לאלוף פיקוד המרכז המיועד, תת-אלוף אבי בלוט (50), משנה סדורה לגבי יהודה ושומרון. הוא מכיר היטב את הגזרה ואת הכוחות הפועלים בה, ופיקד על חטיבה ואוגדה באיו"ש. הוא גדל ביישוב נווה צוף שבבנימין ומשפחתו מוכרת מאוד בהתיישבות.
בלוט מסכם את תפקידו כמפקד אוגדת איו"ש, לפני חצי שנה
(צילום: דובר צה"ל )

אלא שלבלוט, שאותו מינו שר הביטחון יואב גלנט והרמטכ"ל הרצי הלוי להחליף את אלוף הפיקוד הנוכחי יהודה פוקס, יהיו אתגרים משמעותיים להתמודד איתם: הטרור הפלסטיני, הפשיעה הלאומנית, המעקב הבינלאומי וגם סמכויותיו של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' במנהל האזרחי. העובדה כי הוא בן הציונות הדתית ותושב יו"ש לא צפויה לספק לו הנחות.
בתפקידיו השונים נחשב בלוט, שלמד במכינת עלי, למפקד התקפי מאוד, שהשריש בלוחמיו את הרעיון שיש להגיב על כל הפרת סדר, גם בשטחי A (המצויים בשליטה אזרחית וביטחונית של הרשות הפלסטיני). בשנים שבהן פיקד על אוגדת איו"ש התמודד עם גל של פיגועים, ונהג לבקר כל משפחה שכולה שיקירה נרצח בפיגוע ביו"ש. לקראת סוף כהונתו הגביר את פעילות הכוחות בלב מחנות הפליטים, מתוך הבנה שיש לפגוש את המחבלים "במגרש שלהם" - הוא השתמש במונח "הגנה התקפית", ומקורביו מספרים כי הוא רואה במלחמה הזדמנות לעיצוב מחדש של המציאות באיו"ש בכל הקשור לטיפול בטרור.
1 צפייה בגלריה
מפקד פיקוד המרכז הנכנס, תת-אלוף אבי בלוט
מפקד פיקוד המרכז הנכנס, תת-אלוף אבי בלוט
עד כה "נהנה לחסינות" מביקורות. תא"ל אבי בלוט
(צילום: דובר צה"ל)

הטרור הפלסטיני

יהודה ושומרון שינתה את פניה בשבעת החודשים האחרונים, מאז פרוץ המלחמה. גרעיני הטרור נמצאים במוטיבציית שיא, וישנם כוחות רבים, בהם איראן, שמעבירים כספים בשיטות שונות לארגוני הטרור ביו"ש במטרה להבעיר את הגזרה.
חלק מהשינוי, כמו גם האתגר, הוא ההתמודדות מול הרשות הפלסטינית. העובדה כי אנשי הרשות ביצעו לאחרונה לא מעט פיגועי טרור מעמידה בסימן שאלה את טיב היחסים מול הרשות, ואת אופי העבודה מול אנשי מנגנוני הביטחון הפלסטיניים. אלוף הפיקוד הנוכחי פוקס דגל בשיטת השמירה על מרקם חיים. בין היתר, הורה על פתיחות צירים והסרת מחסומים, דבר שגרם למתיחות משמעותית מול ההתיישבות, וזכה לביקורת רבה בקרב חלק מחברי הממשלה. בלוט ככל הנראה ינהיג מדיניות התקפית, אך הוא יידרש גם לפשרות ולהקלות לפלסטינים בנקודות מסוימות.

הפוליטיקאים

כמפקד אוגדה, בלוט "נהנה מחסינות" ולא היה נתון לביקורת של פוליטיקאים בעקבות החלטות שונות, כמו למשל להימנע מסגירת צירים או הצבת מחסומים, כפי שדורשים לעיתים קרובות, במיוחד אחרי פיגועים, גורמים בכירים בהתיישבות וכן ח"כים ושרים.
כעת, כאשר הוא זה שיתייצב בחזית ויהיה הריבון בשטח, יצטרך בלוט לקבל את ההחלטות ולהתמודד עם הביקורת - שכבר החלה להישמע על עצם מינויו, לצד שאר המינויים, על ידי הרמטכ"ל הלוי. הביקורת, אגב, צפויה להגיע הן מימין והן משמאל.

ההתיישבות

תפיסת המדיניות של הממשלה בכל הקשור ליהודה ושומרון משתנה באופן דרמטי ממש בימים אלה. ביום ראשון הקרוב צפוי להיכנס לתפקידו סגן ראש המנהל האזרחי שמינה השר סמוטריץ', ש"ינגוס" יותר ויותר בסמכויות של בנייה ואכיפה. לכך יש להוסיף את העובדה שיש ראש מנהל חדש, שרק נכנס לתפקידו לפני כשבועיים.
פינוי מאחז אור חיים, בתחילת השנה שעברה

עד כה, המתיחויות הגדולות ביותר בין הממשלה לצבא ביו"ש היו סביב סמכויות הפינוי השונות: פינוי מאחז אור חיים; עקירת העצים בתקוע שהגיעה עד הרמטכ"ל; ההתיישבות באביתר; וגם שינוע הקרוואנים לחומש. ואלו רק דוגמאות בודדות מתוך שלל אירועים. בלוט, כריבון בשטח, יצטרך להתמודד עם רצונות המתיישבים מחד, ומאידך מול הביקורת הבינלאומית. בשבועות האחרונים ארצות הברית, בריטניה, צרפת ומדינות נוספות מטילות סנקציות על מתנחלים ועל ארגונים, והמתרחש ביהודה ושומרון נמצא תחת בחינה בינלאומית מתמדת.
רק אתמול, שר החוץ הבריטי דיוויד קמרון הודיע שבריטניה מטילה סנקציות נוספות על "קבוצות קיצוניות וארבעה מתנחלים קיצונים", שהפרו לטענתו את "זכויות האדם של קהילות פלסטיניות בגדה המערבית". המתנחלים שעליהם הוטלו הסנקציות, "בשל הפרות חמורות של זכויות האדם" הם נעם פדרמן, נריה בן פזי, עדן לוי ואלישע ירד. "הקבוצות הקיצוניות" שנכללו ברשימת הסנקציות הבריטיות הן "נוער הגבעות", שאותן תיארה בריטניה כ"חבורה של נוער ישראלי לאומני קיצוני", ולהב"ה, שעליה הוטלו סנקציות "בגלל פעולותיה שנועדו לסייע, להסית ולקדם אלימות כלפי קהילות ערביות ופלסטיניות". לפני כשבועיים, גם ארה"ב והאיחוד האירופי הודיעו על ההחלטה להטיל סנקציות נגד "מתנחלים קיצונים" ושתי ישויות - בהן ארגון להב"ה.

הפשיעה הלאומנית

ביושבו כאלוף הפיקוד, יצטרך בלוט לחתום, במידת הצורך, על צווי מעצר מנהליים (יחד עם שר הביטחון) נגד נערי גבעות. ההיסטוריה מוכיחה כי מדובר באירוע נפיץ מבחינה פוליטית, התיישבותית וביטחונית.