3 צפייה בגלריה
שואף להכניס לעליון שופטים שמרנים על חשבון "האגף הליברלי", בראשות הנשיאה. לוין וחיות
שואף להכניס לעליון שופטים שמרנים על חשבון "האגף הליברלי", בראשות הנשיאה. לוין וחיות
שואף להכניס לעליון שופטים שמרנים על חשבון "האגף הליברלי", בראשות הנשיאה. לוין וחיות
(צילום: שלו שלום, אורן בן חקון)
עשרה ימים לפני חקיקת חוק יסוד: השפיטה בכנסת, שישנה את דרך בחירת השופטים בישראל ושצפוי לגרום למשבר חוקתי - מועלות הצעות שונות לשינוי בחירת השופטים. על פי אחד המתווים שמסתובבים בקואליציה ונועדו לשדל את שר המשפטים יריב לוין להתפשר - הוא כיו"ר הוועדה לבחירת שופטים ייפגש עם נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות כדי להגיע להסכמות על בחירת שלושה שופטים במהלך השנה הקרובה, במקום שלושה שיפרשו במהלכה - הנשיאה עצמה, השופטת ענת ברון באוקטובר, ועוזי פוגלמן לאחר כשנה. בינתיים: בליכוד מכחישים את הדיווחים ולפיהם הוקפאה חקיקת המהפכה המשפטית.
שלושת הפורשים נמנים על מה שמכונה "האגף הליברלי" של העליון, ולוין מבקש לשנות את הרכב הוועדה, תוך הקניית רוב לקואליציה בתוכה, על מנת לצרף שלושה שופטים שמרנים. בדרך זו מקווה לוין להשפיע על תמהיל בית המשפט העליון, כדי שיזוז לכיוון השמרני, שפירושו מעורבות מינימלית של העליון בהחלטות ובמינוי הממשלה, הימנעות כמעט מוחלטת מביטול החקיקה של הכנסת, הימנעות מוחלטת מעיסוק בנושאי דת ומדינה והתמקדות בזכויות האדם היחיד.
לפי גרסה זו יציע השר לוין לנשיאה חיות שישה שמות של מועמדים לשיפוט, רובם מבית המשפט המחוזי שהוא איתר, והיא תוכל לבחור שלושה מתוכם. הליכי החקיקה של הצעות החוק האחרות, העוסקות ב"סבירות" ו"התגברות" יעצרו וילובנו בוועדה משותפת לקואליציה ולאופוזיציה, שתקודם מתוך חתירה להגיע להסכמות.
3 צפייה בגלריה
יצחק הרצוג נשיא המדינה בטקס הענקת תואר אזרחות כבוד השנה
יצחק הרצוג נשיא המדינה בטקס הענקת תואר אזרחות כבוד השנה
מקורבים ללוין אמרו כי גם לאחר הצגת המתווה של הנשיא, הוא אינו מתכוון לוותר על סעיף שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים. הרצוג
(צילום: מוטי קמחי)
3 צפייה בגלריה
ישיבת סיעת הליכוד
ישיבת סיעת הליכוד
בליכוד הכחישו את הקפאת הרפורמה. נתניהו
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בינתיים, אחרי פרסום "מתווה העם" של נשיא המדינה יצחק הרצוג, ברור כי שר המשפטים לוין אינו מתכוון לוותר על העברת הצעת החוק שתשנה את דרך בחירת השופטים ואת הרכב הוועדה. החל ממחר בבוקר ולכל אורך השבוע תתקיימנה ארבע ישיבות בוועדת החוקה של הכנסת, על מנת להשלים את הכנת הצעת החוק לקריאה שנייה ושלישית, טרם פיזור הכנסת לפגרת האביב בסוף החודש.
חברי קואליציה המקורבים ללוין אמרו אתמול כי גם לאחר הצגת המתווה של הנשיא, מוכן לוין להידבר על פשרה ביתר סעיפי השינויים המשפטיים שהוא ויו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן הציעו, אבל הוא משוכנע שאחד המוקדים המרכזיים בשינוי המשפטי, צריך להיות בחירת וזהות השופטים והכנסת. זאת, במטרה להוביל לכיוון שמרני בבית המשפט העליון.
לפי דברי הבכירים בקואליציה, לוין סבור שגם השינוי הדרסטי של "עילת הסבירות" כאמת מידה לצמצום התערבות שופטי העליון בהחלטות ממשלה ובחקיקה, אינו מספיק. "אסור לשכוח שבג"ץ, שפסל את מינויו של דרעי לתפקיד שר, לא עשה זאת בטיעון שמדובר בחוסר סבירות קיצונית. נמצאה עילה אחרת כמו 'השתק משפטי' לצורך הפסילה. כלומר, תמיד ימצאו עילות חלופיות להתערבות העליון מן הגורן ומן היקב. לכן, אם ניתן יהיה לשנות את הרכב שופטי העליון ולבחור שופטים שמרנים, ניתן יהיה להסיט את העליון ממסלול אקטיביסטי", הסבירו.
בריאיון שהעניק לוין לפני שבועיים לפודקאסט של "כאן" אמר כי "קולם של ציבורים שלמים לא נשמע ואין ייצוג להשקפת עולמם, המינויים לשופטים נעשים בחדרי חדרים בשיטת חבר מביא חבר. אין אף שופט שמרן בבית המשפט העליון". לשאלת המראיין הבהיר שגם השופט נעם סולברג אינו שופט שמרן. לדבריו, אין אף שופט עליון שמייצג השקפת עולם וערכים של ציבורים שלמים. "רוב מוחלט ופה אחד של שופטים מבטא עמדות הרחוקות בפער מחלק גדול מהציבור. אם היינו במצב שבבית המשפט העליון יש רוב חרדי, האם מישהו מהציבור היה רוצה שהם יפסקו מה סביר ומה מידתי? לכן, מי שיש בו יושרה, מבין שצריך בית משפט מגוון. לא בשליטה של הימין ולא של אף אחד אחר", אמר.
לוין הבהיר כי "עיקרון הפרדת הרשויות אומר שני דברים מאוד פשוטים - השופטים לא בוחרים את עצמם, אלא על-ידי נבחרי הציבור. שנית, ברגע שהשופט נבחר, הוא עצמאי ואי אפשר להדיח אותו, רק בכוחם של נבחרי הציבור, וזה האיזון הנכון. זה מה שאנחנו מציעים". על פי הצעת החוק, מספר חברי הוועדה לבחירת שופטים ימשיך להיות תשעה חברים, אך הרכבה ישונה. נציגי השופטים יהיו נשיא בית המשפט העליון וכן שני בדימוס שימנה שר המשפטים, בהסכמת נשיא בית המשפט העליון. נציגי הממשלה יהיו שר המשפטים שיהיה גם יו"ר הוועדה, ושני שרים אחרים שתקבע הממשלה. נציגי הכנסת יהיו שלושה ח"כים - יו"ר ועדת החוקה ושני חברי כנסת אחרים, אחד מסיעות הקואליציה ואחד מסיעות האופוזיציה. על פי המוצע, יהיו בוועדה ח"כ נוסף ושר נוסף, במקום הנציגים של לשכת עורכי הדין.
בחירת שופטים תהיה אף אם יפחת מספר חבריה, כל עוד לא פחת מספרם מחמישה. מוצע לקבוע כי הוועדה תחליט ברוב דעות של המשתתפים בהצבעה, כשאין סופרים את הנמנעים המשתתפים בהצבעה, כל עוד אין בחוק היסוד הוראה אחרת לעניין זה. סיום כהונת שופט על פי החלטת הוועדה יתקבל ברוב של שבעה חברים לפחות.