יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן התייחס הבוקר (חמישי) למלחמה ברצועת עזה, ואמר ל-ynet כי "אסון 7 באוקטובר לא היה קורה אם ממשלת השינוי הייתה מכהנת. אין ספק". לדבריו, "הכתובת הייתה על הקיר, אני התרעתי כמה פעמים, כבר ב-2016. ב-2018 התפטרתי במחאה על המדיניות והקונספציה הזאת".
"אני לא מבין את בני גנץ, הוא לא רלוונטי. מקבל ראש הממשלה החלטה דרמטית לבטל את המשלחת לבית הלבן. לא רק שהוא לא משתף את גנץ, הוא גם לא מעדכן אותו. מה שקורה ביניהם זה טרלול, משחקי אגו. במקום לשדר אחדות".
אתה אומר אז שגנץ ואיזנקוט לא משפיעים? "ממש לא משפיעים. ההתרשמות שלי היא שיש להם אפס השפעה. אני סומך על נציגי מערכת הביטחון, אלוף ניצן אלון והצוות שלו. על הממשלה וחברי הקבינט אני לא סומך בכלום. ואני אומר, הדבר הכי חשוב שחייבים להבין הוא שאי אפשר ככה להמשיך - לא בדרום ולא בצפון".
לפי ליברמן, "קודם כל צריך לדון, אין דיונים בקבינט. אני מתייחס למסמך של איזנקוט. הוא אומר ששלושה חודשים לא מתקבלות החלטות. שלושה חברים בקבינט המלחמה רק רבים אחד עם השני. הם מדברים 'יחד ננצח', 'אחדות'. איזו אחדות? כל יום אנחנו שומעים מתח וריב בין שר הביטחון לראש הממשלה ובין גנץ לראש הממשלה. הם לא מסוגלים שלושתם יחד לכנס מסיבת עיתונאים ולצאת עם מסר אחד לעם ישראל. כשיש בקבינט המלחמה שלושה קודקודים - ביבי, גנץ וגלנט, ובמשולש הזה יש מלחמות יהודים בלתי פוסקת, ככה אי אפשר לנהל מלחמה".
2 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן
"לא סומך על הממשלה וחברי הקבינט בכלום". ליברמן
(צילום: קובי קואנקס)
אז למה סגרת את הדלת מול קבינט המלחמה? אמרת: מה שהצעתי לא לקחו. "לא סגרתי, סגרו לי את הדלת בפרצוף. אני הצבעתי בעד הקמת ממשלת חירום - כל סיעת ישראל ביתנו. אמרנו: במלחמה אין לך שיקול דעת. מזמינים אותך לקבינט המלחמה, אתה מצטרף. ההסכמה היחידה שהייתה בקבינט המלחמה כנראה בין כולם הייתה לא לצרף את אביגדור ליברמן כי הוא בא בתפיסה אחרת, שולט בפרטים, מסוגל לאתגר את המערכת, ואף אחד לא רצה את זה".
על הלחימה עם חיזבאללה אמר ליברמן כי "מלחמה בצפון היא לצערי דבר בלתי נמנע. אז שלא יחכו, שישנו את הקונספציה. יש פה ממשלה עם אותה קונספציה של מחדל 7 באוקטובר, וככה מתנהלים. תתעשתו בצפון, חייבים את רצועת הביטחון בתוך לבנון, לא בתוך שטח ישראל".
הוא התייחס גם ללחימה בעזה ותהה מה לגבי הרצועה שבה צה"ל היה אמור לשלוט. "איפה הפרימטר עליו דיברו? דיברו על כך שיהיה פרימטר של שלושה קילומטרים, חלק מהחיילים שהתפוצצו בבתים הממולכדים זה 300,400 מטר מהגבול".
ליברמן קרא "לקבל החלטה שאף אחד ממפלצות החמאס לא יישאר בחיים. אסור שאחד מכל אלו שהיו מעורבים בשבעה באוקטובר ימות מוות טבעי, מדרגי השטח הזוטרים ועד הדרגים בקטאר".
2 צפייה בגלריה
ועדת הכספים
ועדת הכספים
"יש פה ניסיון לקחת קהל גדול ולהפוך אותו לבן ערובה". גפני
(צילום: עמית שאבי)
ליברמן התייחס בהמשך גם לחוק הפטור מגיוס, ותקף בחריפות את המפלגות החרדיות. לדבריו, "אנחנו במלחמת הישרדות, וכרגע עסקנים חרדים פועלים בניגוד לכל ערכי היהדות. הוגה דעות הגדול ביותר של העם היהודי, הרמב"ם, מה הוא כותב? במלחמת מצווה, גם חתן יוצא מחדרו וכלה מחופתה. מה אומר משה רבנו לבני ראובן ובני גד שלא רצו להילחם? 'אחיכם יבואו למלחמה ואתם תשבו פה?'. כל גדולי ישראל היו לוחמים. פה יש באמת ניסיון לנצל את נושא המקורות והתורה לעשיית כסף, כוח וכבוד".
לדבריו, "עמדת ראש הממשלה נתניהו וראשי הציונות הדתית בכנסת בנוגע לחוק הגיוס, עומדת בניגוד מוחלט לעמדתם של מצביעי הליכוד והציונות הדתית. בקרב מצביעי הליכוד, כ-75% תומכים ותומכים מאוד בשירות חובה לכל צעיר בהגיעו לגיל 18, ובציונות הדתית כ-69% תומכים ותומכים מאוד גם כן, בגיוס חובה לכולם".
בהמשך אמר ליברמן כי "אני מצפה מכולם להתעלות. לא יכול להיות שאותם חיילי מילואים שסיימו ויצאו הביתה קיבלו כולם חזרה צו 8. צריך עוד חיילים, עוד כוחות. לא יכול להיות שהעומס על המשרתים רק יילך ויעלה, ואלו שמשתמטים ימשיכו להשתמט. זה לא יילך".
ועדיין, בחברה החרדית חוששים שילדיהם יהפכו לחילונים. "הרי לא מדובר רק בצבא. הם גם לא מוכנים לעבוד. שיצאו לעבוד. הרמב"ם היה רופא במשרה מלאה, רש"י היה יצרן יין והלל הזקן היה חוטב עצים.אם הלל הזקן היה חוטב עצים, למה שגפני לא יהיה חוטב עצים? למה הם לא רוצים לעבוד? אז אני אומר, יש פה ניסיון באמת לקחת קהל גדול ולהפוך אותו לבן ערובה - כמה שיותר לפתח את התלות בקצבאות, בגמ"חים, בנדבות, ויחד עם הקצבאות נותנים פתק הצבעה. אבל מה הדבר שהכי מפריע לעסקנים החרדים זה נושא לימודי הליבה. הם רוצים את הקהל הזה שבוי, כי בחור בגיל 18 שיום אחד לא למד אנגלית, מתמטיקה, מחשב, אין לו שום סיכוי, יש לו רק נתיב אחד".