3 צפייה בגלריה
שב"כ, משטרת ישראל וצה"ל עצרו חמישה בחשד לניסיון איראני לביצוע פעולות טרור בישראל
שב"כ, משטרת ישראל וצה"ל עצרו חמישה בחשד לניסיון איראני לביצוע פעולות טרור בישראל
חברי החוליה שנעצרו
(צילום: דוברות המשטרה)
שב"כ התיר היום (רביעי) לפרסום כי חשף וסיכל תשתית טרור המורכבת מפלסטינים וערבים ישראלים, שפעלה לבצע פעולות טרור בהנחיית איראן בשטחי ישראל ויהודה ושומרון - כולל נגד השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר וחבר הכנסת לשעבר יהודה גליק.
במסגרת חקירת הפרשה, שבה לקחו חלק גם משטרת ישראל וצה"ל, נעצרו לחקירת שב"כ חמישה מעורבים: הפלסטינים מוראד קמאמג'ה (47) מכפר דאן וחסן מוג'רימה (34) וזיאד שנטי (45) מג'נין, ושני אזרחים ישראלים תושבי צפון הארץ - חמאד חמאדי (23) מנצרת ויוסף חמאד (18) ממוקיבלה.
מחקירת שב"כ עולה כי מוראד וחסן הפלסטינים פעלו בהכוונתו ובהנחייתו של אדם המתגורר בירדן, שפעל מטעם גורמי ביטחון איראניים. השניים התבקשו לסייע בהברחת אמל"ח לתוך שטח ישראל ולאסוף מודיעין אודות אישים מאובטחים ודמויות ציבוריות בכירות, בהן פוליטיקאים - השר איתמר בן גביר והח"כ לשעבר מטעם הליכוד יהודה גליק, שבו תכנה טהרן להתנקש. מהחקירה עלה כי לאור סידורי האבטחה סביב השר בן גביר, הם לא הצליחו לממש את המשימה שהתבקשו לבצע.
3 צפייה בגלריה
טקס ראש השנה תשפ״ד במטה הארצי בירושלים
טקס ראש השנה תשפ״ד במטה הארצי בירושלים
"אמשיך לפעול ללא מורא לשינוי מהותי של תנאי הכליאה של המחבלים". בן גביר
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בנוסף, מוראד וחסן פעלו בהנחיית האיראנים לקידום ביצוע פעילות טרור בתוך שטחי ישראל, לרבות באמצעות הצתת רכבים של אזרחים ישראלים. מהחקירה עלה כי השניים גייסו את זיאד שנטי הפלסטיני לטובת קידום הפעילות הביטחונית, כשהאחרון היה מודע לכך כי מכוויני הפעילות הם גורמים איראנים.
בהמשך לכך, זיאד שנטי גייס שני אזרחים ישראלים - חמאד חמאדי ויוסף חמאד - לטובת הצתת הרכבים, והשניים הציתו רכבים בחיפה ב-22 ביוני ואף תיעדו את ההצתות. ההערכה היא שמדובר היה ב"משימת מבחן" מטעם האיראנים, במטרה לקדם בהמשך פעילות טרור חמורה הרבה יותר - שסוכלה בעקבות מעצרי חברי התשתית.
השר בן גביר מסר לאחר חשיפת סיכול תשתית הטרור: "אני מודה לאנשי שירות הביטחון הכללי ולאנשי כוחות הביטחון אשר הביאו לחשיפתה וללכידתה של חוליית המחבלים שהתכוונה להתנקש בחיי שר בישראל. אמשיך לפעול ללא מורא וביתר שאת לשינוי מהותי של תנאי הכליאה של המחבלים בכלא להמשך המלחמה בטרור, למען זכויות התפילה והריבונות היהודית בהר הבית, למען שלמות ארצנו ולהבטחת שלומם ובטחונם של אזרחי ישראל".
3 צפייה בגלריה
צעדת הדגלים המסורתית לציון יום ירושלים בהשתתפות רפי פרץ ויהודה גליק
צעדת הדגלים המסורתית לציון יום ירושלים בהשתתפות רפי פרץ ויהודה גליק
יהודה גליק. איראן תכננה להתנקש בחייו
(צילום: AFP)
יהודה גליק מסר: "מודה לה' יתברך ששומר ומגן עליי יומם וליל ולשליחיו הנאמנים שמתפללים עליי בכל העולם. לכוחות הביטחון שנמצאים איתי בקשר שוטף, תודה לכם על פעילותכם האינטנסיבית למען ביטחון ישראל. בעזרת ה', ולמרות שתמיד יהיו גורמים שלא מעוניינים בשלום אמיתי, אמשיך לפעול בשיתוף פעולה עם יהודים ושאינם יהודים, מאמינים מכל העולם, לקידום שלום שלם ואמיתי, שבמרכזו ציון הר בית ה' יהיה בית תפילה לכל העמים".
בימים האחרונים פרקליטות מחוז חיפה הגישה לבית המשפט הצבאי ולבית המשפט המחוזי בעיר כתבי אישום נגד המעורבים, שמייחסים להם עבירות ביטחוניות חמורות. מכתב האישום שהוגש נגד האזרחים הישראלים חמאד חמאדי ויוסף חמאד עולה כי חמאדי סיכם עם זיאד מג'נין ועם אנשים נוספים כי יסייע להם להכניס אנשים לשטח ישראל ויקל על הסתננותם ועל שהותם - והכל תמורת תשלום כספי.

במרץ האחרון, לפי כתב האישום, הגיע חמאדי סמוך לגבול עם ירדן ואסף ברכבו חמישה מסתננים, הסיע אותם לשטח ישראל וקיבל תשלום כספי. בהמשך, הוא אף בדק עבור זיאד מקום ספציפי לאורך הגבול עם ירדן לביצוע הסתננות. חמאדי בדק ועדכן שהמקום אינו מתאים לכך.
מכתב האישום עולה כי במהלך חודש מאי נפגשו שני פלסטינים מג'נין כמה פעמים עם אדם ממנגנוני הביטחון האיראניים בירדן, והאחרון ביקש מהם לפעול עבורו תמורת תשלום להברחת כלי נשק משטחי ירדן ליהודה ושומרון, ולעשות "פאודה" (כאוס) בישראל - באמצעות הצתת כלי רכב, תחנות דלק ושבירת חלונות של בתי עסק. הוא גם ביקש מהם לתעד את המעשים ולצלם קציני משטרה ופוליטיקאים.
עוד ביקש האזרח האיראני לפעול לקידום התנקשות בחייו של הח"כ לשעבר יהודה גליק, והכול בהכוונה ומימון איראניים. לשם קידום התוכנית, פנו שני התושבים מג'נין לזיאד, שפנה לנאשם חמאדי והציע לו להצית רכבים של יהודים ולתעד זאת תמורת תשלום של 5,000 שקלים עבור כל רכב שיוצת. זיאד הבהיר לחמאדי כי המשימה מוכוונת על ידי גורמים איראניים מחו"ל שמממנים את התשלום עבורה ודורשים לצלם את הצתת הרכבים, ולהעביר את התיעוד לידיהם לצורך הוכחת ביצוע המשימה.
על מנת להוציא את התוכנית לפועל, חמאדי פנה לנאשם יוסף ושיתף אותו בחלק מפרטי המשימה, תוך שהוא ציין בפניו כי התוכנית היא להצית רכבים של יהודים תמורת תשלום של 1,000 שקלים עבור כל רכב שיציתו השניים - מבלי לשתף אותו כי מי שעומד מאחורי המשימה הם גורמים איראניים. יוסף הסכים להצעה, והשניים נסעו לכיוון חיפה אחרי שמילאו בנזין בבקבוק פלסטיק.
הנאשמים הגיעו לרחוב האר"י בחיפה, אך כשהבינו שמדובר ברחוב שמאוכלס בתושבים יהודים - הם עצרו את הרכב בסמוך לאחד הבתים. יוסף שפך את הבנזין על צמיגים של ארבע מכוניות והצית אותן, בזמן שחמאדי תיעד זאת עם הטלפון הסולולרי שלו כדי לשלוח את התיעוד לזיאד ולגורמים האיראניים, בהמשך לסיכום ביניהם.
כתב האישום מייחס לנאשם חמאד חמאדי עבירות הצתה, מגע עם סוכן זר ונתינת סעד למסתנן, ונגד הנאשם יוסף חמאד עבירות של הצתה.