150 איש הגיעו בצהריים (ראשון) להפגנת לשכת עורכי הדין נגד המהפכה המשפטית, מול בית המשפט המחוזי בתל אביב. במקביל להפגנה, הפעילות בבית המשפט הושבתה למשך שעתיים, על רקע השינוי הצפוי בוועדה לבחירת שופטים ולפיו יוסרו שני נציגי הלשכה מחברות בוועדה. המפגינים צעקו "בושה" והניפו דגלי ישראל ושלטים שעליהם נכתב: "לא לסילוק הלשכה מהוועדה לבחירת שופטים". זה קרה ביום הראשון ל"שבוע השיתוק הלאומי", שבמסגרתו הבהירו מארגני המחאה כי יגבירו את הלחץ על הח"כים והשרים מהליכוד. בחלק התחתון של הכתבה: התכנון לתחילת "שבוע השיתוק".
עו"ד אורי קינן ממועצת לשכת עורכי הדין אמר בהפגנה כי "הצעת החוק שבה שישה חברי קואליציה ממנים שופטים ללא דין ודיין היא סכנה. נציגי הלשכה הם עוד בקרה, חלק מהותי בוועדה. לעיתים יש תקלות שדורשות תיקון. אנחנו עוד מוציאים מאיתנו את השופטים. פוליטיזציה של מערכת המשפט ללא כינון חוקה היא סכנה אמיתית. הדבר החשוב בדמוקרטיה הוא אמון הציבור במערכות. אנחנו רואים ריסוק של האמון. לא ניתן יד למהלך מסוכן, לנסות לנכס את מערכת המשפט למערכת פוליטית. זו לא הפגנת ימין או שמאל אלא שמירה אקטיבית על מערכת המשפט".
8 צפייה בגלריה
הפגנה של עורכי דין מול בית המשפט המחוזי בתל אביב
הפגנה של עורכי דין מול בית המשפט המחוזי בתל אביב
"רואים ריסוק של האמון". הפגנת עורכי הדין בתל אביב
(צילום: יריב כץ)
8 צפייה בגלריה
הפגנה של עורכי דין מול בית המשפט המחוזי בתל אביב
הפגנה של עורכי דין מול בית המשפט המחוזי בתל אביב
(צילום: יריב כץ)
8 צפייה בגלריה
הפגנה של עורכי דין מול בית המשפט המחוזי בתל אביב
הפגנה של עורכי דין מול בית המשפט המחוזי בתל אביב
(צילום: יריב כץ)
הילה גרסטל, שופטת לשעבר בבית משפט מחוזי וראש נציבות הביקורת על הפרקליטות בעבר, אמרה כי "בעולם נורמלי הלשכה הייתה נכנסת לתמונה מוקדם יותר. יש ניסיון בוטה של הקואליציה להרוס את מערכת המשפט בדרך להרס הדמוקרטיה. אין דרך אחרת לתאר את המתקפה על מערכת המשפט. ניסיון הרס שחייבים לעצור. כל מי שנוכח חרד לאבדן הערכים וריסוקם ברגל גסה תוך הטעיית הציבור וסילוף העובדות ביודעין, יצירת קרע בעם ועידוד בשיח עמוק ופוגעני. איני עוסקת בפוליטיקה, זו לא מחאה פוליטית אלא ערכית שמטרתה הצלת המדינה ושמירה על אופייה הדמוקרטי. עומדים כאן כתף אל כתף אנשי ימין, שמאל ומרכז שחרדים מהבאות".
על שינוי הוועדה לבחירת שופטים, אמרה גרסטל כי "כיהנתי כשופטת 24 שנים. מניסיוני רב השנים אני אומרת שמערכת המשפט מקצועית, לא פוליטית, אנושית ואכפתית. תיקונים אין לבצע בדרך של הרס, אסור לפגוע בעצמאות ומעמד מערכת המשפט. הוועדה היום מאוזנת גם אם לא מושלמת. יש ארבעה פוליטיקאים, שלושה שופטים ושני נציגי לשכה. לשופטים אין רוב בוועדה, האמירה שהם ממנים את עצמם שקרית. נוכחות הלשכה בוועדה חשובה. היו להם כשלים ועדיין אסור לשלול את חובתה להיות חלק מהוועדה. הם שמבקרים יום-יום בבתי המשפט, הם יודעים להצביע על אותם שופטים יעילים ומעולים ועל אחרים. פוליטיקאים לא מכירים שופטים ומועמדים לשופטים ומינויים שלהם בלבד יתבססו על מניעים לא ענייניים".
8 צפייה בגלריה
עורך הדין אורי קינן
עורך הדין אורי קינן
"פוליטיזציה של מערכת המשפט ללא כינון חוקה היא סכנה אמיתית". עו"ד אורי קינן
(צילום: דנה קופל)
8 צפייה בגלריה
עמית בכר
עמית בכר
"נציגי הלשכה לא לקחו חלק בדיונים על שינויי החקיקה". עו"ד עמית בכר
(צילום: סיון פרג')
יו"ר הלשכה הזמני, עו"ד עמית בכר, אמר כי "השבוע צפויה הקואליציה להעביר בקריאה שנייה ושלישית את החוק לשינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים. יש שקוראים לזה ריכוך ואני אומר לא ריכוך, לא הרגעה ולא פשרה – החוק המוצע יפגע פגיעה אנושה בעצמאות מערכת המשפט, יהפוך את בחירת השופטים לעניין פוליטי, יפגע פגיעה קשה ביותר במעמד של בית המשפט העליון, ביוקרה שלו בארץ ובעולם, באמון הציבור וביכולת שלו להיות עוגן יציב בשמירה על הדמוקרטיה ועל זכויות האדם בישראל. בתוך הניסיון להפוך את בחירת השופטים לפוליטית ולא מקצועית, מוצע להוציא את נציגי לשכת עורכי הדין מהוועדה. בשל משבר המנהיגות שהלשכה עברה, ובשל תופעות שליליות בהנהגה בשנים האחרונות – התוצאה הייתה שבכל ההצעות ובכל הדיונים, גם על פשרה, נציגי הלשכה לא נכללו בהרכב הוועדה".
לדברי בכר, "זו טעות נוראית, טעות היסטורית, לא מוצדקת, לא מוסרית ואני מוסיף גם לא חוקתית. סילוק נציגי הלשכה מהוועדה היא הסמל והביטוי הבוטה ביותר של פגיעה במקצועיות של בחירת שופטים והפיכת העניין לפוליטי. עורכי הדין הם אלה שמייצגים את הציבור בערכאות ובכל נושא משפטי. הם אלה שמתרגמים את המונח הגדול שלטון החוק לחיי היום-יום עבור האזרחים. עבור כלל הציבור, מגדול עד קטן. עורכי הדין מייצגים את הציבור ופגיעה בהם היא פגיעה בציבור. עורכי הדין הם שמכירים הכי טוב מי החברים שמתאימים להיות שופטים ומי אלה שלא. גם במקצועיות ובעיקר באופי ובאישיות. הם אלה שיודעים מי השופטים שנותנים את השירות הנדרש והטוב – גם לעורכי הדין וגם ללקוחות – כלומר לציבור הרחב. הם היחידים שיודעים מי צריך להתקדם ולהתעסק בנושאים מורכבים ורגישים יותר".
8 צפייה בגלריה
הפגנה של עורכי דין מול בית המשפט המחוזי בתל אביב
הפגנה של עורכי דין מול בית המשפט המחוזי בתל אביב
"ניסיון בוטה של הקואליציה להרוס את מערכת המשפט". הפגנת עורכי הדין בתל אביב
(צילום: יריב כץ)
8 צפייה בגלריה
הפגנה של עורכי דין מול בית המשפט המחוזי בתל אביב
הפגנה של עורכי דין מול בית המשפט המחוזי בתל אביב
(צילום: יריב כץ)
8 צפייה בגלריה
הפגנה של עורכי דין מול בית המשפט המחוזי בתל אביב
הפגנה של עורכי דין מול בית המשפט המחוזי בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
בכר הוסיף כי "יש בקרב עורכי הדין וחברי הלשכה מגוון של עמדות ודעות. הלשכה היא בית של כולם. אנחנו מודעים היטב, אני מודע היטב לכך שבמערכת המשפט נדרשים שינויים. כאלה שיחזקו אותה, יהפכו אותה למגוונת יותר, פתוחה יותר לביקורת, אך גם ישמרו על המקצועיות שלה ובעיקר על אי התלות שלה בשלטון. אין מערכת שלא זקוקה לרפורמה והתחדשות. גם מערכת הביטחון צריכה רפורמות, גם מערכת הבריאות צריכה רפורמות, גם מערכת החינוך צריכה רפורמות. אבל מישהו מציע שאת המג"דים והמח"טים לא יבחרו אנשי מקצוע? מישהו מציע שאת מנהלי בתי החולים לא יבחרו אנשי מקצוע?".
בהפגנה השתתף גם השר לשעבר אברהם פורז. "הייתי חבר הוועדה לבחירה בתקופת רבין. אנשי הלשכה היו הכי ענייניים, הם הכירו היטב את המועמדים בערכאות הנמוכות, לכן אין הצדקה להוציא אותם", אמר פורז.

"מגבירים את הלחץ"

בעקבות המשך החקיקה, מארגני המחאה הכריזו על "שבוע שיתוק לאומי" השבוע, שיכלול כמה "ימי שיתוק" וכן "פעולות התנגדות" מול ח"כים ושרים בקואליציה, לצד "הפגנת ענק" שמתוכננת בירושלים. הבוקר נערכו הפגנות מול בתיהם של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בקריית ארבע, שר החקלאות אבי דיכטר באשקלון, שר התיירות חיים כץ בשוהם וח"כ דני דנון ברעננה.
המארגנים הודיעו כי הערב, החל מ-18:30 יתקיימו הפגנות גדולות מול בתיהם של גילה גמליאל, ניר ברקת, אבי דיכטר, דני דנון, יולי אדלשטיין ושלום דנינו. עוד נמסר כי פעילים החלו לאייש "משמרות מחאה 24 שעות ביממה מחוץ לבתיהם של חברי ליכוד ברחבי הארץ. במטה המאבק נערכים גם למחאות מול חברי קואליציה ממפלגות נוספות. בנוסף, צפויות הפתעות ומפגשים בלתי צפויים עם חברי קואליציה, על בסיס מידע מודיעיני, שישתקו וישבשו את שגרתם וסדר יומם כפי שהובטח".

ערן שוורץ, מנהל מטה המאבק, אמר היום בריאיון לאולפן ynet כי "השבוע אנחנו מגבירים את הלחץ על השרים וחברי הכנסת, לא יהיה להם יום ולא יהיה להם לילה. זה התחיל בבוקר כבר, זה היה אתמול בלילה גם, וזה יילך ויחריף. הם צריכים להבין שעד שהם לא יצביעו נכון לטובת הדמוקרטיה, אנחנו לא נרפה מהם ולא נעזוב אותם".
שוורץ הוסיף כי "שלישי ורביעי הולכים להיות ימי זעם, ימי שיתוק, שלישי בכל רחבי הארץ, רביעי בעיקר יתמקד בירושלים, שמהצהריים תהיה שם גם הפגנת ענק סביב הכנסת, לוודא שחברי הכנסת יצביעו את הדבר הנכון. אבל מהבוקר כבר יהיו הרבה מאוד דברים. אנחנו נדאג לא לחסום את הצירים בדרך לירושלים ביום רביעי, אך מעבר לזה אנחנו לא יכולים להתחייב לשום דבר".
לדבריו, "השיבוש הזה שראש הממשלה והשרים עושים לנו, עלינו להיאבק בו, גם אם המחיר הוא חסימות או עיכוב. אנחנו מצרים על זה שפוגעים באנשים, אנחנו נאלצים לעשות את הדבר הזה כדי למנוע את ההפיכה המשטרית, זה אחד השבועות הכי קריטיים בתולדות מדינת ישראל, ולכן אני גם קורא לכל אזרח ואזרחית ומי שעוד לא עשה את זה, ימין, שמאל, דתי או לא, להניף דגל, ללכת להפגין, זה השבוע החשוב ביותר בתולדות ישראל".