האיחוד האירופי הכניס אתמול (שבת) לרשימת הסנקציות שלו את מי ששימש בעבר ראש ארגון "נתיב" הישראלי, יעקב קדמי, בשל תמיכתו במלחמה באוקראינה ובמהלכיו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. קדמי משמש כיום פרשן בכיר ומומחה לנושאים צבאיים בתוכניות אקטואליה בטלוויזיה הרוסית הרשמית והממסדית, ונחשב לאחת הדמויות הישראליות הבולטות היחידות שהגנו על פוטין והצדיקו את פלישתו לאוקראינה.
4 צפייה בגלריה
יעקב קדמי
יעקב קדמי
יעקב קדמי. פרשן בכיר בערוצים הרוסיים
(צילום: טל שחר)
4 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מניח זר על קבר החייל האלמוני ב מוסקבה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מניח זר על קבר החייל האלמוני ב מוסקבה
פוטין. קדמי היה מהבכירים הישראלים היחידים שתמכו במהלכיו
(צילום: AP)
קדמי, שנולד בשם יאשה קזקוב, עמד בראש "נתיב" בשנים שאחרי התפרקות ברית המועצות. הוא היה ליהודי הראשון שקיבל אשרת עלייה למדינת ישראל מבלי שהייתה לו משפחה בה. ב-1967 הוא ויתר על אזרחותו הסובייטית ודרש שיאפשרו לו לעלות לארץ, ובהמשך גורש מרוסיה והגיע לישראל. בארץ הוא ניהל מאבק למען עליית יהודי ברית המועצות לישראל, ובעוד הממסד הישראלי ניסה לפעול בדרכים שקטות - כדי לא להסתכסך עם השלטונות הסובייטיים - קדמי דגל במאבק ניצי ורועש יותר. בשנת 1992 מונה לעמוד בראש נתיב, ולקח חלק משמעותי בגל העלייה הגדול של שנות התשעים. ב-1999 פרש מראשות הארגון.
"יעקב קדמי (קזקוב) הוא פרשן א-פוליטי ומשתתף קבוע בטלוויזיה הממלכתית ובתוכניות תעמולה פרו-קרמלין. הצהרותיו על אוקראינה תואמות את הטענות השנויות ביותר במחלוקת של פקידים ותעמולה רוסיים", נכתב במסמך האירופי שבו נודע על הכנסתו של קדמי לרשימת הסנקציות. "הוא מתח ביקורת על אוקראינה, האשים את ההנהגה האוקראינית בנאציזם, ובהיותה איום צבאי על מה שמכונה רפובליקות דונייצק ולוהנסק ורוסיה. הוא הצדיק את מלחמת התוקפנות של רוסיה נגד אוקראינה, ואמר שהיא בלתי נמנעת".
4 צפייה בגלריה
יעקב קדמי כראש "נתיב"
יעקב קדמי כראש "נתיב"
יעקב קדמי כראש "נתיב"
(צילום: צביקה טישלר)
4 צפייה בגלריה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי
זלנסקי. "קדמי לא שלל אפשרות שיחסלו לחלוטין את ההנהגה האוקראינית הנוכחית"
(צילום: AFP PHOTO / Ukrainian Presidential press service)
לפי המסמך, "קדמי הצהיר שרוסיה צריכה לשלוט בשטחי אוקראינה והטיל ספק במדינה של אוקראינה. הוא טען שכל שטח של אוקראינה שיישאר בשליטה אוקראינית יהווה איום על רוסיה, מכיוון שהיא תהפוך לבסיס צבאי שישמש נגד רוסיה. הוא לא שלל את האפשרות שהצבא הרוסי יכבוש את כל אוקראינה, יהרוס לחלוטין את הצבא האוקראיני ויחסל לחלוטין את ההנהגה האוקראינית הנוכחית".
קדמי עצמו אמר בתגובה לסנקציות שהוטלו עליו כי "אם רפי השכל האלה חושבים שסנקציות נגדי יגרמו לפוטין לשנות את המדיניות הם בורים. הם לא יגרמו לי להפסיק להגיד את האמת שלי. זאת לא דמוקרטיה. אף אחד בכל חיי לא הצליח למנוע ממני להגיד את האמת שלי. זה ניסיון לסתום פיות".
במאי האחרון השמיע קדמי טענות לפיהן רוסיה יכולה "להחזיר את בריטניה לתקופת האבן" באמצעות טילים היפר-סוניים שישוגרו לעבר תחנות הכוח של המדינה. זו לא הייתה הפעם הראשונה שבה השמיע דברים ניציים ביחס למדינות אירופה או אוקראינה. אחרי החלטת פינלנד להצטרף לנאט"ו אמר קדמי כי היא "צריכה לשלם מחיר כבד מאוד", ובמקרה אחר צוטט בתקשורת הרוסית כמי שמסביר מה רוסיה צריכה לעשות באוקראינה אחרי ה"דה-נאציפיקציה" וה"דה-מיליטריזציה" שתעשה בה.
ארגון "נתיב" שבראשו עמד קדמי הוקם בתקופת ברית המועצות כגוף המופקד על הקשר עם היהודים ברוסיה ובאזורי השפעתה של המעצמה הקומוניסטית דאז במזרח אירופה. מאז נפילת ברית המועצות פועל הארגון לקידום הזיקה לישראל וליהדות בקרב יהודי מדינות ברית המועצות לשעבר.