3 צפייה בגלריה
מלון פארק ברעננה
מלון פארק ברעננה
ב-2022 וב-2002: מלון פארק ברעננה
(צילום: שאול גולן)
ברגע הראשון הצטמררתי. המראה של הלובי שאליו שבתי אמש, החזיר אותי ללילה הנוראי ההוא לפני 20 שנה, במלון פארק בנתניה. לילה שהחל כחגיגי בארוחה משפחתית, הסתיים בפיגוע מצמרר שבו נרצחו 30 אנשים ונפצעו כ-160.
שוב ושוב ריצדו לי התמונות של ההגדות המפוזרות על הרצפה המגואלת בדם, הכיפות ועליהן כתמי דם ובעיקר ההרס הרב שנגרם כתוצאה מהפיצוץ העז בליל הסדר. אירוע שהיה אמור להיות שמח הפך בשנייה אחת לטראומה לאומית שמלווה את כולנו.
3 צפייה בגלריה
מלון פארק בנתניה לאחר הפיגוע בליל הסדר
מלון פארק בנתניה לאחר הפיגוע בליל הסדר
מלון פארק בנתניה בערב הפיגוע בליל הסדר
(צילום: שאול גולן)
פעמים אחדות חזרתי ונכנסתי לבית המלון הממוקם בסמוך לחוף הים בנתניה. רציתי לראות את המקום שוב מקרוב, לעקוב אחר עבודות השיפוצים הנרחבות, ובעיקר - בחרתי לראות אופק אחר, שיעזור להתרחק מהמראות הקשים של גופות הנרצחים והפצועים הרבים שפונו לבית החולים.
אתמול בערב נכנסתי במהירות מהלובי היישר לאותו אולם שבו התבצע הפיגוע הרצחני - אירוע שהוביל מאוחר יותר לפעילות צה"ל וכוחות הביטחון במסגרת מבצע חומת מגן. זו הייתה הדרך הקצרה ביותר לאולם שבו ייערך הערב (שישי) ליל סדר לפליטים שהגיעו בשבועות האחרונים מאוקראינה המופגזת.
שבתי מאוקראינה לפני כשבועיים והרגשתי שוב סגירת מעגל. כאן, במלון פארק שבו בוצע הפיגוע הנורא, זוכים הפליטים להיות שוב בני חורין. 200 הפליטים האוקראינים יערכו הערב ליל סדר ראשון בישראל - במקום שבו נרצחו לפני 20 שנה 30 מאורחי המלון.
הסדר במלון פארק, הנערך הערב על ידי בית חב"ד של הרב מנחם מנדל טייכמן, הוא אחד מבין עשרות סדרים בשפה הרוסית שמארגן האגף לקליטת עלייה של צעירי אגודת חב"ד - עבור אלפי הפליטים והעולים שהגיעו לישראל, לצד עולים ותיקים. "בין היתר יתקיימו סדרים כאלה גם באשדוד, בחולון, בקריית גת, בבאר שבע ובעוד מקומות רבים", סיפר ראש מפעל השליחות של חב"ד בישראל הרב יוסף אהרונוב.
3 צפייה בגלריה
בני הזוג דוקוב והרב מנחם טייכמן
בני הזוג דוקוב והרב מנחם טייכמן
בני הזוג דוקוב והרב מנחם טייכמן על רקע מלון פארק
(צילום: אלי דסה)
הוא הוסיף: "שליחי חב"ד המסורים שארגנו בבית המלון בנתניה את ההכנות לסדר הערב, דאגו להם מבעוד מועד גם למצות שמורות בעבודת יד, למוצרי מזון כשר לפסח ואפילו לביגוד חדש במקום זה שנותר באוקראינה". אהרונוב אמר כי "הרבי מלובביץ' לימד אותנו שחייבים לעשות הכול כדי שכל מי שיסב לשולחן הסדר ירגיש בו בנוח וכבן חורין אמיתי".
לצד זאת, מקיימים צעירי חב"ד בישראל עוד מאות סדרים המיועדים למשפחות, לסטודנטים, למשפחות החוגגות באווירה קהילתית, ובמיוחד עבור מאושפזים, בני משפחותיהם ואנשי הצוות הרפואי שממלאים את משמרתם גם בליל הסדר, ב-27 מרכזים רפואיים בישראל. "דאגנו אפילו לערכת ליל סדר למיטה, עבור מי שמרותקים ולא יכולים לרדת ממנה", הסביר מנהל לב חב"ד הרב לוי מנדלזון.
המלחמה באוקראינה יצרה משבר הומניטרי חסר תקדים. עם תחילת המשבר נרתמו גופים יהודיים ברחבי העולם, כמו גם מדינת ישראל, להברחת יהודי אוקראינה אל מעבר לגבול ולמתן סיוע הומניטרי לאנשים שנותרו בחוסר כול.
"בעוד שחלק מהפליטים היהודים נותרו באירופה, חלקם הגדול הוטסו לישראל", אמר הרב מנחם. "עבור רבים מהם מדובר בצעד ראשון לקראת עלייה, אחרים זקוקים כאן הערב לסיוע שלנו בערב ליל סדר ראשון בישראל - כמו מיכאל ונטליה דוקוב מהעיר חרקיב שנהרסה כמעט כליל", הוסיף. "הם יגיעו הערב לחגוג ליל סדר ראשון בישראל עם עוד 200 פליטים שיגיעו מאוקראינה לליל הסדר", ציין הרב.
"הערב כולנו נזכור את ליל הסדר שבו נרצחו עשרות בפיגוע הקשה שעבר על עם ישראל", אמר בהתרגשות הרב מנחם תוך כדי סידור השולחנות בבית המלון. הוא סיפר: "הסדר כאן ייערך באולם שבו היה הפיגוע לפני 20 שנה. נעמוד פה הערב עם אבטחה גדולה בבית המלון, נזכור את האירוע הקשה שהתרחש במקום ונחגוג עם הפליטים סדר ראשון בארץ ישראל".
הרב מנחם הוסיף: "היה פה טרור מתועב לפני 20 שנה. הערב אנחנו סוגרים מעגל באנושיות ובעוצמה. נחגוג ונשיר עם הפליטים".
מיכאל ונטליה דוקוב שהגיעו מחרקיב ויסבו לשולחן הסדר הערב דיברו בכאב על המלחמה הקשה במולדתם: "מה שקורה בחרקיב עצוב. זה הרס גדול. המלחמה היא גיהינום. המראות משם קשים ואיש לא באמת יודע מתי המלחמה הזו תסתיים".
לרגע אחד הם העלו חיוך קטן כשהרב מנחם הסביר להם באריכות על המצה השמורה שאותה יאכלו הערב במלון פארק בנתניה, 20 שנה אחרי שחייהם של עשרות נגדעו ברצחנות בעיצומה של ארוחת החג.