נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן שם בצהריים (יום ג') סוף להמתנה ולציפיות, והכריז רשמית כי יתמודד על כהונה נוספת בבחירות לנשיאות שייערכו בשנה הבאה. ביידן בן ה-80 הוא כבר כעת הנשיא המבוגר בתולדות ארה"ב, ואם ינצח בקרב על הבית הלבן ב-5 בנובמבר 2024 פירוש הדבר שכשיעזוב את מעון הנשיא הוא יהיה בן 86. בשנה וחצי הקרובות יהיה עליו לשכנע את הבוחרים שהוא כשיר, ואינו מבוגר מדי למשימה.
בהודעה הרשמית שפרסם בחשבון הטוויטר שלו בצהריים כתב ביידן: "לכל דור יש רגע שבו עליו לקום ולהתייצב לצד הדמוקרטיה. לצד חירויות הפרט שלו. אני מאמין שזה הרגע שלנו. ולכן אני רץ שוב לנשיאות ארה"ב. הצטרפו אלינו. בואו נשלים את המלאכה". בסרטון שצירף לציוץ מוצגת שוב ושוב סגניתו קמלה האריס, ובציוץ נפרד שפרסמה היא הבהירה כי גם היא רצה איתו לכהונה נוספת. זאת בצל הדיווחים בשנים האחרונות על אכזבתה של האריס מהשפעתה המועטה ועל מתח בין לשכתה ללשכת ביידן.

10 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ו הנשיא לשעבר דונלד טראמפ
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ו הנשיא לשעבר דונלד טראמפ
שוב ראש בראש? סיכוי גדול להתמודדות חוזרת בין ביידן לטראמפ
(צילום: AP, רויטרס)
10 צפייה בגלריה
קלפי מצביעים ב בחירות ל מושל וירג'יניה ב פיירפקס ארה"ב
קלפי מצביעים ב בחירות ל מושל וירג'יניה ב פיירפקס ארה"ב
בקלפי בארה"ב. דמוקרטים רבים לא רוצים שוב את ביידן, אבל צפויים להתאחד מול טראמפ
(צילום: EPA)
סרטון ההכרזה של ביידן נפתח בתמונות מההסתערות של תומכי דונלד טראמפ על בניין הקונגרס האמריקני ב-6 בינואר 2021, וביידן מזהיר בו את המצביעים: "זה לא הזמן לשאננות. ברחבי המדינה קיצונים מתנועת MAGA (תומכי טראמפ, הדוגלים בסיסמה Make America Great Again) עומדים בתור כדי לקרוא תיגר על חירויות הפרט, לפגוע בביטוח הסוציאלי שעליו שילמתם כל חייכם, ומנגד לקצץ במיסים לעשירים, לקבוע לנשים אילו החלטות הן יכולות לקבל על בריאותן, לאסור ספרים ולומר לאנשים את מי מותר להם לאהוב – וכל זה תוך שהם מקשים עליכם יותר ויותר להצביע".
בסרטון, שאורכו שלוש דקות, מופיע שלט נגד האיסור על הפלות, רמז לאחד הנושאים שצפויים לעמוד במוקד קמפיין בחירות, ומוצגות בו תמונותיהם של מנהיגי המחנה הקיצוני במפלגה הרפובליקנית טראמפ, רון דסנטיס וחברת הקונגרס מרג'ורי טיילור גרין. "השאלה שאיתה אנחנו מתמודדים היום היא האם בשנים הבאות יהיו לנו יותר חירויות או פחות, יותר זכויות או פחות", אומר ביידן בסרטון. "אני מכיר את אמריקה ואני יודע שאנחנו אנשים טובים והגונים. אני יודע שאנחנו עדיין מדינה שמאמינה בכנות ובכבוד, ושבה אנשים מתייחסים זה לזה בכבוד".
10 צפייה בגלריה
ארה"ב מועמדים פריימריז דמוקרטיים מריאן וויליאמסון ג'ו פ' קנדי ג'וניור
ארה"ב מועמדים פריימריז דמוקרטיים מריאן וויליאמסון ג'ו פ' קנדי ג'וניור
הסופרת מריאן וויליאמסון ועורך הדין קנדי, שינסו לזכות במועמדות הדמוקרטית - אבל בלי סיכוי ממשי
(צילום: AP)
הודעתו של ביידן כי יתמודד על עוד כהונה באה אחרי חודשים שבהם פיזרו הוא ורעייתו ג'יל אין ספור רמזים שלפיהם בכוונתו לרוץ שוב לנשיאות, אך נמנעו מלהכריז על כך רשמית. כדי להתמודד על הנשיאות יהיה על ביידן לצלוח ראשית פריימריז במפלגה הדמוקרטית, שייערכו בין פברואר ליוני, אבל כנהוג במקרה של נשיא מכהן הוא אינו צפוי להיתקל שם ביריבים בכירים, כאלה שיגררו אותו לקרב ממושך ויקשו עליו לזכות במועמדות המפלגה. עד כה הכריזו על התמודדותם בפריימריז האלה רק עורך הדין רוברט פ' קנדי ג'וניור והסופרת מריאן וויליאמסון, ושניהם נחשבים למועמדים זוטרים וחסרי סיכוי.
10 צפייה בגלריה
היילי, טראמפ ודסנטיס. שלושת המועמדים שכבר הכריזו על ריצה בפריימריז הרפובליקניים
היילי, טראמפ ודסנטיס. שלושת המועמדים שכבר הכריזו על ריצה בפריימריז הרפובליקניים
היילי, טראמפ ודסנטיס. שלושת המועמדים שכבר הכריזו על ריצה בפריימריז הרפובליקניים
(צילום: EPA, AFP, רויטרס)
האתגר הגדול של ביידן יגיע מהפריימריז הרפובליקניים לנשיאות, שם מסתמן קרב ראש בראש בין הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, שכבר הכריז על מועמדותו, לבין בן טיפוחיו לשעבר ושנוא נפשו בהווה, מושל פלורידה רון דסנטיס, שצפוי להכריז על ריצה לנשיאות בהמשך השנה. בסקרי הפריימריז מוביל טראמפ בפער גדול, עם כ-50% מהקולות, ודסנטיס – שיגיע השבוע לישראל וייפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו – ניצב במקום השני עם כ-25%. אחריהם בסקרים, במרחק רב, ניצבים סגן הנשיא של טראמפ לשעבר מייק פנס, שטרם הכריז רשמית על מועמדותו אך מקבל כ-5% תמיכה, והשגרירה לשעבר של ארה"ב באו"ם ניקי היילי, שכבר הודיעה כי תרוץ וזוכה לכ-4%.

אחרי 3 הפסדים: טראמפ עוד מסוגל לנצח?

אף שלפי שעה מוביל טראמפ על דסנטיס בפער גדול מאוד, ניצחונו בפריימריז אינו מובטח, והמושל השמרני של פלורידה – שנחשב לאחד ממובילי "מלחמת התרבות" נגד הפרוגרסיבים באמריקה – עשוי לנסוק אחרי שיכריז על מועמדותו באופן רשמי ויתייצב לעימותים הטלוויזיוניים. לכל אחד מהשניים, טראמפ ודסנטיס, חוזים הסקרים התמודדות צמודה מאוד מול ביידן על הנשיאות במקרה שינצחו בפריימריז, עם יתרון קל של אחוז עד שלושה אחוזים לכאן או לכאן.

10 צפייה בגלריה
חגיגות בפלורידה
חגיגות בפלורידה
ינסה לסגור את הפער בעימותים. המושל דסנטיס
(צילום: AFP)
טראמפ נותר אמנם הדמות הפופולרית ביותר במפלגה הרפובליקנית, אבל מחוץ לשורותיה הוא עדיין נשיא שהמוני אמריקנים מתעבים, וכדי לנצח את דסנטיס ולהעפיל להתמודדות מול ביידן יהיה עליו לשכנע את המצביעים בבחירות המקדימות כי הוא מסוגל עדיין למשוך בוחרים שלא הצביעו לו בעבר. תחת הנהגתו של טראמפ ובמעורבותו נחלו הרפובליקנים מפלות בכל מערכות הבחירות שהתקיימו אחרי ניצחונו ב-2016, בהן אובדן השליטה בבית הנבחרים ב-2018, ההפסד המשולש במרוץ לבית הלבן ולקונגרס ב-2020 והניצחון הדחוק למדי בבחירות לבית הנבחרים בשנה שעברה. רפובליקנים רבים סבורים כי המרוצים הללו הוכיחו שטראמפ אינו יכול עוד לנפק ניצחונות, וכי הגיעה העת לחפש למפלגה מנהיג מפלג פחות.
מנגד, גם ביידן צפוי להגיע לבחירות כששיעור הפופולריות שלו בציבור הכללי אינו גבוה. לפי הסקרים העדכניים רק כ-42.5% מהאמריקנים מרוצים מתפקודו כנשיא (באחדים מהסקרים הנתון הזה צולל אל מתחת ל-40%), והנתון הזה קרוב לנתון של הנשיא טראמפ ערב הבחירות של 2020. בבחירות ההן, נזכיר, ניצח ביידן אחרי שגרף 306 אלקטורים לעומת 232 של טראמפ, וזכה ב-51.3% מקולות הבוחרים לעומת 46.8% שהצביעו לנשיא הרפובליקני.
10 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן נאום ניצחון
ג'ו ביידן נאום ניצחון
ביידן חוגג את הניצחון ב-2020. מבקש "להשלים את העבודה"
(צילום: EPA)
10 צפייה בגלריה
ארה"ב עימותים בין משטרה לתומכים של דונלד טראמפ
ארה"ב עימותים בין משטרה לתומכים של דונלד טראמפ
תומכי טראמפ פורצים לקונגרס ב-6 בינואר 2021. זה נגמר בהרוגים
(צילום: AFP)
10 צפייה בגלריה
ארה"ב עימותים בין משטרה לתומכים של דונלד טראמפ
ארה"ב עימותים בין משטרה לתומכים של דונלד טראמפ
(צילום: gettyimages)
אחרי בחירות 2020 סירב טראמפ להכיר בהפסדו, ופיזר טענות שקריות – שגם נדחו שוב ושוב על-ידי בתי המשפט – לפיהן הניצחון "נגנב" ממנו באמצעות זיופים ואי-סדרים. בהשראת הטענות הללו פרצו ב-6 בינואר 2021 המונים מתומכיו לקונגרס וזרעו בו הרס, בזמן ישיבת הסנאט שבה אושר ניצחונו של ביידן. בהתפרעות האלימה נהרגו חמישה בני אדם, ועוד חמישה שוטרים התאבדו בעקבותיה.

ההפלות יכולות להיות קלף מנצח

ההכרזה של ביידן על ריצה לכהונה נוספת ניתנה ביום השנה הרביעי להודעה שלו ב-2019 על כוונתו להתמודד על הנשיאות בבחירות 2020. בהודעה ההיא הבטיח ביידן "לרפא את נשמתה של אמריקה" אחרי תקופת נשיאותו הסוערת של טראמפ – מטרה שקשה לומר שהושגה.
10 צפייה בגלריה
קידם תוכנית תשתיות היסטורית, מחכה עדיין להקשחת הפיקוח על הנשק. ביידן
קידם תוכנית תשתיות היסטורית, מחכה עדיין להקשחת הפיקוח על הנשק. ביידן
קידם תוכנית תשתיות היסטורית, מחכה עדיין להקשחת הפיקוח על הנשק. ביידן
(צילום: רויטרס)
בעוד ריצה לכהונה נוספת היא בדרך כלל דבר מובן מאליו לנשיאי ארה"ב המשלימים כהונה ראשונה, במקרה של ביידן היא לא הייתה מובטחת: חלק לא קטן מהמצביעים הדמוקרטים אותתו בחודשים האחרונים כי הם מעדיפים שיפנה את הדרך למועמד אחר, בין השאר בשל גילו המתקדם. ובכל זאת, שום דבר לא מאחד את בוחרי המפלגה הדמוקרטית כמו האפשרות שטראמפ יחזור לבית הלבן, וקשה לראות רבים מהם מפנים את גבם לביידן לנוכח החשש הזה. מעמדו של ביידן בתוך המפלגה גם התייצב לאחרונה בזכות ההישגים הטובים מן הצפוי שרשמו הדמוקרטים בבחירות אמצע הכהונה בנובמבר האחרון.
במהלך שנות כהונתו של ביידן השתפר מאוד מצבה של ארה"ב בכל הקשור להתמודדות עם הקורונה, והוא הצליח לקדם תוכניות היסטורית לשיפוץ התשתיות ברחבי ארה"ב, לקידום מגזר ההייטק ולמאבק בשינויי האקלים, בין השאר תוך שיתוף פעולה – חריג במונחים של השנים האחרונות – עם הרפובליקנים. מנגד רבים מהיעדים שהציב בקמפיין שלו טרם הושגו, בין השאר בכל הקשור להגבלה משמעותית על השימוש בנשק, הפחתת מחירי התרופות במרשם ועיגון הזכות הכלל-ארצית להפלות.
10 צפייה בגלריה
ארה"ב מיפפריסטון גלולה הפסקת היריון הפלות שופט ב טקסס אסר
ארה"ב מיפפריסטון גלולה הפסקת היריון הפלות שופט ב טקסס אסר
הפלות במוקד הקמפיין. ביידן והגלולה להפסקת היריון מיפפריסטון, ששמרנים כמעט הצליחו החודש לאסור את שיווקה בכל ארה"ב
(צילום: AFP / Elisa Wells / PLAN C)
בשנה שעברה ביטל בית המשפט העליון אחרי כמעט 50 שנה את החובה שחלה על כל מדינות ארה"ב לאפשר לנשים לעבור הפלות, וסוגיה זו צפויה להיות אחד ממוקדי קמפיין הבחירות של ביידן. סקרים בארה"ב מלמדים כי רוב ברור של האמריקנים תומך בזכות להפלות, ולפי הערכות גם עובדה זו תרמה להישגים המאכזבים של הרפובליקנים בבחירות האמצע. ביידן יוכל לנצל את הפסיקה הזו, ואת הניסיון העקבי של פעילים שמרנים להטיל עוד הגבלות על ההפלות, כדי למשוך אליו בוחרים.

הרופא קבע: "ביידן בריא, נמרץ וכשיר"

כך או כך, את הקמפיין של ביידן צפויות ללוות שאלות בלתי פוסקות בנוגע לגילו ולמידת כשירותו. כבר בבחירות לנשיאות ב-2020 ניסו יריביו להציגו כאדם סנילי שכוחו אינו עוד במותניו, וכמה פליטות פה שסיפק לאורך הכהונה גרמו מבוכה לדוברי הבית הלבן, ונוצלו על-ידי מתנגדיו כדי לתקוף אותו.

בין השאר ניפק אשתקד ביידן הכרזה שממנה השתמע כי בצעד דרמטי הוא קורא להפיל את משטר פוטין ברוסיה, ובפליטת פה איומה בספטמבר הוא שאל במהלך נאום בוושינגטון היכן חברת הקונגרס הרפובליקנית ג'קי ולורסקי – אחרי ששכח כנראה כי היא נהרגה בתאונת דרכים שבועות אחדים לפני כן.
ביידן מצדו ממשיך להתעקש כי הוא מסוגל לעמוד במשימה ארבע שנים נוספות, ופעמים רבות כשנשאל על הדאגות בנוגע לכשירותו השיב פשוט: "תביטו בי". בבדיקה השגרתית שנערכה לו בפברואר, כפי שנהוג לערוך לכל נשיא, קבע רופאו של ביידן, ד"ר קווין קונור, כי הוא "בריא, נמרץ וכשיר".