 שעות לאחר מכן. "בשעות שהוא נעדר הגענו עם צוותים חינוכיים, חברים ובני משפחה של אור וחיפשנו על רצועת החוף ובתוך המים", סיפרה ענת, מורתו של אור. "אבא שלו אמר לי 'רק שיהיה לי את מי לקבור', הוא הבין שאור כבר לא יצא מזה בחיים". היא ציינה כי "מה שמפליא אותי בכל הסיפור הזה הוא שכשהיינו בחוף הים ראיתי שם הרבה משפחות עם ילדים קטנים. זה נראה כמו חוף מסודר ומזמין, ואנשים לא מבינים שבתוך המים זו סכנת חיים. איך נותנים לאנשים להגיע לחוף הזה אם הוא כל כך מסוכן? זה לא המקרה הראשון ולא השני שטובעים שם למוות".
7 צפייה בגלריה
החיפושים אחריו ערכו 24 שעות. אור אלפה
החיפושים אחריו ערכו 24 שעות. אור אלפה
החיפושים אחריו ערכו 24 שעות. אור אלפה
(צילום: עידו ארז, באדיבות המשפחה)
7 צפייה בגלריה
הנער שניצל עם צוות החיפוש
הנער שניצל עם צוות החיפוש
שוטר מחבק את חברו של אור, שהצליח להינצל מטביעה
(צילום: עידו ארז)
המורה ציינה כי היא לא חושבת שאור לא ידעה על סכנת הרחצה במקום. "ידעו שאין מציל אבל לא תיארו לעצמם שזה מקום מסוכן. בגלל שיש שם שובר גלים חשבו שזה בטוח להיכנס למים. אין לזה מודעות, ילדים לא יודעים איך להתנהל במערבולות. אין שלטים מכוונים, אין מבוגר אחראי. הכאב הוא עצום, הוא היה ילד מלא בטוב", סיפרה.
מכת הטביעות מטלטלת כל קיץ מחדש גם את מי שאיבדו את יקיריהם בים בשנים קודמות. כמעט שלוש שנים עברו מאז היום שבו מת בצורה טרגית יוחאי אלקיים ז"ל, שטבע בחוף המצודה, חוף לא מוכרז באשדוד, בעת שניסה להציל צעירה שנקלעה למצוקה. אלקיים הצליח בכוחותיו האחרונים להציל את חייה - אך איבד את שלו. בת זוגו, אווה בן לולו, סיפרה ל-ynet כי מאז הטרגדיה, בכל פעם שהיא שומעת על טביעה בחוף לא מוכרז היא נזכרת ביום שבו יוחאי טבע. "כל מקרה כזה הלב שלי מתפרק מחדש. זה כאב שאי אפשר לתאר במילים", סיפרה בן לולו. "המחשבה של מה המשפחה, או בן או בת הזוג צריכים לחוות ולהרגיש עכשיו, זה נורא".
7 צפייה בגלריה
יחיאל אלקיים
יחיאל אלקיים
"כשנכנסים לחוף לא מוכרז - מסכנים גם את מי שיציל אותך". יוחאי אלקיים ז"ל
אווה ויוחאי אמנם הלכו לחוף לא מוכרז, אך לא התכוונו להיכנס למים מאחר שהיו מודעים לסכנות. "יוחאי אהב לשחק שם מטקות, ואני השתזפתי בחוף. לא נכנסנו למים, ובסוף בגלל מישהי שהחליטה כן להיכנס - יוחאי טבע. אנשים צריכים להבין שללכת לחוף לא מוכרז ולהיכנס למים זה אנוכי. אתה מסכן לא רק את החיים שלך אלא גם את החיים של מי שירצה לעזור לך אם תקלע למצוקה", אמרה אווה שמאמינה שהמדינה חייבת למנוע את הכניסה לאותם החופשים. "אי אפשר מצד אחד להנגיש את הדרך לשם, לעשות חנייה, אבל גם להגיד שזה לא חוף מוכרז אז אל תיכנסו. אם אנשים לא מבינים מה עומד מאחורי ההחלטה להיכנס למים בחוף לא מוכרז, אז שלא יאפשרו להם להגיע לשם בכלל".
גם דודי כספי, שטבע בחוף הסטודנטים בחיפה, לא תכנן להיכנס למים - עד ששמע שני צעירים צועקים לעזרה. כספי הובהל לבית החולים רמב"ם במצב אנוש, ושם נפטר למחרת. אחיו אריק, סיפר כי מאז המקרה החרדה לילדיו ומשפחתו גוברת בכל פעם שמדווח על טביעה בים. "כואב לי, איבדתי אח ושילמתי מחיר כבד", אמר אריק. "אמא שלי עד יומה האחרון תהיה שבורה בגלל זה, ולצערי זה לא ייגמר. אנשים לא נזהרים, נכנסים למים כשהם לא יודעים לשחות ולא מכירים מספיק את הים, שהוא אכזרי מאוד".
7 צפייה בגלריה
דודי כספי ז"ל
דודי כספי ז"ל
לא תכנן להיכנס לים, וטבע כשהציל צעירים במצוקה. דודי כספי ז"ל
מאז שאיבד את אחיו אריק מתרחק מחופים לא-מוכרזים. "המקרה הזה שינה אותי לגמרי, אנשים צריכים לשמור על עצמם ולהבין שהם לא גיבורים. אלה אנשים שמהמרים על החיים שלהם ועל חיים של אחרים. כמו לנסוע בכביש בלי לעצור ברמזור. מי שלוקח סיכון צריך לקחת בחשבון שאולי הוא לא יחזור הביתה. ולכל אחד יש הורים, ילדים, חברים. זה הורס משפחה שלמה", אמר.
אלי שוורצברג, מנהל אגף החופים בעיריית ראשון לציון, קרא לציבור להיזהר במיוחד מהחופים הלא מוכרזים. "הרבה אנשים מנסים להיכנס לחופים שאין בהם שוטרים ופקחים. עושים מה שרוצים. אנחנו קוראים להם להימנע מכניסה למים כי זאת מלכודת מוות", אמר שוורצברג שהדגיש כי גם בטביעות שמסתיימות כמעט במוות רוב המקרים הם בחופים לא מוכרזים או מחוץ לשעות הפעילות של שירותי ההצלה. "התסכול הוא כפול. כשאדם טובע וקורא לעזרה, ואז אזרח מן המניין שאין לו את הידע הנדרשים נכנס לנסות להציל אותו - שני אנשים או יותר יכולים לאבד את החיים שלהם", אמר שוורצברג והתעקש כי במקרה כזה חייבים להזעיק את המשטרה בשביל עזרה ולא להיכנס למים. "ברגע שנכנסת - אתה חורץ את דינך", אמר.
גם שרת הפנים איילת שקד קראה לציבור להימנע מלהגיע לחופים לא-מוכרזים - והדגישה כי תערוך בהקדם דיון פנימי שבו תבחן את הגדלת כמות החופים המוכרזים וסבסודם על-ידי המדינה. "אנחנו בחודשי הקיץ, ואין דבר מרענן יותר מהים. במדינת ישראל יש 157 חופים מוכרזים לטובת רחצה בטוחה של הציבור, ובהם יש שירותי הצלה. אני קוראת לציבור להתרחץ רק בחופים מוכרזים עם שירותי הצלה, על מנת לשמור על חייכם וביטחונכם".