שבעה מנהלי בתי חולים ציבוריים איימו אחר הצהריים (ראשון) שממחר יפסיקו לקבל חולי קורונה - מאחר שלטענתם ההסכמים עימם לא קוימו. מנכ"ל בית החולים שערי צדק, פרופ' עופר מרין, אמר כי החל מיום רביעי יעברו בתי החולים למתכונת שבת מלאה. "אנחנו ניצבים כאן חודשים מספר לאחר שחתמנו הסכם עם משרדי האוצר והבריאות, וההסכם הזה הופר", אמר. שר הבריאות ניצן הורוביץ ומנכ"ל המשרד פרופ' נחמן אש הגיעו למסיבת העיתונאים וקראו למנהלים לדון איתם בנושא. "אנחנו בעומק הדברים, ואנחנו נשב ונשמע", אמר הורוביץ.
שבעת בתי החולים המאיימים בשביתה הם שערי צדק, הדסה, לניאדו, מעייני הישועה, ובתי החולים בנצרת. במסיבת עיתונאים שערכו מנהלי בתי החולים מול משרד הבריאות בירושלים נטען כי אין להם את אמצעים לנהל את הטיפול במגפה. "יושבים פה שבעה מנהלי בתי חולים שעברו ארבעה גלי קורונה", אמר מרין. "אנחנו עובדים יום וליל, שבעה ימים בשבוע, בשביל להציל את מדינת ישראל, את הערים הכי אדומות. שנה וחצי אנחנו מפעילים את העובדים שלנו יום ולילה כדי להציל את המדינה. אני מתבייש לעמוד פה כפושט יד".
3 צפייה בגלריה
פגישת ניצן הורוביץ ונחמן אש עם מנהלי בתי החולים הציבוריים
פגישת ניצן הורוביץ ונחמן אש עם מנהלי בתי החולים הציבוריים
פגישת הורוביץ ואש עם מנהלי בתי החולים הציבוריים
3 צפייה בגלריה
עופר מרין
עופר מרין
מרין
(צילום: אלי מנדלבאום)
באשר לשאלת ynet בנוגע לטענות על המחסור בתקציבים למרות התוספת בסך שני מיליארד שקלים אמר פרופ' מרין כי הדבר נובע מחוסר הבנה של הממשלה במערכת האשפוזית. "אני לא רוצה להעריך, אבל צריך להבין קצת את מערכת הבריאות האשפוזית", אמר. "יש הנהלות שונות של בתי החולים - יש בתי חולים ממשלתיים באחריות משרד הבריאות. רוב התקציבים שמועברים, אפשר לקרוא בדו"ח מבקר המדינה, עוברים ישירות ממשרד הבריאות לבתי החולים הממשלתיים. חלוקת העוגה - חלוקת התקצוב של בתי החולים - אינה שוויונית. המחאה שלנו מתקיימת שנים רבות. מאז תחילת הקורונה הגענו למצוקה יום יומית אמתית, והיא על חלוקה שוויונית של המשאבים".
לדברי מרין, ביום חתימת ההסכם מול האוצר לפני כחצי שנה, בתי החולים היו במצוקה עמוקה. "זה היה בשיא הגל השלישי ולא רצינו להיות שם, רצינו לחזור להיות עם הצוותים שלנו ולכן חתמנו על ההסכם", אמר. "הם לא ממלאים אחרי ההסכם לשנת 2021, והדבר הזה הביא אותנו למשמעות אמתית שאנחנו לא יכולים לטפל בחולים החל מהשבוע. יש נושא שהוא ארוך טווח של תקצוב, בתקציב המדינה החל משנת 2022. גם פה משרד הבריאות הוסיף חטא על פשע, והחליט לבד איך הוא רוצה לתקצב את בתי החולים ללא כל דיון איתנו. לכן אנחנו קודם כל מתמקדים בכאן ועכשיו, ביכולת של שבעת בתי החולים להמשיך לטפל מחר בבוקר במטופלים שלנו. זה הדבר המידי שאנחנו נאבקים עליו עכשיו".
3 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים של מנהלי בתי החולים הציבוריים
מסיבת עיתונאים של מנהלי בתי החולים הציבוריים
מסיבת העיתונאים של מנהלי בתי החולים הציבוריים
(צילום: אלי מנדלבאום)
מנהל בית החולים האנגלי בנצרת, ד"ר פאהד חכים, אמר כי בעוד שר הבריאות הכריז על הוספת 2,000 תקנים לבתי החולים - הוא מתמודד עם מחסור בצוותים. "אנחנו משחררים את התקנים, את הרופאים, האחיות, כל אנשי הצוותים הפרא-רפואיים בסוף החודש כי הכסף נגמר", אמר ל-ynet. "כשאומרים 'תקן', זה לא עובר אלינו. תקן זה עול. אנחנו צריכים כסף".
לדבריו, התקנים אין משמעותם תוספת תקציבית ממשרד הבריאות. "אם אתה מקבל חובה להפעיל בן אדם, צריך לבוא אחריו התקציב שלו", אמר. "הבעיה שלנו כרגע היא שאין לנו תזרימים. אין לנו מישהו שסוגר את הגירעונות וסוגר את המשכורות. בית חולים ממשלתי או קופת חולים כללית, 70% מהבעיות שלהם נפתרות בסוף החודש. יושב מישהו שמזרים להם את הכסף. אנחנו צריכים באמת, אפילו לקבל נדבות, ללכת לאנשים טובים בחו"ל בשביל לעבור את החודש. זה לא תקין. אנחנו לא חיים במדינת עולם שלישי, זו מדינת ישראל".
על פי ההסכם שנחתם בחודש ינואר, כל בתי החולים יחד היו אמורים לקבל בכל חודש 105 מיליון שקל לצורך הפעלתם ולרכישת ציוד דחוף ותרופות. ההסכם היא אמור להעניק לבתי החולים ודאות תקציבית תוך הבטחת תשלומי שכר לעובדים ותשלומים לספקים לכל שנת 2021. מעבר לכך כי הוחלט שתוקם ועדה ציבורית שתבחן את צרכי בתי החולים והצורך לשדרג ולהחיל שוויון בין כלל בתי החולים בישראל.