4 צפייה בגלריה
רופאים מחזיקים שלטי מחאה נגד משרד הבריאות
רופאים מחזיקים שלטי מחאה נגד משרד הבריאות
מחאה נגד משרד הבריאות
בתי החולים הציבוריים הודיעו הבוקר (יום שישי) כי "אלפי רופאים יפגינו ביום ראשון מול משרד הבריאות במחאה על קריסת שבעה בתי חולים ציבוריים וההתעלמות מהמשבר".
שבעת המרכזים הרפואיים שפתחו בעיצומים הם שערי צדק והדסה בירושלים, לניאדו בנתניה, מעייני הישועה בבני ברק ושלושת בתי החולים בנצרת. הם מוחים על עיכוב תקציב שכבר סוכם עימם בינואר בסך יותר מ-600 מיליון שקלים, ועברו להתנהל במתכונת חירום במסגרת מאבקם מול משרדי הבריאות והאוצר. בתי החולים לא מקבלים קהל למעט מקרים דחופים, ובעקבות העיצומים אמבולנסים של מד"א לא מתקבלים בהם למעט במקרים של הצלת חיים, וגם ניתוחים חשובים שאינם דחופים לא מתקיימים.
4 צפייה בגלריה
רופאים מחזיקים שלטי מחאה נגד משרד הבריאות
רופאים מחזיקים שלטי מחאה נגד משרד הבריאות
מאבק הטכנולוגים הרפואיים
4 צפייה בגלריה
בית חולים הדסה עין כרם במתכונת שבת במחאה על היעדר התקצוב
בית חולים הדסה עין כרם במתכונת שבת במחאה על היעדר התקצוב
בית חולים הדסה עין כרם במתכונת חירום, השבוע
לטענת בתי החולים, "שיתוף הפעולה של משרד הבריאות ושר הבריאות עם שיטת הטפטוף וההרעבה - מביש ומבזה את מערכת הבריאות בשיא משבר הקורונה. זהו מחדל חריף של משרד הבריאות שפוגע בתפקוד בתי החולים. בלי תקציב מוגדר וברור אי אפשר לרכוש ציוד, לגייס רופאים ואחיות, או לנהל בית חולים".
לדברי בתי החולים, "העבודה במתכונת חירום ב-7 בתי החולים הציבוריים תימשך ללא הגבלה עד ליישום מלא של ההסכם שנחתם מול מנהלי בתי החולים".

"תגובת מנהלי בתי החולים הייתה נגטיבית ומתלהמת"

מנכ"ל משרד האוצר רם בלינקוב הדף את הטענות. "זה מספר שבועות מתנהל בתקשורת קמפיין מנוהל ומתוזמן על ידי מנהלי בתי חולים עצמאיים נגד פקידי ממשלה בכלל ופקידי האוצר בפרט", כתב בלינקוב בפוסט חריף בפייסבוק. "אני מבקש לבאר את התמונה ולהאיר קמעה: לפני מספר חודשים הגיע שר האוצר (הקודם) להסכם עם שבעה בתי חולים על תשלום מאות מיליוני שקלים במהלך שנת 2021. (כ-960 ליתר דיוק עד דצמבר כולל).
"השר ליברמן הורה סמוך לכניסתו לתפקיד לוודא ביצוע של הסיכום של קודמו. בתי חולים אלו הם כאמור עצמאיים ולפיכך אינם כפופים לכל בקרה של הממשלה (לא כספית ולא של תנאי שכר). לפיכך, הדרך היחידה להעביר להם כסף היא על ידי מה שנקרא מבחני תמיכה. העברת הכסף נעשית עם התקדמות השנה ובכפוף לביצוע שונים כמו לדוגמה גיוס כוח האדם שבגינו ניתנת התמיכה. כלומר, הממשלה אינה רשאית להעביר כסף ללא קריטריונים.
"מאחר שמבחני התמיכה מתעכבים בין היתר בשל אי ביצוע הוצאות, נוקט החשב הכללי העברת מקדמות שתקוזזנה. עד שלשום העביר החשב הכללי בגין התמיכות והמקדמות כ-440 מיליון שקלים, אתמול הוא העביר כ-100 מיליון שקלים נוספים. הוא מתח עד הקצה את המותר לו. בכך עומדת הממשלה ואף למעלה מכך בהסכם".
4 צפייה בגלריה
רם בלינקוב
רם בלינקוב
מנכ"ל האוצר בלינקוב. פוסט חריף
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בלינקוב טען עוד כי "תגובת מנהלי בתי החולים הייתה נגטיבית ומתלהמת. ברור כי מבחינה ציבורית אין קל יותר מלהאשים את פקידי האוצר ה'ערלים'. זה נופל על אוזניים קשובות לצערי, כי מי יעז לשאול רופא אם דרך התנהגותו וניהולו נאותה? אני מצרף דוגמת הודעה למטופל שלכאורה מודיעה על דחייה בטיפול ואולם אין היא אלא הסתה כלפי עובדי ציבור ואין לי אלא לדחותה.
"ברור לי שמהלך ההסברה שלי יעורר גינויים כי איך אפשר לחשוב שמי שדואג לקופה הציבורית הוא בכלל בעל מעמד מול רופאים אלו שאותם אנחנו פוגשים ברגעי חולשתנו הגדולים ביותר. ואולם, חובתי לאנשי המשרד העושים סביב השעון ככל יכולתם לטובת המדינה היא המניעה אותי. אני קורא למנהלי בתי החולים לשוב לעבודה סדירה ולהידבר עם משרדי הבריאות והאוצר. שבת שלום. יש לנו ארץ יפה למרות הכול".


גם מאבק הטכנולוגים הרפואיים צפוי להחריף, וביום ראשון הקרוב הם ישביתו מערכים שלמים שעליהם הם מופקדים - ובהם מערך הנשמה, אקמו לב, הרדמה, צינתורים לב ריאה, אקו לב, אלקטרופיזיולוגיה, עיניים, כלי דם, צפיפות עצם ואולטרה סאונד. תחומים אלו מצטרפים לעיצומים של כ-110 טכנולוגים רפואיים במערך ההנשמה והאקמו בבתי החולים בישראל, שכבר פתחו בעיצומים ביום שלישי השבוע במחאה על תנאי העסקתם.
יו"ר חטיבת הטכנולוגים הרפואיים בישראל שלומי מרום טען כי "משרד הבריאות מתעלם במשך שנים רבות מאפליה הבוטה בין פריפריה למרכז. לא ייתכן שבערים בדרום ובצפון לא יקבלו שירות מיטבי בגלל בעיית תקנים וזמינות של טכנולוגים רפואיים, בעוד במרכז יקבל מטופל שירות טוב יותר".
לדבריו, "לצערנו, הדרישות מהעובדים רק הולכות ומתעצמות בעקבות הגידול הטבעי באוכלוסייה, כמו גם התחלואה בקורונה - אולם תנאי השכר לא עודכנו 30 שנה".

משרד האוצר הודיע אמש על העברת מקדמה בסכום של יותר מ-100 מיליון שקל על חשבון כספי הסיוע שהובטחו לבתי החולים, "לשם פיתרון המשבר בבתי החולים הציבוריים" - על אף שמבחני התמיכות, התנאים שהציב האוצר לבתי החולים לקבלת הכספים, לא הושלמו. באוצר ציינו שהמקדמה מועברת בהמשך לפגישה שנערכה אתמול בין מנכ"ל משרד האוצר, רם בלינקוב, לשר הבריאות, ניצן הורביץ, ומנכ״ל משרדו, פרופ׳ נחמן אש - וכחלק מהתקצוב שהובטח למערכת הבריאות בעבור הנושא. יתר הכספים יועברו עם השלמת מבחני התמיכות וכחלק מהתקדמות לוחות הזמנים.
בבתי החולים תקפו בתגובה וטענו: "מטרת 'שיטת הסלמי' של האוצר והבריאות - להרעיב את בתי החולים בשיא משבר הקורונה. ראשי משרד האוצר והבריאות רוצים לחנוק אותנו ולא לאפשר לנו להתפתח ולתכנן את השנה הבאה. בלי תקציב מוגדר וברור אי-אפשר לרכוש ציוד, לגייס רופאים ואחיות, או לנהל בית חולים. העבודה במתכונת חירום תימשך ללא הגבלת זמן עד למילוי מלוא ההסכם".
נזכיר כי לפי ההסכם שנחתם בחודש ינואר האחרון, כל בתי החולים יחד היו אמורים לקבל בכל חודש 105 מיליון שקל לצורך פעילותם ולרכישת ציוד דחוף ותרופות. ההסכם היה אמור להעניק לבתי החולים ודאות תקציבית תוך הבטחת תשלומי שכר לעובדים, וכן תשלומים לספקים בשנת 2021. ביום שני האחרון שבעת מנהלי בתי החולים כינסו מסיבת עיתונאים סמוך למשרד הבריאות. בסופה הם נקראו לעלות לשיחה עם השר הורוביץ ומנכ"ל המשרד נחמן אש, אולם הפגישה לא מנעה את המשך המחאה.