עדות המפתח הדרמטית במשפט נתניהו: ניר חפץ, עד המדינה במשפטו של יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו, עלה הבוקר (יום ב') לראשונה לדוכן העדים. עדותו של דוברו לשעבר של נתניהו, שצפויה להימשך שבועות ארוכים, התמקדה היום בתיק 4000 - "פרשת בזק-וואלה" - שבה מואשם ראש הממשלה לשעבר בשוחד, מרמה והפרת אמונים.
במסגרת הפרשה, נזכיר, טוענת הפרקליטות כי נתניהו קיבל שוחד מבעלי בזק לשעבר שאול אלוביץ' בדמות השפעה על הסיקור שלו ובני משפחתו באתר "וואלה" - ובתמורה קידם לכאורה עניינים רגולטוריים שהיו חשובים לעסקיו של אלוביץ'. חפץ טען בעדותו היום כי אלוביץ' דרש לאשר את עסקת המיזוג בין בזק ל-yes לפני הבחירות ב-2015, וטען גם כי הוא העביר ממנו לנתניהו מסמכים שאותם האחרון קרא - וגרס מיד לאחר מכן. לטענתו, נתניהו הרבה לעסוק בעניינים תקשורתיים, "לפחות" כמו בענייני ביטחון. לדבריו, כשנושאים שקשורים למשפחה התפרסמו בתקשורת, נתניהו הושבת מעבודתו למשך שעות. חפץ העיד גם על האופן שבו הוחלף גלעד ארדן בתפקידו כשר התקשורת בנתניהו עצמו - וטען כי ההחלטה התקבלה בהתייעצויות של נתניהו עם בני משפחתו, בהם בנו יאיר.
22 צפייה בגלריה
נתניהו וחפץ בבית המשפט, הבוקר
נתניהו וחפץ בבית המשפט, הבוקר
נתניהו וחפץ בבית המשפט, הבוקר
(צילום: אורן בן חקון)
22 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו הגיע לבית המשפט בעת עדותו של ניר חפץ
בנימין נתניהו הגיע לבית המשפט בעת עדותו של ניר חפץ
נתניהו. "התיקים נגדי קורסים"
(צילום: רויטרס)
22 צפייה בגלריה
ניר חפץ הגיע לתת עדות בבית המשפט
ניר חפץ הגיע לתת עדות בבית המשפט
חפץ על דוכן העדים בבית המשפט. "נתניהו גרס מולי מסמכים מאלוביץ'"
(צילום: EPA)
עדותו של חפץ החלה הבוקר באיחור של שבוע, בעקבות השלמות חקירה בתיק 1000 ("פרשת המתנות"), שגם בה צפויה עדותו לעסוק, כמו גם בתיק 2000 ("שיחות נתניהו-מוזס"). יו"ר האופוזיציה נתניהו נכח גם הוא בדיון הבוקר, ובמהלכו מיהר לחגוג ברשתות החברתיות הודעה מטעם הפרקליטות שהגיעה באמצע הדיון: לפי הפרקליטות, בשיחת רענון שנערכה לחפץ לפני עלייתו לדוכן העדים הוא אמר כי לא נשלח על ידי נתניהו לדבר עם מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר שלמה פילבר, בנוגע לעניינים רגולטורים הקשורים לאלוביץ'. נתניהו טען כי מדובר בעוד עדות, לכאורה, ל"קריסת התיקים" נגדו.

עדות חפץ - דקה אחר דקה

15:43 - תמה עדותו של חפץ להיום, והיא תתחדש מחר
15:36 - "אלוביץ' אמר 'במשפחת נתניהו לא מבינים שהאתר הזה הוא שלהם?'" התובע טבנקין שאל את חפץ כיצד פעל בבקשות סיקור מוואלה. חפץ הסביר: "בפגישה הראשונה נשלחתי לפגוש את אלוביץ', ואחר כך עם ישועה גובש הנוהל. נתניהו אמר לי 'אתה מדבר רק עם אלוביץ', אף אחד אחר לא'. ואלוביץ אמר לי לדבר עם ישועה. עשיתי מה שאמר לי הבוס לכן העברתי את ההודעות לשניהם במקביל".
חפץ הוסיף: "שאול ואיריס (אלוביץ') הבהירו לי פעמים רבות על רקע טענות של יאיר נתניהו שהם לא מספקים חשיפה ראויה, שהם נותנים את האתר הזה למשפחת נתניהו. אלוביץ אמר 'מה, הם (משפחת נתניהו) לא מבינים שהאתר הזה הוא שלהם? באתר וואלה הייתה הרמה הכי גבוהה של לשלוט מה יהיה בהומפייג' (עמוד הבית) ומה תהיה הכותרת".
השופט בר-עם שאל "האם פורסם הכול בפועל?" וחפץ השיב: "כן, תמיד או כמעט תמיד. בענק".
15:27 - חפץ: "הגברת נתניהו הייתה מעורבת במינויים של ראש הסגל והדובר" חפץ אמר כי נתניהו היה מודע לכך שהדוברים עוסקים בפניות לאתר וואלה. הוא הוסיף כי "הגברת נתניהו הייה תמיד מעורבת במינוי ראש הסגל והדובר זה היה ממש טאבו שהיא חייבת להיות מעורבת בהם. ויש מינויים נוספים שהיא הייתה מעורבת בהם".
15:12 - חפץ: "כשיש אירוע ששייך למשפחתו זה לפעמים משבית אותו לשעות" חפץ סיפר כי בסביבת נתניהו היה עיסוק רב בדיווחים הנוגעים לבני משפחתו. "מי שנמצא בסביבת נתניהו יודע שהעיסוק בענייני התקשרות שנוגעים למשפחתו הוא בעצימות אדירה, וברגע שיש אירוע שקשור למשפחתו זה פעמים רבות משבית אותו למשך שעות מעבודתו. בני המשפחה גם לוקחים קשה חלק מהאייטמים ומתקשרים שוב ושוב, ולפעמים מתחוללות סערות של מספר שעות, לפעמים על שטויות. הוא מנהל תמיד את האירוע".
הוא הוסיף: "אתר וואלה הוא אקמול (כשיש משברים תקשורתיים). זה יוצר לו שקט ובועה שקטה כדי שיוכל לבצע את תפקידו ולהרגיע את הסערות האלה שיש לו בתוך הבית, שהן לפעמים יומיומיות וגם כמה פעמים ביום. חלק מהתפקיד של ראש הסגל והדובר זה לתת לו את האקמול הזה, ובמובן הזה לוואלה הייתה חשיבות".
15:08 - "אחרי 2015 משקלו של יאיר נתניהו בהחלטות בנושא תקשורת עולה מאוד"
חפץ ציין כי "בתקופה של אחרי בחירות 2015 עולה מאוד-מאוד, ואני מוסיף עוד 40 פעם 'מאוד', משקלו של יאיר נתניהו בקבלת החלטות בנושא תקשורת".
15:05 - חפץ: "בתקופת בחירות החשיבות של וואלה עבור נתניהו הייתה גדולה מאוד" חפץ נשאל מה הייתה החשיבות של וואלה עבור נתניהו ככלי תקשורת, והשיב: "במערכת הבחירות (של 2015 - ג"מ) החשיבות של וואלה הייתה ללא ספק גבוהה מאוד-מאוד. ב-2015 לראשונה עיקר התקציבים הלכו לרשתות ולא לטלוויזה ולשלטי חוצות. ואם אתה לוקח ידיעות שפורסמו בוואלה, שיש להן תדמית אובייקטיבית, אפשר בתקציבי עתק להדהד אותם הלאה".
עם זאת הוא הוסיף: "מיד אחרי מערכת הבחירות החשיבות של אתר וואלה צונחת דרמטית בעיני בנימין נתניהו, וגם בעיניי כיועץ התקשורת שלו, כי במשך השנים הוא לא מצליח לעצב אג'נדה במדינת ישראל. זה די נדיר שאתר וואלה מצליח להיות משמעותי בשיח הישראלי. זה לא אתר שיש לו חשיבות למעמדו הפוליטי והמדיני ולשרידות שלטונו".
14:40 - המתווך מבקש "לדאוג לשאול"
חפץ החל לספר על המתווך, זאב רובינשטיין. "הוא גר בניו יורק ונמצא בקשר תכוף עם שרה נתניהו וראש הממשלה. מאחר שהפכתי להיות גורם משמעותי בסביבה הוא שמר איתי על קשר. בקשר מעל 90 אחוז מהמקרים היו ביוזמתו. הוא היה מאד קרוב לאלוביץ'. מיד לאחר השבעת הממשלה ישבתי איתו במסעדה ושם הוא העלה על נס את הצורך "לדאוג לשאול".
13:45 - חפץ: איריס אלוביץ' אמרה לי - 'לוקחת אחריות על וואלה'" עדותו של חפץ עוברת כעת לקשריו עם אשתו של שאול אלוביץ', איריס, שגם היא נאשמת בתיק 4000 במתן שוחד. חפץ מספר כי אחרי ששלמה פילבר מונה למנכ"ל משרד התקשורת באמצע 2015, "עולות במשפחת נתניהו, לרבות נתניהו עצמו, טענות רבות על אופי הסיקור באתר וואלה". לדבריו, איריס אלוביץ' "נכנסה לתמונה ונאמר לי על ידיה ובן זוגה, שהיא לוקחת את האחריות על אתר וואלה, בהקשר של נתניהו ובני משפחתו".
22 צפייה בגלריה
שאול ואיריס אלוביץ' בבית המשפט
שאול ואיריס אלוביץ' בבית המשפט
איריס ושאול אלוביץ' בדיון קודם בבית המשפט. חפץ: "לקחה אחריות על וואלה, בהקשר של לנתניהו"
(צילום: עמית שאבי)
13:35 - המפגש שהתפוצץ עם סטלה הנדלר: "צעקתי לה - 'מי את בכלל!'" חפץ נשאל על מעורבותה של סטלה הנדלר, מנכ"לית בזק לשעבר, בפגישות בינו לבין אלוביץ' - ומעיד על פגישה אחת שהוא זוכר במשרדי חברת יורוקום. "אלוביץ' ביקש בלי סלולריים, שמנו ניידים במגירה. אחרי 'שלום שלום' גברת הנדלר פתחה בשטף דיבור של הוראות ובקשות רגולטוריות, שאני צריך להעביר לראש הממשלה", סיפר. "אותי זה הדהים החוצפה ועזות המצח. הפגישה נגמרה תוך שתי דקות בפיצוץ, אמרתי לה: 'מי את בכלל שתגידי להעביר דברים לראש הממשלה'. אלוביץ' די נבהל, לקח אותי לצד. מאז לא ראיתי אותה, אני חושב עד להארכות המעצר".
22 צפייה בגלריה
"נתנה לי הוראות, נדהמתי מהחוצפה ועזות המצח". חפץ על סטלה הנדלר
"נתנה לי הוראות, נדהמתי מהחוצפה ועזות המצח". חפץ על סטלה הנדלר
"נתנה לי הוראות, נדהמתי מהחוצפה ועזות המצח". חפץ על סטלה הנדלר
(צילום: AFP)
13:25 - חפץ: אלוביץ' הציע לי כ"מחווה" לקבל בניו יורק 30 אלף דולר, במזומן חפץ המשיך בעדותו, וסיפר כי בעקבות כישלון הצעה שיזם ב-2014 לשמש כיועץ עבור אחת החברות של בזק - בלי ידיעתו של נתניהו - אלוביץ' חש שחפץ מאוכזב מכך, והציע לו כ"מחווה" סכום כסף של 30 אלף דולר. חפץ הדגיש כי סירב לכך, וכי ההצעה לא הגיעה לכדי "פסים מעשיים", כלשונו.
"אלוביץ' קיבל את הרושם שאני מאוכזב שלא מסתייע לי לעבוד בקבוצת בזק - לא משנה אם הרושם מוצדק או לא. הוא שאל אותי במפגש אם אני מזדמן לניו יורק, ואמרתי לו שמפעם לפעם. הוא אמר לי שזו הצעה פתוחה, לא מוגבלת בזמן, להגיע למשרד במנהטן של עורכי דין בעצמי, ואם אני ארצה אני יכול לקבל שם במזומן 30 אלף דולר. אמרתי שאני לא מעוניין בזה. הוא אמר שהוא מכר שם איזה נכס".
אלוביץ', כך הוסיף חפץ, אמר לו שאם הוא ייקח את הכסף - אסור לו להכניס אותו לישראל. "אמרתי שאני לא רוצה את כל הדבר הזה", הדגיש שוב. השופט משה בר-עם שואל בשלב זה: "לא הבנתי, מה הרקע?". חפץ השיב: "הבנתי שזו סוג של מחווה. אבל זה לא קרה בשום אופן".
22 צפייה בגלריה
ניר חפץ הגיע לתת עדות בבית המשפט
ניר חפץ הגיע לתת עדות בבית המשפט
חפץ בבית המשפט. "קיבלתי הצעה מאלוביץ' ל-30 אלף דולר במזומן"
(צילום: אורן בן חקון)
התובע, אמיר טבנקין, התעקש על הנקודה הזו, ושאל את חפץ: "אמרת בחקירה שהנחת 'שזה היה הסכום כדי שאקבל תמריץ להמשיך להיות צינור לראש הממשלה', אתה מאשר?". חפץ לא אישר: "אם הייתי יודע בדיוק מתי התקיימה הפגישה היה לי יותר קל. מפאת הזהירות, אני מעדיף להשאיר את התשובה כמו שהיא".
13:10 - הפתק שחפץ לא העביר לנתניהו עדותו של חפץ התחדשה, אחרי שנתניהו עזב את אולם בית המשפט במהלך ההפסקה. בשלב זה מוצג פתק שחפץ מעיד כי הוא עצמו רשם אותו, במהלך אחת הפגישות שלו עם אלוביץ'. חפץ אומר כי אלוביץ' ביקש ממנו להעביר לנתניהו סיכומים שהושגו מולו לבין מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר שלמה (מומו) פילבר, אך עד המדינה מוסיף כי לא העביר את הפתק לנתניהו - כי לא הבין את הנושאים המצוינים בו.
22 צפייה בגלריה
שאול אלוביץ' בבית המשפט
שאול אלוביץ' בבית המשפט
שאול אלוביץ' בבית המשפט, ארכיון. נטען שהעביר מסרים דרך חפץ, אבל גם דרך אחרים
(צילום: יואב דודקביץ')
"כמו בפעם הקודמת שהתבקשתי להעביר מסר בנושאים הללו, הבעתי התנגדות (כי) לא ידעתי מה סוכם עם מומו. באווירה חברית התנהל ויכוח, ודרשתי שאם אמסור - אני צריך להבין מה סוכם עם מומו. ורשמתי. כשיצאתי, אלוביץ' היה בתחושה שאני מוסר את זה לנתניהו, אבל בוודאות לא העברתי את הפתק לנתניהו - אלא פניתי לפילבר שיסביר לי, וגנזתי את הפתק. מעולם לא העברתי את הפתק לבנימין נתניהו", אמר חפץ.
הוא הוסיף כי "אלוביץ' רצה שאלך לאגיד לראש הממשלה לעשות מה 'שסוכם עם מומו'. ידוע שלאלוביץ' היה קשר נוסף עם נתניהו לא דרכי, לכן כל המצב נראה לי שאני לא צריך לעשות את זה. לכן הלכתי לפילבר". התובע טבנקין שאל מדוע פנה לפילבר, וחפץ השיב: "הרגשתי לא בנוח לבוא עם מסר כזה לנתניהו. נתניהו מאוד ריכוזי. מי שעסק בתחום הרגולטורי הוא פילבר. לבוא אליו עם המסר הזה שאני יודע שיש קשר אינטניסיבי בין מומו ואנשים מכיוונו של אלוביץ', לכן פניתי אליו".
12:40 - הפסקה בעדות, נתניהו עזב הדיון בבית המשפט המחוזי בירושלים הופסק לחצי שעה, ויו"ר האופוזיציה נתניהו הורשה לעזוב אותו ולא לחזור עם חידוש עדותו של חפץ.
22 צפייה בגלריה
נתניהו יוצא מבית המשפט המחוזי בירושלים
נתניהו יוצא מבית המשפט המחוזי בירושלים
נתניהו יוצא מבית המשפט המחוזי בירושלים, בצהריים. נכח בדיון במשך כשלוש שעות
(צילום: משה מזרחי)
11:30 - חפץ: "נתניהו לחש לי - תכניס אליי את אלוביץ' בלי שיראו" חפץ מספר כעת על הפגישה בין נתניהו לאלוביץ', שאותה לדבריו נתניהו יזם אחרי שקיבל מסמכים כלשהם מבעלי בזק לשעבר. הפגישה, הוא סיפר, נערכה בחדר העבודה של נתניהו. ראש הממשלה לשעבר סימן לחפץ, כך הוא טוען, להגיף את הווילונות. חפץ ציין גם שנתניהו לבש באותה פגישה מכנסי ג'ינס. הוא הוסיף כי "נתניהו לחש לי שהוא מבקש שאכניס את אלוביץ', באופן שהנוכחים לא יבחינו בכך".
הוא נשאל מדוע הסודיות בנוגע לפגישה הזו, ומדוע נתניהו לא רצה לכאורה גם שבכירים אחרים בליכוד יידעו עליה, וענה: "זה נוהל די קבוע אצלו. הוא מאוד ממדר ולא סומך על אישים פוליטיים שנמצאים אצלו בבית, ולא רוצה שיידעו על אף אדם שלא קשור לעניינם שנמצא אצלו. זו לא התנהלות חריגה בדפוס השגרתי שלו. לא תפסתי את זה כמשהו קונספירטיבי".
22 צפייה בגלריה
שאול אלוביץ'
שאול אלוביץ'
שאול אלוביץ' מגיע לבית המשפט, הבוקר. חפץ: "אמר לי - 'הדלת של אתר וואלה פתוחה'"
(צילום: יואב דודקביץ')
חפץ נשאל מתי בדיוק נערכו הפגישות השונות שעליהן דיבר בעדותו - בינו לבין אלוביץ' ובין אלוביץ' לנתניהו, וענה כי מדובר בתקופה שבין מאי 2014 ליוני 2015, אז מונה שלמה פילבר למנכ"ל משרד התקשורת. בהמשך התובע אמיר טבנקין מציג לחפץ מסמך ובו זמני הפגישות, וסנגורו של נתניהו בעז בן צור מתנגד לכך: "העד התבקש למקם את הפגישות בחקירה. עכשיו נשאל פעם נוספת, נתן טווח של שנה. אומרים לו 'נרענן זכרונך' - לא הייתה תשובה ברורה של תאריך, אלא מסע בזמן, ברענון בלתי סופי - יש יאמרו שיבוש שלא יוביל לאיזו מסקנה". השופטים לא קיבלו את עמדת הסנגור, ואפשרו לתובע להמשיך.
11:10 - עדות חפץ: פגישה בבריכה, ומסמכים מאלוביץ' שנתניהו קרא - וגרס חפץ מתאר בעדותו כיצב העביר מאלוביץ' מסמכים לנתניהו, שקרא אותם לדבריו וגרס אותם מול עיניו. את המסמכים, הוא טען, קיבל בפגישה שקיים בביתו של אלוביץ', סמוך לבריכה. לדבריו אלוביץ' ביקש ממנו אז להעביר לנתניהו "דפים משודכים שהיו על השולחן - ולהעביר לו את המסר שהרשות להגבלים עסקיים קצבה בזמן את ההחלטה לאשר את עסקת yes, וכדי שהאישור לא יפוג חייבים לחתום על העסקה לפני הבחירות".
חפץ טוען כי חש שלא בנוח עם הבקשה, כיוון שלדבריו לא הבין לעומק את הסוגיות הרגולטוריות הללו: "ואז הוא אמר שבסך הכול הנייר הזה נמצא בגוגל, מידע גלוי, ואז הסכמתי". הוא ציין כי לקח את המסמכים למעון ראש הממשלה בבלפור: "ישבנו אני ונתניהו, הסברתי לו מה אמר מר אלוביץ', הוא קרא אותו (את המסמך) מההתחלה ועד הסוף - וגרס אותו מול עיניי". לדברי חפץ, בהמשך נתניהו הרים טלפון ללשכתו - כדי לקבוע פגישה עם אלוביץ'.
22 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו הגיע לבית המשפט בעת עדותו של ניר חפץ
בנימין נתניהו הגיע לבית המשפט בעת עדותו של ניר חפץ
הסנגורים קטעו מדי פעם את העדות. נתניהו נכנס לאולם בית המשפט
(צילום: EPA)
התובע טבנקין שאל את חפץ מה הייתה מטרת העברת המסמך, וזה השיב: "שנתניהו יחתום כשר תקשורת על עסקת yes לפני הבחירות. באותו זמן ציפי לבני ובוז'י הרצוג הובילו בחלק מהסקרים". כלומר: לטענת חפץ, אלוביץ' חשש שאחרי הבחירות שנערכו ב-2015 יהיה מאוחר מדי לאשר את העסקה, כיוון שמשרד התקשורת תחת השר ארדן קצב בזמן את אישור הרפורמה הנדרשת עבור האישור.
10:45 - חפץ על נתניהו: "יכולת קוגניטיבית נדירה" עד המדינה משבח בדבריו את יכולותיו הקגניטיביות של נתניהו, ומציין כי התרשמותו הייתה שנתניהו היה בקיא היטב בנושאים הרגולטוריים של משרד התקשורת: "הוא בכלל אדם שיורד לפרטי הפרטים, זה קשור לריכוזיות ולעובדה שהוא רוצה שהכול יעבור דרכו - וגם כי יש לו יכולת קוגניטיבית נדירה. לא ראיתי דבר כזה מימיי. לפעמים אתה תוהה איך בתוך קופסה כזו נכנס כל כך הרבה מידע ויכולת ניתוח".
10:35 - הסנגורים קטעו את העדות: "מטעים את בית המשפט!" פרקליטיהם של נתניהו ואלוביץ' קטעו שוב ושוב את עדותו של חפץ, והתלוננו בפני השופטים שהתובע טבנקין מלקט רק אמירות שנוחות לו מתוך חקירתו של חפץ במשטרה, ומציב בפניו שאלות מנחות אליהן. לטענתם, העדות בבית המשפט לא כוללת אמירות שתומכות בעמדת ההגנה ושמופיעות גם הן בחומרי החקירה.
22 צפייה בגלריה
הפגנה מחוץ למשפט נתניהו בעת עדותו של ניר חפץ
הפגנה מחוץ למשפט נתניהו בעת עדותו של ניר חפץ
תומכי נתניהו מפגינים מחוץ לבית המשפט. היו גם מפגינים נגדו
(צילום: יואב דודקביץ' )
"זו הטעיה של בית המשפט!", קרא עורך הדין ז'ק חן, סנגורו של אלוביץ'. "זה ניפוץ של כל הכללים, התביעה יודעת שהעד אמר דברים אחרים בחקירות שלו - אני מבקש שהתביעה תרסן את עצמה", הוסיף. בעקבות זאת השופטת הנחתה את התובע: "אל תשאל שאלות מדריכות".
10:29 - חפץ: "אלוביץ' העביר רשימת מועמדים לתפקיד שר התקשורת - נתניהו לפני הנגבי ושטייניץ" חפץ ממשיך בעדותו בנוגע למסרים שקיבל משאול אלוביץ' בכל הנוגע למשרד התקשורת, וטוען כי בעלי בזק לשעבר העביר לו רשימה של מועמדים לתפקיד שר התקשורת, במקומו של גלעד ארדן. "אלוביץ' נתן רשימה", סיפר חפץ. "אמר שעדיפות מספר 1 שלו זה שנתניהו ימשיך בתפקיד, עדיפות מספר 2 צחי הנגבי ושלישי יובל שטייניץ. הוא שמע שיש גם אפשרות של אקוניס, אבל אותו הוא לא מכיר".
חפץ הוסיף, בהמשך לדבריו הקודמים בנוגע לפגישותיו עם אלוביץ': "לא הייתי צינור העברת המידע הבלעדי בין אלוביץ' לנתניהו. כשעדכנתי את נתניהו התרשמתי שהוא כבר ידע. היו ערוצים נוספים דרך זאב רובינשטיין, והאחים אדרי, מפיקים גדולים וחברי המשפחות, וערוצים נוספים".
22 צפייה בגלריה
גלעד ארדן
גלעד ארדן
לפי חפץ, אלוביץ' התלונן על השר לשעבר ארדן וטען שבמשרד התקשורת "סוחטים אותו"
(צילום: מארק ישראל סלם)
10:10 - חפץ: "אלוביץ' חיזר אחריי כדי להעביר מסרים לנתניהו" חפץ טוען בעדותו כי נועד כמה וכמה פעמים עם בעלי בזק לשעבר שאול אלוביץ', וכי זה "חיזר" אחריו כדי להעביר מסרים לראש הממשלה לשעבר, בנוגע לעניינים רגולטוריים סביב עסקת המיזוק של בזק וחברת yes.
הוא ציין כי באחת הפגישות "אלוביץ' אמר לי שדלתות האתר (וואלה) פתוחות, הוא ביקש ממני לקיים פגישה עם המנכ"ל ישועה. המסר היה שכל דבר שאני רוצה משאול אני יכול לבקש מישועה והוא ידאג לי - כלומר לי, זה לבנימין נתניהו". הוא ציין כי נתניהו ידע שנוצר הקשר בין הצדדים, "ושאני עובד איתם כמו שצריך".
חפץ סיפר עוד כי הפגישות עם אלוביץ' נערכו בדרך כלל בביתו, בארבע עיניים. "כשנכנסתי הייתי משאיר את הסלולרי בכניסה", העיד. לדבריו, מדובר בנוהל מקובל אצל העובדים בסביבת נתניהו, שלא נשארים לידו עם סלולרי: "אחר כך אתה מאמץ את זה בחיים, בכל שיחה שיכולה לשאת אופי דיסקרטי, לא ראיתי בזה משהו חריג".
22 צפייה בגלריה
ניר חפץ הגיע לתת עדות בבית המשפט
ניר חפץ הגיע לתת עדות בבית המשפט
העיד שלא נשלח לדבר עם אלוביץ' על ענייני רגולציה. חפץ בבית המשפט
(צילום: EPA)
הוא נשאל מה דובר בפגישות הללו, וענה: "הפגישות שהיו בבית באותה תקופה ושמר אלוביץ' יזם, עסקו בדאגות ובמאוויים של מר אלוביץ' משר התקשורת. הפגישות שלו היו בנושא מי יהיה שר התקשורת". עם זאת, אחרי שכבר הובהר מי יהיה שר תקשורת - כלומר נתניהו עצמו שנכנס לתפקיד בנובמבר 2014 - "אז עברנו לנושאים אחרים - האופי או הזהות של מנכ"ל משרד התקשורת והרבה מאוד עיסוק ברצון, בלחץ, בדאגה, בניסיון של מר אלוביץ' לקדם את חתימת עסקת בזק-yes".
לדברי חפץ, אלוביץ' ביקש להעביר דרכו לראש הממשלה את תלונותיו בכל הנוגע לדרישות הרגולטריות לקראת העסקה. "הוא טען שארדן ומנכ"ל משרדו ברגר סוחטים אותו, בכך שמתנים את אישור עסקת yes בכך שהוא יקדם ויגיע למתווה בשוק הסיטונאי. הטענה שלו הייתה שבתמורה לאישור עסקת בזק-yes, בזק השקיעה השקעות גדולות בתשתיות ואחרי שהיא ביצעה זאת צץ פתאום התנאי החדש - וזה דה פקטו סחיטה. טיעון נוסף היה שאי אישור עסקת yes יפגע ביכולת של בזק להשקיע בעתיד בתשתיות".
חפץ הוסיף: "התלונות הללו של אלוביץ' חזרו שוב ושוב. אלוביץ' ביקש להעביר לנתניהו את המסר הזה. (זו) הסיבה שבאותה תקופה הייתי כל כך מחוזר על ידו להעביר מסרים לראש הממשלה. בטח בבחירות ראש הממשלה לא כל כך נגיש, בוודאי לטייקון שנמצא תחת הרגולציה שלו. נתניהו בשגרה לא ממהר להזמין טייקונים למשרדו. לכן הערוץ שלי, מבחינת מר אלוביץ' לתפיסתי, היה פרייסלס אז".
09:55 - חפץ: "נתניהו הורה לי להיות איש הקשר היחיד שלו לאלוביץ' בנושאי וואלה" העדות עוברת ליחסיו של חפץ עם שאול אלוביץ', בעלי בזק לשעבר. חפץ אומר כי כשחזר לעבוד עם משפחת נתניהו ב-2014, "נתניהו נתן לי הנחייה ליצור קשר ולהיפגש עם אלוביץ' - ושהוא יהיה איש הקשר היחידי והבלעדי להעברת מסרים שלו בנושאים תקשורתיים שקשורים לאתר וואלה".
הוא נשאל אם הוסבר לו מדוע לפנות לבעל השליטה בבזק, והשיב: "זו המדיניות של נתניהו לפנות לבעלים של כלי תקשורת. בעל השליטה הוא בעל המאה, זו תפיסת עולם. לכן כשפונים לכלי תקשורת אחרים, תמיד הדרישה שלו - חד-משמעית - לדבר עם הבעלים, או דמות משמעותית אחרת. זה לא היה חריג".
09:50 - חפץ על החלפת ארדן: "הוחלט שרק נתניהו יהיה שר התקשורת" התובע טבנקין שאל את חפץ מה ידע על כך שהשר לשעבר גלעד ארדן הוחלף במשרד התקשורת, והוא השיב כי ההחלטה על כך התקבלה על ידי נתניהו בעקבות התייעצויות עם בני משפחתו, בהם בנו יאיר: "חד-משמעית הוחלט שרק נתניהו יהיה שר התקשורת". לדברי חפץ, "התפיסה הייתה שכל שר אחר, התקשורת תכופף אותו בכוחה ולמעשה תאלף אותו, ואף אחד לא יוכל לעמוד מול התקשורת, מול נתניהו עצמו. אני אז חשבתי שזו מחשבה נכונה".
22 צפייה בגלריה
הפגנה מחוץ למשפט נתניהו בעת עדותו של ניר חפץ
הפגנה מחוץ למשפט נתניהו בעת עדותו של ניר חפץ
בעד - וגם נגד נתניהו. מפגינים מחוץ לבית המשפט
(צילום: יואב דודקביץ' )
22 צפייה בגלריה
הפגנה מחוץ למשפט נתניהו בעת עדותו של ניר חפץ
הפגנה מחוץ למשפט נתניהו בעת עדותו של ניר חפץ
(צילום: יואב דודקביץ' )
22 צפייה בגלריה
הפגנה מחוץ למשפט נתניהו בעת עדותו של ניר חפץ
הפגנה מחוץ למשפט נתניהו בעת עדותו של ניר חפץ
(צילום: יואב דודקביץ' )
09:45 - חפץ: העיסוק של נתניהו בתקשורת - לפחות כמו בביטחון חפץ ממשיך להעיד, ומספר על המעורבות הנרחבת של נתניהו בעיסוק התקשורתי - ואמר כי רמת העיסוק שלו בתחום הזה הייתה לפחות כמו בתחום הביטחון בתקופתו כראש ממשלה. "קשה לתאר במילים, מי שלא נמצא ורואה לא יאמין עד כמה שהנושא הזה חשוב לו", אמר. "נתניהו הוא הרבה מעבר ל'פריק קונטרול'... בנושאים תקשורתיים הוא מבקש לדעת הכול - עד לפינה הכי נידחת".
חפץ סיפר כי "גם בישיבות ביטחוניות היינו מכניסים לו פתקים - היה נוהל". לדבריו, השליטה שלו בתחום התקשורתי הייתה "מוחלטת". הוא הוסיף: "ההיקף הוא אדיר ממה שנוטים לחשוב או שיוצא החוצה. העיסוק בסוגיות תקשורתיות, אם היינו יכולים למדוד בזמן, הוא לפחות כמו עניין ביטחון". חפץ הדגיש בדבריו כי הוא לא סבור שנתניהו הזניח את ענייני הביטחון, סוגיה שהייתה לדבריו "באכפתיות הכי גבוהה שיש".
22 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו הגיע לבית המשפט בעת עדותו של ניר חפץ
בנימין נתניהו הגיע לבית המשפט בעת עדותו של ניר חפץ
נתניהו בבית המשפט: "עוד יום שבו התיקים התפורים ממשיכים לקרוס"
(צילום: אורן בן חקון)
חפץ אישר את דבריו של התובע טבנקין, בנוגע לאמירה שלו על נתניהו בשיחת הרענון עם הפרקליטות, שנערכה עמו לפני העדות, ולפיה "הניהול של המדינה נפסק לחצי יממה" - בכל פעם שצץ נושא עם "פוטניציאל נפיץ". הדבר, כך טען, היה מתרחש "מדי שבוע".
09:35 - עדכון דרמטי של הפרקליטות: חפץ העיד שנתניהו לא שלח אותו לדבר עם פילבר על אלוביץ' במקביל לעדותו של חפץ בבית המשפט, עדכנה הבוקר הפרקליטות כי חפץ העיד שראש הממשלה לשעבר לא שלח אותו לדבר עם שלמה פילבר, מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר, על עניינים הנוגעים לרגולציה הקשורה לאלוביץ'. העדכון נמסר הבוקר לעורכי הדין של הנאשמים השונים - לפי הפרקליטות בעקבות שיחות רענון שנערכו לחפץ לקראת העדות שלו הבוקר.
נתניהו או מי מאנשיו מיהרו לשתף בחשבון שלו ב"טלגרם" דיווח על העדכון הזה, לצד הכיתוב: "עוד יום שבו התיקים התפורים ממשיכים לקרוס".
09:33 - הדיון הופסק לכמה רגעים בגלל ההפגנות הדיון בבית המשפט הופסק לרגעים אחדים כיוון שקריאות של מפגינים בחוץ נשמעו היטב בתוך האולם. חלק מהקריאות הן של מפגינים נגד נתניהו, שצעקו בין היתר: "כל העם יודע שביבי פושע".
22 צפייה בגלריה
מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר שלמה פילבר
מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר שלמה פילבר
מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר שלמה פילבר
(צילום: מוטי קמחי)
09:30 - חפץ: "עסקתי בענייני משפחת נתניהו - כדי שיהיה לו ראש שקט לנהל את המדינה" חפץ החל את עדותו בתיאור עצמי - מתפקידיו כעורך ב"ידיעות אחרונות" וב"מעריב" ועד שהחל לעבוד כיועץ התקשורת של נתניהו ב-2009, תפקיד שממנו פרש כשנה לאחר מכן אך חזר אליו במחצית השנייה של 2014 - והמשיך בו עד שנעצר ב-2018.
בתשובה לשאלה באילו נושאים עסק כדובר, ענה: "הכול מכל וכל. כל מה שמגיע לפתחו של ראש הממשלה ובני משפחתו - נושאים אישיים כלכליים, הכול". הוא הוסיף: "זה היה חלק שמלכתחילה הוגדר כחלק מהתפקיד, לטפל גם בענייני משפחתו". לדבריו, "ראיתי בכך בקשה מוצדקת והכרחית, משום שהעיסוק התקשורתי במשפחתו מפריע מאד לראש הממשלה לתפקד ולנהל את המדינה ולכן חשבתי שזה ממש בסדר עדיפות גבוה שיהיה לו ראש שקט לנהל את המדינה".
09:19 - התביעה במשפט: חלקים מעדות חפץ נמצאים תחת צו איסור פרסום התובע אמיר טבנקין החל בחקירה הראשית של חפץ, וציין כי הוא מעיד במסגרת הסכם עד מדינה. "אזכיר שיש צו איסור פרסום לגבי חלק מעדותו - גם בנוגע לפרטי הסכם עד המדינה ופעולות שהובילו לכך וצו איסור פרסום על פעילות חוקרת וזהות של גורם שנחקר", אמר טבנקין, בהתייחסות לתרגיל החקירה של חפץ, שחלק מפרטיו אסורים בפרסום.
09:15 - עדותו של חפץ החלה השופטים שאלו אותו אם ברור לו שעליו לומר רק אמת - והוא ענה שכן.

22 צפייה בגלריה
אמיר אוחנה
אמיר אוחנה
ח"כ אמיר אוחנה בא לתמוך. גם דיסטל אטבריאן וקרעי הגיעו
(צילום: יואב דודקביץ' )
09:10 - הפגנה דלילה מאוד מחוץ לבית המשפט הפגנה דלילה מאוד, של תומכים ספורים בלבד של נתניהו, נערכת מחוץ לבית המשפט - אולם הקריאות של אחד מהם במערכת הכריזה נשמעו היטב בתוך האולם. אחד הפעילים שם, איציק זרקא, פנה לכתבת ynet עינב חלבי שסיקרה את ההפגנה והרים אותה בהפתעה בזרועותיו. לאחר מכן נשאל על ידה מדוע ההפגנה כה דלילה, וטען כי פעילים נוספים בדרכם למקום, אך תקועים בפקקים. על שלט שהונף על ידי פעיל אחר נכתב: "כנופיית שלטון החוק רדו מנתניהו, טפלו בפורעים".
09:00 - חפץ על הדוכן, נתניהו באולם רגע לפני שחפץ עלה לדוכן העדים, גם יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו נכנס לתוך אולם בית המשפט, מלווה בעורכי דינו עמית חדד ובעז בן צור. כמה חברי כנסת מהליכוד הגיעו לחזקו, בהם אמיר אוחנה, שלמה קרעי וגלית דיסטל-אטבריאן. גם בני הזוג שאול ואיריס אלוביץ' הגיעו לאולם. באולם, ומחוצה לו, ישנה אבטחה כבדה.
08:57 - ניר חפץ נכנס לתוך האולם בבית המשפט המחוזי בירושלים, לקראת תחילת העדות הדרמטית שלו במשפט נתניהו.

היועץ לשעבר שהפך לעד מדינה

חפץ שימש כיועץ התקשורת של נתניהו ומשפחתו משנת 2014, עת היה ראש הממשלה. קודם לכן, במשך שנים, עבד חפץ בקבוצת התקשורת "ידיעות אחרונות" בשורת תפקידים, וכן מילא תפקידי דוברות והסברה שונים בלשכת נתניהו ובמפלגת הליכוד. הוא עבד גם בעיתון "מעריב". הוא אמור להעיד בעיקר על הקשר בין נתניהו לבני הזוג אלוביץ' הנאשמים כאמור גם הם בתיק 4000. הפרקליטות טוענת כידוע שהיחסים בין הצדדים היו יחסי שוחד.
לפי כתב האישום, במסגרת תיק 4000, כחלק ממערכת היחסים ההדדית של "תן וקח" בין נתניהו לאלוביץ' החל קשר אינטנסיבי, תדיר וחריג בניהם. במסגרת קשר זה הפנו נתניהו ובני משפחתו דרישות מסוגים שונים אל אלוביץ', ולרעייתו איריס, ישירות ובאמצעות מתווכים, אלה עסקו באופן הסיקור של נתניהו ובני משפחתו באתר "וואלה", ואף נגעו לסיקור של יריביו הפוליטיים של נתניהו. הדרישות להתערבות בפרסומים נעשו באמצעות גורם שלישי מתווך, ואחד מהגורמים הללו היה חפץ.
הטענה של הפרקליטות כי חפץ העביר לאישורו של נתניהו חלק ניכר מן הדרישות שהועברו אליו על ידי שרה ויאיר נתניהו, טרם העברתן לאלוביץ' ולמנכ"ל וואלה לשעבר אילן לישועה. מתחילת 2015 ואילך, העבירו נתניהו ובני משפחתו את מרבית דרישותיהם דרכו. חפץ אף תיווך פגישה בין נתניהו לאלוביץ', בנובמבר 2014, במעון ראש הממשלה - במועד שבו בקשת האישור של מיזוג בזק-yes הייתה תלויה באוויר.
חפץ אמור להעיד גם על "פגישת השיבוש" - בדצמבר 2016. בכלי התקשורת התפרסמו ידיעות על חקירה משטרתית קרבה הקשורה ליחסיו של הנאשם נתניהו עם איש עסקים כלשהו. נטען כי בסמוך ל-27 בדצמבר 2016, פנה חפץ לאלוביץ' וביקש להיפגש בדחיפות. באותו היום בשעות הערב התקיימה הפגישה בביתם של בני הזוג אלוביץ'.
הטענה שמחשש שתיפתח חקירה הקשורה ליחסיו של נתניהו עם אלוביץ', השלושה הסכימו כי יש למנוע את חשיפת ההתכתבויות ביניהם. הוסכם ששלושתם יחליפו מכשירי טלפון ו"יעלימו" את המכשירים הקיימים. עוד סיכמו הצדדים להנחות את ישועה לנהוג באופן דומה.
22 צפייה בגלריה
ניר חפץ, בנימין נתניהו
ניר חפץ, בנימין נתניהו
עד המדינה חפץ ויו"ר האופוזיציה נתניהו. עדות דרמטית
(צילום: מוטי קמחי, יואב דודקביץ')
חפץ יעיד גם על תיק 2000 - שם יתייחס לכך שנתניהו, כך נטען, חשש כי העלאת מהדורת סוף השבוע בישראל היום תביא לפרסומים שליליים נגדו ונגד בני משפחתו בכלי התקשורת מקבוצת "ידיעות אחרונות". על כן, לקראת העלאת המהדורה ולאחריה, בחודשים אוקטובר ודצמבר 2009, פנה הנאשם נתניהו לאיש העסקים מילצ'ן ולראש מערך הדוברות במשרד ראש הממשלה באותה עת, חפץ, שעבד בעבר ב"ידיעות אחרונות", וביקש להביא להסכמות בין אדלסון לנוני מוזס. מאמץ זה לא נשא פרי.
עדותו של חפץ נחשבת דרמטית, ומטרתה להוכיח קשר פלילי בין נתניהו לבני הזוג אלוביץ'. ההגנה, שתחקור אותו בחקירה נגדית החל מעוד מספר ישיבות, תנסה לקעקע את אמינותו ותנסה להוכיח שאינו דובר אמת בתיק. סביר להניח שהיא תנסה להציג קו הגנה שלאורך חייו שיקר שוב ושוב כבדרך קבע.
22 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו נכנס לאולם לקראת הדיון
בנימין נתניהו נכנס לאולם לקראת הדיון
נתניהו ועורך דינו עמית חדד במחוזי בירושלים, בשבוע שעבר
(צילום: AFP)
בחקירה הנגדית שלהם, הסנגורים צפויים להתייחס לתרגיל החקירה הבעייתי שהתקיים לחפץ ושעל חלק מפרטיו חל צו איסור פרסום. ההגנה תנסה להראות שהחוקרים הפעילו לחץ חריג עליו על מנת להפליל את נתניהו. ההערכה היא שבסביבת הסנגורים ערים לכך שהכותרות בימי העדות הראשונים אולי יהיו דרמטיות כנגד נתניהו, אולם בהמשך יחולו התפתחויות בחקירה הנגדית שעשויות להביך את העד.
חפץ מסר אין ספור הקלטות שהקליט במשך שנים. כפי שצוין בדיון היום, חפץ עבר בסוף החודש שעבר מספר ראיונות עד בפרקליטות - הליך מקובל כהכנה לעדותו בבית המשפט.
פורסם לראשונה: 07:07, 22.11.21