7 צפייה בגלריה
בדיקה בדיקת אנטיגן מהירה ל קורונה ב סידני אוסטרליה
בדיקה בדיקת אנטיגן מהירה ל קורונה ב סידני אוסטרליה
בדיקת אנטיגן
(צילום: EPA)
תורי הענק במתחמי הבדיקות והתוצאות שהגיעו באיחור הובילו להחלטה של משרד הבריאות לשנות את הקריטריונים - ומעתה רוב האוכלוסייה לא תידרש לבצע בדיקות PCR במקרה של חשיפה למאומת. המתווה, שלפיו רק בני 60 ומעלה וקבוצות בסיכון יישלחו לבדיקות PCR מדויקות יותר, זכה לביקורת מצד מומחים במערכת הבריאות.
אלו אמרו כי ביצוע בדיקות אנטיגן בבית, ומבלי שהמדינה מפקחת, עלול להוביל להדבקה המונית. בנוסף הדבר צפוי להוביל לירידה במספר המאומתים, אבל על הנייר בלבד - ולא במציאות. כמו כן, העובדה שמחוסנים יוכלו לבצע בדיקה ביתית בתשלום עלולה להביא לכך שהעשירים ירכשו בדיקות אלה - והעניים יעדיפו לעמוד בתורים.

גם האזרחים עצמם מתחו ביקורת, בעיקר על השינויים התכופים. "שולחים אותנו לקנות ערכות ביתיות כשיודעים שהן לא ממש מדויקות ומנסים לייצר אשליה כאילו שהכול בסדר, זה מטורף", אמרה דבורה בתור הארוך למתחם הבדיקות באזור התעשייה שבקיסריה. גם דביר לוי מתח ביקורת: "הרבה יסתובבו בחוץ כשהם חושבים שהם לא מאומתים. זה נורא, היה צריך להביא עוד ועוד ערכות ולפתוח עוד מתחמי חיסונים".
יוני בנאי בירושלים אמר שהציבור מבולבל כי הממשלה עצמה מבולבלת: "הם לא יודעים בכלל לנווט את כל הקורונה הזו כמו שבזמנו היה בממשלת נתניהו. יש פה יותר מדי ויכוחים אחד עם השני. זה לא יודע מה לעשות, סגן השר הולך למסיבת סילבסטר בלי מסכה. יש כאן חוסר ודאות שהוא מקשה יותר מכל ההגבלות".
יוסי לוי, אב לשני ילדים, טוען שיש למעשה סגר אף שהממשלה לא קוראת לזה כך: "הדברים אמורים להקל עלינו אבל בסופו של דבר בגלל הסיבוך שלהם הם מקשים יותר. הילד שלי היה בכיתה ירוקה ואז פתאום הודיעו שאין כיתה ירוקה, ואז בסוף כן הייתה. צריך שהדברים יהיו ברורים".
שמעון כהן, תושב ירושלים שעלה מצרפת לארץ, הבין את הרציונל: "כל יום זה משתנה, אבל אנחנו מנסים לדעת ולעשות הכי טוב כדי לא להידבק". נוית גלר שהסתובבה עם ילדיה בשדרות רוטשילד, סיכמה בשורה אחת ברורה: "ההנחיות? זה כמו חידת חמיצר".

אז מי נדרש לבצע בדיקת PCR, מה יש לעשות במקרה שהתשובה לבדיקות השונות חיובית ומהן עלויות הבדיקה הביתית? הנה התשובות לשאלות.
מדוע הודיעו על מתווה בדיקות חדש?
בעקבות העומסים הכבדים ותורי הענק במתחמי בדיקות הקורונה בימים האחרונים, לצד העיכוב בתוצאות הבדיקות, הודיעו שר הבריאות ניצן הורוביץ ובכירי משרדו על שינויים במתווה הבדיקות למי שנחשפו לחולה מאומת.
מה השינוי במתווה למחוסנים?
לפי המתווה החדש, מחוסנים מתחת לגיל 60 שלא נמנים עם קבוצת סיכון כבר לא יופנו לבדיקות ה-PCR המדויקות יותר, אלא לבדיקות אנטיגן מהירות שיעשו בביתם או במוקדי הבדיקה. אם הבדיקה בבית תצא חיובית, הם יידרשו לבצע גם בדיקה במוקד מפוקח. אם גם זו תצא חיובית, יהיה צורך בבידוד של 10 ימים ושחרור באישור רופא, ללא צורך בבדיקה נוספת.
7 צפייה בגלריה
תורים במתחם בדיקות קורונה בקיסריה
תורים במתחם בדיקות קורונה בקיסריה
תורים במתחם בדיקות קורונה בקיסריה
(צילום: גיל נחושתן)
ומה לגבי המבוגרים יותר?
מחוסנים בני 60 ויותר או כאלה שבקבוצת סיכון שנחשפו לחולה מאומת יידרשו לבצע בדיקת PCR כפי שהיה עד כה. תשובה חיובית תוביל ל-10 ימי בידוד (ושחרור מבידוד באישור רופא), תשובה שלילית תעניק פטור מבידוד.
איפה ניתן לקנות את הבדיקות הביתיות ומי ישלם עליהן?
ניתן לקנות אותן ברשתות הפארם והנבדקים הם שיישאו בעלויות - בין 10 שקלים ל-60 שקלים לבדיקה. במשרד הבריאות ציינו כי בימים הקרובים ייתכן מחסור בבדיקות ברשתות וקראו לציבור "להתאזר בסבלנות". בנוסף אמרו כי כבר פנו למשרד האוצר בבקשה לבחון הטלת פיקוח מחירים על ערכות האנטיגן הביתי.
7 צפייה בגלריה
ניצן הורוביץ
ניצן הורוביץ
"בימים הקרובים נתרגל לבדוק את עצמנו". הורוביץ
(צילום: מוטי קמחי)
מה ההנחיות לגבי לא-מחוסנים או מי שהחיסון שלהם לא בתוקף?
בני 60 ויותר או אנשים בקבוצת סיכון שאינם מחוסנים או מחלימים לפי הגדרת משרד הבריאות יבצעו לאחר החשיפה למאומת בדיקת PCR. במקרה של תוצאה שלילית הם יחויבו בבידוד של שבעה ימים, וישוחררו בכפוף לתוצאה שלילית בבדיקת PCR שבוצעה ביום האחרון לבידוד. במקרה של תוצאה חיובית הם ישהו בבידוד במשך 10 ימים וישוחררו באישור רופא, ללא צורך בבדיקה נוספת.
מה לגבי לא-מחוסנים צעירים יותר?
לאחר החשיפה למאומת, הם יידרשו לבצע בדיקת אנטיגן במוקד בדיקה, ולא בביתם. במקרה של תוצאה שלילית הם יחויבו בבידוד של שבעה ימים, וישוחררו בכפוף לתוצאה שלילית בבדיקת אנטיגן במוקד שבוצעה ביום האחרון לבידוד. אם התוצאה תהיה חיובית הם ישהו בבידוד במשך 10 ימים וישוחררו באישור רופא, ללא צורך בבדיקה נוספת.
7 צפייה בגלריה
תורים לבדיקת אנטיגן בכיכר הבימה בתל אביב
תורים לבדיקת אנטיגן בכיכר הבימה בתל אביב
תורים לבדיקת אנטיגן בכיכר הבימה בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
מחוסנים בחיסון אחד נחשבים למחוסנים?
משרד הבריאות מדגיש כי מי שחוסן בחיסון אחד בלבד אינו מוגן ועל כן נחשב כלא מחוסן במקרה של חשיפה למאומת - ואינו פטור מבידוד.
מה בנוגע להורה המטפל בילד מאומת לקורונה?
מחוסן המטפל בקטין מתחת לגיל 12 או בחסר ישע שנדבק בקורונה ישהה בבידוד עד לקבלת תוצאה שלילית בבדיקת אנטיגן במוקד, בדיקה שתבוצע החל מהיום האחרון לבידוד של הילד או החולה שבו הוא מטפל. אם מדובר בלא מחוסן הוא ייכנס לאחר סיום הטיפול, לבידוד, למשך 14 יום עם אפשרות לקיצור בידוד עם תוצאת בדיקה אנטיגן מפוקחת שתבוצע ביום ה-7.
7 צפייה בגלריה
היום הראשון ללימודים בבית ספר בית הכרם בירושלים
היום הראשון ללימודים בבית ספר בית הכרם בירושלים
בקרוב - אנטיגן בבתי הספר היסודיים. כיתה בירושלים
(צילום: AFP )
מי יישא בעלות בדיקת האנטיגן המפוקחת?
בדיקת אנטיגן מפוקחת במקרה של חשיפה למאומת נעשית במימון המדינה.
איפה ניתן לבצע את בדיקות האנטיגן?
בקישור הזה מופיעה רשימת המוקדים של הבדיקות המוסדיות.
מתי המתווה ייכנס לתוקף?
המדיניות החדשה תיכנס לתוקף החל מיום שישי.
פורסם לראשונה: 23:26, 05.01.22