כוחותיה של אוקראינה ממשיכים גם בצהריים (יום ג') במתקפת-הנגד המוצלחת שלהם במחוז חרקוב שבצפון-מזרח המדינה. אחרי שאמש טען הנשיא וולודימיר זלנסקי כי בתוך ימים אחדים שוחרר בחזית הזו וכן בחזית הדרומית שטח כבוש בהיקף של 6,000 קמ"ר, סגנית שר ההגנה האוקראינית חנה מליאר עדכנה כי הקרבות במחוז חרקוב נמשכים – למרות שהרוסים נסוגו כבר מרוב השטחים שכבשו שם. לדברי מליאר, הצבא האוקראיני מתקדם שם בהצלחה בצל המורל הגבוה של חייליו. "המטרה היא לשחרר את אזור חרקוב ומעבר לכך – את כל הטריטוריות שכבשה הפדרציה הרוסית", אמרה בשיחה עם סוכנות הידיעות רויטרס.
במסגרת הקרבות באזור חרקוב הודיעה בצהריים אוקראינה כי הפילה שם – לראשונה מתחילת המלחמה – מל"ט מתאבד מתוצרת איראנית ששימש את רוסיה. בהודעה שפרסם הצבא האוקראיני נמסר כי המל"ט, שהיה לדבריו מדגם שהאד-136 שמסוגל לטוס לטווחים ארוכים, הופל באזור העיר קופיאנסק, אחת הערים האסטרטגיות שנכבשו במתקפת-הנגד בסוף השבוע האחרון. בהודעה נטען כי ניתוח שרידי המל"ט מאפשרים לקבוע ללא כל ספק כי מדובר במל"ט מתוצרת איראנית.
16 צפייה בגלריה
פוטין, זלנסקי והטנקים האוקראיניים במחוז חרקוב. מוסקבה הושפלה, אבל לא אמרה את המילה האחרונה
פוטין, זלנסקי והטנקים האוקראיניים במחוז חרקוב. מוסקבה הושפלה, אבל לא אמרה את המילה האחרונה
פוטין, זלנסקי והטנקים האוקראיניים במחוז חרקוב. מוסקבה הושפלה, אבל לא אמרה את המילה האחרונה
(צילום: AFP, רויטרס, AP)
16 צפייה בגלריה
חיילים של צבא אוקראינה במחוז חרקוב
חיילים של צבא אוקראינה במחוז חרקוב
חיילים אוקראינים באזור חרקוב. "שחררו בתוך ימים אחדים שטח בגודל של עזה ורצועת עזה גם יחד"
(צילום: AP)
16 צפייה בגלריה
מל"ט כטב"מ איראני ש אוקראינה טוענת כי שימש אטת רוסיה ושהופל באזור חרקוב
מל"ט כטב"מ איראני ש אוקראינה טוענת כי שימש אטת רוסיה ושהופל באזור חרקוב
המל"ט האיראני שלדברי אוקראינה הופל באזור חרקוב. מוסקבה זקוקה לסיוע מטהרן
רוסיה, נזכיר, נאלצה לפי גורמים במערב לרכוש כלי טיס בלתי מאוישים מאיראן, בעקבות הידלדלות מאגר הכטב"מים שלה אחרי יותר מחצי שנה של קרבות – שבהם שני הצדדים עושים שימוש רב בכלי הטיס הללו. בחודש שעבר דווח כי משלוח ראשון של כטב"מים איראניים הועבר לרוסיה ושהיא החלה לעשות בו שימוש – אולם נטען באותם כטב"מים כבר התגלו שורה של כשלים טכניים.
מתקפת-הנגד באזור חרקוב, נזכיר, תפסה את הכוחות הרוסיים לא-מוכנים, וקווי ההגנה שלהם נפרצו במהירות. לפי הדיווחים הרוסים פתחו במנוסה כאוטית, שבה הותירו מאחוריהם ציוד רב ואפילו טנקים ומשוריינים. אמש דיווח המודיעין האוקראיני כי חיילים רוסים רבים נכנעים כעת ללא קרב, ובלשכתו של הנשיא זלסקי אף טענו כי לאוקראינה אוזל המקום לטפל בשבויי מלחמה רוסים.
יש לקחת את הטענות הללו בערבון מוגבל, בצל המלחמה הפסיכולוגית בין מוסקבה לקייב, אבל אמש טען גם בכיר צבאי בוושינגטון כי ההערכות האמריקניות הן שהרוסים ויתרו במידה רבה על הכיבושים שלהם באזור חרקוב, ושרבים מהם יצאו מאוקראינה וחצו את הגבול בחזרה לרוסיה. לדברי הבכיר, שאמר את הדברים בעילום שם, ארה"ב מחזיקה בראיות לכך שכוחות רוסיים נטשו את הציוד שלהם, "מה שיכול להעיד על חוסר הארגון וחוסר השליטה הפיקודי של רוסיה", כלשונו. השטח שכבשו האוקראינים בתוך ימים אחדים גדול למדי, וכדי להמחיש זאת סוכנות רויטרס דיווחה לקוראיה שהוא משתווה בגודלו לשטחן של רצועת עזה והגדה המערבית גם יחד.
16 צפייה בגלריה
חיילים בסלפי עם דגל אוקראינה בכפר משוחרר ב חרקוב בשם וסילנקובה מלחמה מול רוסיה
חיילים בסלפי עם דגל אוקראינה בכפר משוחרר ב חרקוב בשם וסילנקובה מלחמה מול רוסיה
סלפי עם הדגל האוקראיני באחד הכפרים ששוחררו במתקפת-הנגד
(צילום: רויטרס )
16 צפייה בגלריה
דגל אוקראינה על פסל בעיירה בלקלייה ששוחררה במסגרת מתקפת נגד ב חרקוב אוקראינה
דגל אוקראינה על פסל בעיירה בלקלייה ששוחררה במסגרת מתקפת נגד ב חרקוב אוקראינה
(צילום: AFP )
16 צפייה בגלריה
דגל אוקראינה בעיר קופיאנסק מחוז חרקוב
דגל אוקראינה בעיר קופיאנסק מחוז חרקוב
(צילום: רויטרס / @kuptg)
בצל התבוסה המשפילה שספגה באזור חרקוב, רוסיה "נוקמת" לטענת אוקראינה באמצעות הפצצות והפגזות נגד תשתיות אזרחיות. המתקפות הללו משבשות בימים האחרונים את אספקת החשמל לאזורים רבים במזרח אוקראינה, בפרט באזור העיר חרקוב – העיר השנייה בגודלה באוקראינה שמופגזת על ידי הרוסים ללא הרף. העיר העצמה, יש להדגיש, לא נכבשה בשום שלב על ידי רוסיה במהלך הפלישה. היום שוב נותקה אספקת החשמל באזור חרקוב, והרשויות מסרו כי ביממה האחרונה נהרגו במחוז הזה שלושה בני אדם בשל הפגזות רוסיות.

גרמניה לא תשלח לקייב טנקים: "מאכזב, ממה היא מפחדת?"

להצלחות האוקראיניות עשויות להיות כעת השלכות גם על הקרבות בחבל דונבאס הסמוך, מעוזם של המורדים הפרו-רוסים. במשך חודשים ארוכים היווה החבל את מוקד הקרבות במלחמה, אך בשבועות שקדמו למתקפת-הנגד בחרקוב הקרבות בו הפכו למלחמת התשה – כשאף צד לא רושם התקדמות משמעותית. אולם במסגרת מתקפת-הנגד שלה באזור חרקוב הצליחה אוקראינה להשתלט על קווי אספקה חשובים עבור הרוסים בכל החזית המזרחית, וכן על העיר האסטרטגית איזיום, ששימשה אותם לשיגור מתקפות נגד החיילים האוקראינים בדונבאס.
16 צפייה בגלריה
שריפה ב תחנת כוח חשמלית עקבות מתקפה של רוסיה במחוז חרקוב אוקראינה מלחמה
שריפה ב תחנת כוח חשמלית עקבות מתקפה של רוסיה במחוז חרקוב אוקראינה מלחמה
שריפה בתחנת כוח באזור חרקוב. "רוסיה נוקמת בהפגזת תשתיות אזרחיות"
(צילום: AP )
כעת טוענים גורמים אוקראינים כי המומנטום עומד לצדם גם בקרבות בדונבאס: פבלו קירילנקו, מושל מחוז דונייצק בחבל הזה, דיווח היום כי הכוחות האוקראינים מנסים כעת להשתלט על העיירה לימאן, שחולשת על כביש אסטרטגי באזור ושאותה כבשו הרוסים מידי האוקראינים במאי האחרון. המורדים, מנגד, דיווחו כי הם מצליחים להדוף את המתקפות האוקראיניות באזור דונייצק ומקווים שמצבם שם "ישתפר".
במקביל, מושל המחוז השני שממנו מורכב חבל דונבאס, מחוז לוהנסק, אמר כי כיבוש העיירה לימאן קריטי אם ברצונם של האוקראינים לפתוח גם שם במתקפת-נגד. רוסיה הצליחה בסיוע המורדים להשלים את כיבוש כל המחוז הזה בחודש יולי, אחרי קרבות עקובים מדם עבור שני הצדדים. כעת טוען המושל האוקראיני של המחוז, סרהיי חיידאי, כי ייתכן שכבר בקרוב תפתח שם קייב מתקפת-נגד משמעותית.
בצל ההצלחות האוקראיניות מקווה הממשלה בקייב כי המערב יהיה נכון לספק לה סיוע צבאי רב אף יותר ממה שהעניק לה עד כה, כולל כלי נשק מתקדמים יותר שיאפשרו לה להמשיך במומנטום שצברה. על רקע התקווה הזו הביע היום שר החוץ האוקראיני דמיטרו קולבה אכזבה מכך שגרמניה הודיעה אתמול שאין בכוונתה לשלוח טנקים לאוקראינה. לדברי קולבה, ארצו זקוקה לטנקי מערכה מסוג "לאופרד" ונגמ"שי לחימה מסוג "מרדר", וברלין סירבה לבקשותיה לקבל את המשוריינים הללו מבלי שסיפקה "הסבר רציונלי אחד" לכך. "ממה ברלין מפחדת ואנחנו לא?", תהה בציוץ בטוויטר.
16 צפייה בגלריה
אוקראינה טנק של הצבא האוקראיני ב דונבאס
אוקראינה טנק של הצבא האוקראיני ב דונבאס
טנק אוקראיני בחבל דונבאס. קייב רוצה משוריינים מתקדמים מגרמניה, ומאוכזבת מסירובה
(צילום: AFP)
בינתיים, בתוך רוסיה נראה שהנשיא ולדימיר פוטין מתקשה להשכיח את הביקורת והזעם שמשמיעים בימים האחרונים לאומנים תומכי הקרמלין על התבוסה המשפילה שספג הצבא הרוסי באזור חרקוב. אותם לאומנים, שלאורך המלחמה עודדו את פוטין וקראו לו לנקוט ביד קשה אף יותר מול הממשלה בקייב, מביעים זעם רב על התנהלות מפקדי הצבא של פוטין. איגור סטרלקוב, קצין רוסי שפיקד על הכוחות הרוסיים בתחילת הסכסוך בין הממשלה האוקראינית למורדים הפרו-רוסים בחבל דונבאס ב-2014, תקף את מפקדי הצבא הרוסי וכינה אותם "אידיוטים" על כך שהמעיטו ביכולותיה של קייב.

הלאומנים דורשים, אבל פוטין מתעקש: "אין דיבור על גיוס מילואים"

בצל הקשיים הלוגיסטיים והפיקודיים הרבים שעמם מתמודד הצבא הרוסי, הלאומנים הרוסים קוראים כבר זמן רב לפוטין להקדיש משאבים צבאיים וכלכליים רבים יותר לצורך המאמץ המלחמתי. אולם פוטין, שמתעקש שלא לכנות את הפלישה מלחמה אלא רק "מבצע צבאי מיוחד", נמנע עד כה מלהיענות ללחץ הזה, וגם היום מסר דוברו דמיטרי פסקוב שאין כעת דיונים כלשהם על אפשרות של גיוס מילואים.
רוסיה, נזכיר, טוענת שהחיילים הרוסים שמשתתפים בפלישה הינם מתנדבים ולא משרתי חובה, אם כי הטענה הזו כבר הוטלה בעבר בספק. במערב העריכו כי לצורך הפלישה העמידה רוסיה כוח של 200,000 חיילים, ולפי ההערכות 80,000 מהם נפצעו או נהרגו. גם אחרי שגויסו אליו לוחמים חדשים באמצעות חברות פרטיות ואפילו אסירים, הכוח הרוסי סובל ממחסור חמור בחיילים – במיוחד חיילים מאומנים. מולו ניצב כוח גדול הרבה יותר, כיוון שאוקראינה כן הכריזה על גיוס מילואים כללי, והיעד המוצהר שלה הוא מיליון חיילים פעילים.
16 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין צופה בתרגיל צבאי בעיר ולדיווסטוק במזרח הרחוק של רוסיה ב-6 בספטמבר
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין צופה בתרגיל צבאי בעיר ולדיווסטוק במזרח הרחוק של רוסיה ב-6 בספטמבר
פוטין עם שר ההגנה שלו סרגיי שויגו, צופים בתרגיל צבאי בשבוע שעבר. הלאומנים תקפו את "המפקדים האידיוטים" - אבל לא מבקרים את הנשיא עצמו
(צילום: AP )
בצל הביקורת שנשמעת בתוך רוסיה פרסם היום "ניו יורק טיימס" ריאיון עם מחוקק בכיר במפלגת השלטון של פוטין "רוסיה המאוחדת", שהזהיר מהשלכות לא-צפויות שעשויות להיות לביקורת הפנימית במדינה. המחוקק, קונסטנטין זלוטין, מתח אף הוא ביקורת על התנהלות הצבא הרוסי – לדבריו הנסיגה שלו חוללה "נזק רב לעצם הרעיון של המבצע הצבאי המיוחד" – אך הביע חשש מכך שהביקורת תצא מכלל שליטה. בהקשר זה הזכיר את המהפכה הרוסית ב-1917 ואת קריסת ברית המועצות ב-1991. "אסור להגזים עם הביקורת הזו, אחרת זה עלול להצית תגובה בלתי נשלטת" אמר.
יש להדגיש כי לפי שעה אותם לאומנים שמבקרים את ההתנהלות הרוסית במבצע נזהרים מאוד מלמתוח ביקורת ישירה על פוטין, וזלוטין עצמו הבהיר ש"מוקדם מאוד" לדבר בכלל על אפשרות של הפלתו מהשלטון. זלוטין מעריך גם כי ייתכן מאוד שפוטין ייאלץ להיענות בצורה כזו או אחרת לדרישות של אותם לאומנים רוסים: "מה שעכשיו נראה כמו הצלחה לצד האוקראיני עשוי להיות למעשה הקש שישבור את גב הגמל ויוביל להתחלתה של מלחמה על אמת". לדבריו, "כיוון שרוסיה לא באמת ניצלה את כל יכולותיה הצבאיות, הדבר היחיד שנותר הוא להפגין את הכוח הזה".

העצומה החריגה של האופוזיציה הרוסית, למרות הדיכוי

אף שכאמור הלאומנים נזהרים מאוד מלבקר את פוטין עצמו, הביקורת שלהם על התנהלות המבצע מעוררת תקווה דווקא בצד השני – באופוזיציה למשטר פוטין, שמאז החלה הפלישה הקרמלין מוביל נגדה דיכוי נוקשה ביותר. למרות הדיכוי הזה והאפשרות של נקמה מצד השלטונות הרוסיים, "ניו יורק טיימס" דיווח כי 40 אנשי אופוזיציה שחברים במועצות מקומיות בכמה ערים ברוסיה – בעיקר ממוסקבה ומסנט פטרבורג – חתמו אתמול על עצומה שבה קראו לפוטין להתפטר. לפי העיתון העצומה נכתבה בזהירות רבה, וכלל לא מזכירה את המלחמה באוקראינה על מנת שלא להפר את חוקי הצנזורה שמונעים הפצת "פייק ניוז" לכאורה על התנהלות הצבא הרוסי. עם זאת, נכתב בה כי התנהלותו של פוטין "פוגעת בעתיד" של רוסיה ושל אזרחיה.
16 צפייה בגלריה
הפגנות ברוסיה נגד הפלישה לאוקראינה
הפגנות ברוסיה נגד הפלישה לאוקראינה
שוטרים במוסקבה עוצרים מפגינים נגד הפלישה לאוקראינה, בתחילת המלחמה. למרות הדיכוי, באופוזיציה יש עדיין "תקווה שמשהו ייסדק"
(צילום: AFP )
16 צפייה בגלריה
הפגנות ברוסיה נגד הפלישה לאוקראינה
הפגנות ברוסיה נגד הפלישה לאוקראינה
(צילום: AFP )
גם אנשי האופוזיציה הללו מודעים לכך שהסיכוי להפלת שלטון פוטין קלוש ביותר, אבל בכל זאת הם מקווים לכך. "רבים מאיתנו קיוו שמשהו סוף-סוף יישבר", אמר ל"טיימס" איוואן קורילה, היסטוריון מסנט פטרבורג. "אנחנו כנראה טועים, וזה כנראה לא הזמן עדיין, אבל כולם חיכו כבר חצי שנה שמשהו ייסדק, והתקווה הזו חזקה מאוד".
אחד מחברי המועצה שחתמו על העצומה אמר ל"טיימס" כי הביקורת מצד הלאומנים מפיחה תקווה באופוזיציה הליברלית. "הפטריוטים הקיצונים התחילו להטיל ספק בצדקת הדרך שבה אנחנו צועדים", אמר וסילי חורושילוב בן ה-38, חבר מועצה בעיריית מוסקבה. "אולי חלק מאלו (שחברים) בדרגי הכוח הגבוהים ביותר ינקטו בצעד החלטי – אם הם יראו שיש תמיכה מהעם".