אבל כבד נפל על בני משפחתם של עטאף ועבד חוסרי, בני הזוג שנמצאו היום (שבת) ללא רוח חיים במיטתם בג'דיידה מכר שבגליל העליון, ולפי החשד מתו כתוצאה מהרעלת פחמן חד-חמצני (CO), שנפלט ממנגל שהופעל בבית לצורך חימומו בלילה הקר. לעבד בן ה-40 ועטאף בת ה-35 שלושה ילדים קטנים, בני 9, 11 ו-13, אך הם לא ישנו בלילה האחרון בקומה שבה מתגוררת המשפחה, אלא בקומה מתחת, היכן שסבם וסבתם מתגוררים - וככל הנראה כך נמנע אסון כבד עוד יותר.
4 צפייה בגלריה
הבית בג'דיידה-מכר בגליל
הבית בג'דיידה-מכר בגליל
הבית שבו אירע האסון, וזוג ההורים שמתו
"הם היו זוג שקט ושכנים טובים. תמיד עזרו ותמיד היו טובים עם כולם", סיפר בשיחה עם ynet אחד השכנים, פואד חטיב. "רק היום ילדיהם שיחקו בחצר ורכבו על סוסים, ועכשיו נפל עלינו אסון. אנחנו נפגשים הרבה, הם אנשים מאוד נחמדים וצנועים. זאת טרגדיה של ממש".
יו"ר המועצה המקומית ג'דיידה מכר, סוהיל מלחם, אמר גם הוא שמדובר בטרגדיה קשה: "אנחנו עדיין לומדים מה קרה, זה אסון של ממש, כואב הלב. בלילה הם הלכו לישון והשאירו תנור דולק, הילדים לא היו בבית, וזה מה שהציל אותם. לצערנו הם מתו בשנתם מחנק". לדבריו, "אנחנו תמיד מזהירים משימוש באמצעי חימום והסקה שכאלה, מנסים להסביר את הסכנות שבדבר. זה תנור שפולט גזים רעילים ולצערנו זו התוצאה. מתפלל ומחזק את משפחת הזוג".

הדיווח על המקרה התקבל במוקד מד"א בשעה 16:40, אז נמסר על גבר ואישה מחוסרי הכרה. חובשים ופרמדיקים שהוזעקו למקום דיווחו כי הם היו ללא סימני חיים, ומותם נקבע במקום. ילדיהם של בני הזוג שיחקו מחוץ לבית וכששאל אותם סבם היכן הוריהם - אחרי שדאג לשלומם כיוון שלא יצאו מהבית במשך כל היום - הילדים השיבו שהם לא התעוררו מהשינה. הסב מצא אותם מתים במיטה. במשטרה מסרו כי נסיבות האירוע נבדקות, וכי אין חשד לפלילים.
מדובר באירוע שני החודש שבו הרעלת פחמן חד-חמצני מסתיימת במוות. בשבוע שעבר, ב-11 בינואר, דווח על צעירה בת 18 מהפזורה הבדואית בנגב שמתה, ככל הנראה כתוצאה מהרעלה שנגרמה עקב מחמם גז במקלחת בביתה שבאבו קרינאת. צוות מד"א שהוזעק לבית קבע את מותה במקום. לפי התקינה כל המחממים הפועלים על גז צריכים להיות מחוץ לחדרי האמבטיה.
4 צפייה בגלריה
הבית בג'דיידה-מכר בגליל
הבית בג'דיידה-מכר בגליל
כוחות החירום מחוץ לבית בג'דיידה מכר, הערב
(צילום: אסף מגל)
גם בחורף שעבר אירעו כמה מקרים קשים של הרעלת פחמן כתוצאה מניסיונות חימום: בפברואר אשתקד ילדה כבת שבע פונתה במצב קשה לבית החולים שניידר בפתח תקווה, לאחר שככל הנראה שאפה חומר רעיל מתנור חימום. כחודש לפני כן פונו לבית החולים זיו בצפת אמא ושלושה ילדים שהורעלו בצורה דומה. הארבעה הגיעו למיון עם כאבי ראש, בחילות, סחרחורות והקאות.
במד"א ציינו בעבר כי הרעלת פחמן חד-חמצני עלולה להיות קטלנית. הגז עשוי להיפלט כתוצאה משימוש בתנור גז או במוצרים הפועלים על גחלים. זהו גז חסר צבע או ריח ולא ניתן להבחין בקיומו עד שמתחילים להופיע סימני ההרעלה, ולכן חשוב לנקוט בכללי בטיחות ובזמן השימוש יש להקפיד על אוורור נאות, לשם תחלופת אוויר.
אותה הודעה פורסמה בדצמבר 2018 אחרי אסון דומה למדי לזה שלפי החשד אירע כעת: גבר נספה אז בלילה קר בחיפה, ואדם נוסף נפגע קשה. השניים, אזרחים הודים, חיממו את דירתם באמצעות מנגל וככל הנראה סבלו גם כן מהרעלת פחמן חד-חמצני.
בארגון "בטרם" התריעו מפני הסכנה בשימוש באמצעי חימום מאולתרים ופרסמו הנחיות לחימום בטוח: אמצעי חימום בטוחים הם כאלו שאינם מכילים אש גלויה; מזגן ורדיאטור הם אמצעי החימום הבטוחים ביותר, והיחידים שניתן להשאיר פועלים במהלך הלילה; בוחרים רק אמצעי חימום העומד בתקן – ניתן לזהות לפי מדבקה הכוללת את שם היצרן וארץ הייצור; מתקינים בבית גלאי עשן (מומלץ ליד המטבח וליד חדרי הילדים), ודואגים למטף בבית; משאירים חלון פתוח במקצת לאוורור בזמן חימום הבית; מרחיקים את אמצעי החימום מאזור המשחק של הילדים ומשגיחים על הילדים בצורה רציפה בסביבת אמצעי חימום; לא מחברים את אמצעי החימום על מפצל חשמל או חוט מאריך; נמנעים מכיסוי פתחי האוורור של אמצעי החימום; מרחיקים את אמצעי החימום מווילונות ומצעים ונמנעים מייבוש בגדים ומגבות על אמצעי חימום שלא נועדו לכך.