הממשל האמריקני בסבב שלישי של סנקציות נגד מתנחלים: חודש וחצי אחרי הסבב השני, שבו הוטלו סנקציות נגד ארבעה "מתנחלים אלימים", ושלושה חודשים אחרי שהטיל הממשל מגבלות ויזה על "מתנחלים קיצוניים" - הטיל משרד האוצר האמריקני סנקציות נגד שלושה מתנחלים ש"הפעילו אלימות נגד פלסטינים" וכן על שני מאחזים בלתי חוקיים שנמצאים בבעלותם. שלושת המתנחלים הם צבי בר יוסף ומשה שרביט, שעליהם הטילה סנקציות גם בריטניה, ונריה בן פזי.
2 צפייה בגלריה
עימותים אלימים בין מתנחלים לפלסטינים ביהודה ושומרון
עימותים אלימים בין מתנחלים לפלסטינים ביהודה ושומרון
עימותים בין מתנחלים לפלסטינים ביו"ש. ארכיון
(צילום: מאבק על כל דונם)
על פי נייר העמדה של משרד החוץ האמריקני, "ארה"ב ממשיכה לפעול נגד מי שמערערים את השלום, הביטחון והיציבות בגדה המערבית ומערערים את יעדי הביטחון הלאומי ומדיניות החוץ של ארה"ב, לרבות ההיתכנות של פתרון שתי המדינות. נמשיך להבטיח שישראלים ופלסטינים ייהנו מאמצעים שווים של ביטחון, שגשוג וחופש, ונפעל להפחתת הסיכון לערעור היציבות האזורית". עוד צוין בנייר העמדה כי "אין הצדקה לאלימות קיצונית נגד אזרחים, יהיו אשר יהיו מוצאם הלאומי, הגזע שלהם או דתם. משרד החוץ מטיל סנקציות נוספות, כדי לקדם אחריות ליחידים ולישויות הקשורות לפעולות המערערות את השלום, הביטחון והיציבות בגדה המערבית".
האמריקנים הודיעו כי הסנקציות הוטלו נגד אנשים וגופים שמעורבים באלימות או איומים נגד פלסטינים המשפיעים על הגדה המערבית, ופירטו מהן העבירות שביצעו כל אחד מהמתנחלים:
צבי בר יוסף: "תושב חלמיש, שעסק באלימות חוזרת ונשנית ובניסיונות לעסוק באלימות נגד פלסטינים בגדה המערבית. בבעלותו של בר יוסף חווה, 'החווה של צבי', שהינה מאחז שממנו הוא מבצע אלימות נגד פלסטינים ומונע מחקלאים פלסטינים מקומיים גישה ושימוש באדמותיהם". גם על החווה הטיל הממשל האמריקני סנקציות.
משה שרביט: "שוב ושוב הטריד, איים ותקף אזרחים פלסטינים ופעילי זכויות אדם ישראלים בסביבת 'חוות משה', מאחז בגדה המערבית. באוקטובר 2023 פרסם שרביט איום על תושבי הכפר הפלסטיני עין שיבלי שבבקעת הירדן, ובעודו חמוש הורה להם לעזוב את בתיהם. איום זה הביא לכך שכמאה אזרחים פלסטינים נמלטו מהכפר שלהם מחשש לחייהם. סנקציות הוטלו גם על "החווה של משה", מאחז בלתי חוקי שהוקם על ידי שרביט ב-2021. המאחז משמש כבסיס שממנו הוא מבצע אלימות נגד פלסטינים".
נריה בן פזי: "גר ב'חוות רימונים', גירש רועי צאן פלסטינים ממאות דונמים של אדמה. באוגוסט 2023 מתנחלים, ובהם בן פזי, תקפו פלסטינים ליד הכפר ואדי א-סיק. בן פזי מואשם שעסק במישרין או בעקיפין או ניסה לעסוק בתכנון, הזמנה, הכוונה או השתתפות בתפיסה או נישול של רכוש על ידי גורמים פרטיים המשפיעים על הגדה המערבית".

רק לפני מספר שבועות הוטל נגד בן פזי צו הרחקה מהחווה שלו, שנחתם על ידי שר הביטחון יואב גלנט. בתגובה קיימו מתנחלים מספר אירועי תמיכה בו, ובאחד מהם הגיעו לחווה שר המורשת עמיחי אליהו וכן עשרות רבנים וקיימו שם תפילה.
במשרד החוץ האמריקני הדגישו כי במסגרת הסנקציות החדשות ייחסמו כל הרכוש והאינטרסים ברכוש של אותם גורמים שנמצאים בארה"ב או ברשותם או בשליטה של אנשים בארה"ב, וכי יש לדווח עליהם למשרד האוצר האמריקני. בנוסף, על אזרחים אמריקנים נאסר לקיים עסקאות שכוללות מתן כל תרומה או אספקה של כספים, סחורות או שירותים לטובת אלו שעליהם הוטלו הסנקציות - וכמו כן ייאסר על אותם גורמים להיכנס לארה"ב.
במשרד טענו כי "המטרה הסופית של הסנקציות היא לא להעניש אלא להביא לשינוי חיובי בהתנהגות של אותם אנשים, ואם ישנו את התנהגותם הם יוסרו מהרשימה".
דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן, ג'ון קירבי, הסביר בתדרוך כי "המתנחלים היו מעורבים באלימות חוזרת נגד פלסטינים וישראלים בגדה. ראינו עלייה באלימות של מתנחלים קיצונים מאז 7 באוקטובר, וזו מאיימת על השלום, הביטחון והיציבות בגדה המערבית".
בפברואר הודיעה בריטניה על הטלת סנקציות כלכליות והגבלות מסע על ארבעה מתנחלים, בהם כאמור גם בר יוסף ושרביט, המעורבים באלימות נגד פלסטינים. שר החוץ של בריטניה דיוויד קמרון אמר אז כי השניים "מעורבים בכמה מהפרות זכויות אדם המזעזעות ביותר".
2 צפייה בגלריה
נוער הגבעות
נוער הגבעות
נוער הגבעות ביו"ש. עכשיו הגיע תור הממשלה להיכנס לאירוע
(צילום: AFP)
תנועת שלום עכשיו מסרה בתגובה: "הגיע הזמן שפושעי המאחזים ישלמו על האלימות והעבריינות השיטתית שלהם. מזה שנים שאלימות ונישול כלפי פלסטינים מתקיימות בסמוך למאחזים בלתי חוקיים, בגיבוי הנהגת המתנחלים. עכשיו הגיע תורה של ממשלת ישראל להיכנס לאירוע ולעשות את הדבר המתבקש, והוא פירוק המאחזים הבלתי חוקיים בשטחים ויד קשה נגד כל מתנחל אלים".
שמואל מידד (זנגי), מנכ"ל ארגון חוננו, טען כי "יש אחראים בלעדיים על הטירוף הזה והם נבחרי הציבור שלנו - ממשלת ישראל". לדבריו, "האצבע המאשימה שלנו לא מופנית לביידן או לגורמים אנטישמים כאלה ואחרים בחו"ל. סבב הסנקציות האנטישמיות הראשון עבר בשתיקה רועמת, והתוצאה היא המשך החרפה הזו. אני קורא לממשלת ישראל ובפרט לשר האוצר לממש מדיניות ציונית לאומית בראש מורם, ולהורות לבנקים באופן מיידי לשחרר כל הגבלה שהוטלה על הגיבורים האלה. ממשלת ישראל צריכה להגיב בחריפות רבה לחרפה הזו שיצאה מתחת ידי אלו המגדירים עצמם כידידים שלנו".
ראש המועצה האזורית גוש עציון ויו"ר מועצת יש"ע שלמה נאמן מסר: "עוד החלטה שערורייתית מבית היוצר של קמפיין הבחירות של ג'ו ביידן. במקום להעניש את המחבלים, ארה"ב מענישה את הקורבנות. במקום להילחם בשורשי הטרור הפלסטיני, ארה"ב בוחרת לתת גיבוי למחבלים ואנרכיסטים להמשיך להגיע ולתקוף יישובים ברחבי יו"ש. אנו שבים וקוראים לממשלת ישראל והעומד בראשה ראש הממשלה נתניהו לשים קץ לתופעה בזויה זו, לא ייתכן שיהודה ושומרון תהפוך לשעיר לעזאזל".
הממשל האמריקני הודיע בדצמבר על סבב הסנקציות הראשון, אז מחלקת המדינה הכריזה על מדיניות הגבלת ויזה על מעורבים באלימות בגדה המערבית, וכי ייתכן שגם בני משפחתם מדרגה ראשונה יוגבלו. ב-1 בפברואר הכריזו האמריקנים על סבב הסנקציות השני, שהגיע אחרי דיווחים שנשיא ארה"ב ג'ו ביידן יוציא צו נגד מתנחלים שתקפו פלסטינים ביהודה ושומרון. אז הוטלו סנקציות נגד "ארבעה אנשים המעורבים במעשים המאיימים על היציבות, השלום והביטחון באזור": דוד חי חסדאי, עינן טנג'יל, שלום זיכרמן וינון לוי - פעילי גבעות מוכרים.
בהמשך בנק ישראל הודיע רשמית כי לא יתערב בהחלטות הבנקים בישראל לחסום ולהקפיא חשבונות של ישראלים החשודים בפעילות אלימה בשטחים נגד פלסטינים. זאת בניגוד לתביעת שר האוצר בצלאל סמוטריץ', שביקש למנוע את הקפאת חשבונותיהם של מתנחלים שארה"ב הייתה הראשונה להודיע על חסימתם. בתוך כך, גם צרפת וקנדה הצטרפו למהלך.