הולכת ומתחדדת ההערכה בכנסת: השיחות בבית הנשיא על הבנות סביב המהפכה המשפטית לא מתקדמות ובליכוד מתקרבים לרגע ההכרעה. האם לממש את המהפכה המשפטית באופן חד צדדי או למסמס אותה לטובת עיסוק בנושאים אחרים?
בליכוד הולכת ומחלחלת ההבנה שהמהפכה המשפטית לא תחזור בקרוב, בטח לא במתכונתה המקורית. נשאלת השאלה איך ייראו הדברים בליכוד מעתה, אחרי שהתוכנית המרכזית של המפלגה לא יצאה אל הפועל.
3 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
נתניהו ולוין
(צילום: אמיל סלמן)

המצב החדש והשאלות כיצד לנהוג סביב החקיקה, יוצרים בימים האחרונים שני מחנות מובהקים במפלגת השלטון. האגף הניצי התנגד מראש להידברות וכולל את יריב לוין, מירי רגב, דודי אמסלם, טלי גוטליב, מאי גולן, שלמה קרעי ואחרים. אגף זה מפציר בנתניהו גם כעת להתקדם באופן חד צדדי אם לא יהיו הסכמות.
מנגד, ישנו אגף שקורא להאט את הקצב, להקשיב לתגובות הח"כים במפלגה ולחתור להרגעת הרוחות. באגף זה נמצאים בין היתר יולי אדלשטיין, דוד ביטן, יואב גלנט וניר ברקת. עם האגף המתון יותר נמנה בשבועיים האחרונים גם נתניהו, שהורה לעצור את החקיקה והבהיר בהזדמנויות שונות שהוא מעוניין בהסכמות.
3 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
מפצירים בנתניהו להתקדם באופן חד צדדי אם לא יהיו הסכמות. אמסלם וגוטליב במליאה
(צילום: רפי קוץ)
על הרקע הזה, נפתחו לאחרונה פערים בין בכירי הליכוד והמתח הולך וגדל. אתמול (שני) בישיבת הסיעה הראשונה של הליכוד בכנס הקיץ אף התקיימה שיחה מתוחה שעלתה לטונים גבוהים בין גוטליב לרגב, לאחר שגוטליב טענה שמשקרים לציבור בכך שלא מספרים לו שלא תהיה מהפכה. לאורך היממה האחרונה, הודו בכירים בליכוד בשיחות מסדרון, שלא ניתן יהיה להחזיר אותה לסדר היום ושנכון יותר יהיה לעסוק בתקציב המדינה הדו-שנתי, שיש לאשרו עד סוף החודש.
חברי כנסת ששוחחו עם שר המשפטים לוין, אישרו שגם הוא מבין שהמהפכה, גם אחרי הפשרות, לא תצא אל הפועל בקרוב. יש מי שפירשו את המצב כהפניית עורף של המפלגה והעומד בראשה לשר המשפטים.
"לוין קיבל הבטחה מפורשת שהולכים עם הרפורמה עד הסוף", אמר בכיר בליכוד. "אם הדבר הזה לא היה נעול הוא לא היה מתמנה לשר המשפטים. כעת מתברר שבליכוד יש מי שמכשילים את הרפורמה וגם נתניהו לא העניק לו את הגב שהבטיח".
3 צפייה בגלריה
ראשי האופוזיציה בהצהרה לתקשורת
ראשי האופוזיציה בהצהרה לתקשורת
יאריכו את תקופת השיחות כדי לא להרוס את המחאה. לפיד וגנץ
(צילום: מוטי קמחי )
אתמול בישיבת סיעתו, הבהיר יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ כי אין כל התקדמות בשיחות. ההבנה היא שגם ההסכמות שאליהן הגיעו, נוגעות לסוגיות שאינן במחלוקת. הנושאים הכבדים ובראשם מינוי שופטים, עדיין נחשבים לסלע מחלוקת שלגביו אין הבנות. בליכוד יודעים שגנץ וראש האופוזיציה יאיר לפיד יאריכו את תקופת הזמן של השיחות כדי לא לאפשר לנתניהו להרוס את המחאה.
המבחן, מסכימים כולם, יגיע עם פיצוץ השיחות בבית הנשיא בקרוב. גנץ כבר אמר שאין התקדמות במגעים ורמז כי שעון החול הולך ואוזל. אם אכן ייצאו הצדדים מהחדר, אז נמדד האשראי שיש לימין למרוח את המהפכה המשפטית וסביר להניח גם שהרוחות בליכוד שוב יסערו.
פורסם לראשונה: 22:44, 01.05.23