במהלך ישיבת הקבינט המדיני ביטחוני פרץ עימות קולני בין השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר לרמטכ"ל הרצי הלוי. העימות בין השניים היה במהלך סקירה ביטחונית שמסר הרמטכ"ל, ובסיומה הוא דיבר על האירוע במסגד בג'נין - שבו לוחמי צה"ל קראו "שמע ישראל" במערכת הכריזה, והושעו. הלוי אמר שהאירוע לא היה תקין - ובן גביר תקף אותו.
"אני רוצה לדעת שהחיילים שקראו 'שמע ישראל' במסגד חוזרים לפעילות", התעקש בן גביר. "לו הייתם מענישים אותם בלי להוציא את זה לתקשורת, זה היה עניין צבאי פנימי. מהרגע שזה יצא לתקשורת זה עניין ציבורי, זה פוגע ברוח של הלוחמים וגם הצד השני רואה את זה".

3 צפייה בגלריה
חצי חצי הרצי הלוי איתמר בן גביר
חצי חצי הרצי הלוי איתמר בן גביר
"אל תאיים עליי". עימות חריג עם בן גביר
(קרדיט: דובר צה"ל, קובי קואנקס)
שרת התחבורה מירי רגב אמרה לאחר מכן: "בטלפון הובהר לי שהם חוזרים, אני רוצה לדעת שזה אכן כך, כי היום בחדשות פרסמו אחרת". בן גביר הוסיף: "אוי ואבוי אם הם לא יחזרו לשירות, אוי ואבוי".
אז פנתה רגב לרמטכ"ל ואמרה: "אמרתם לי משהו אחד ופתאום אני שומעת משהו אחר? באמת אתם סילקתם אותם משירות?". הלוי השיב: "אנחנו אלה שמחליטים לגבי החיילים. מדובר בחיילי צה"ל ואנחנו מקבלים החלטות לגביהם. זה לא עניין לקבינט".
הכותרת
המלחמה שנשכחה, אבל משפיעה על המערכה נגד חמאס
28:26
3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט והרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי בהערכת מצב בצפון
ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט והרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי בהערכת מצב בצפון
הלוי ונתניהו. ראש הממשלה התערב בוויכוח והרגיע את הרוחות
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
השר בן גביר הרים את קולו וענה להלוי: "בטח שזה עניין לקבינט. אם הייתם לוקחים אותם לפינה בשקט, מטפלים בעניין בצורה שקטה, מקסימום עושים להם קצת 'נו נו נו' - אני אמנם לא חושב שזה נכון - אבל אפשר להבין. אך מהרגע שאתם מפרסמים את זה בתקשורת ומספרים שהשעתם חיילים זה ודאי עניין של קבינט, זה עניין של מדיניות, ואתם גם מרתיעים חיילים אחרים".
הרמטכ"ל השיב: "אתה טועה, אני אחליט מהו מעשה ערכי ומה לא ערכי בצבא. אל תאיים עליי". ראש הממשלה בנימין נתניהו התערב בוויכוח והרגיע את הרוחות. אחרי צאתו של נתניהו מהדיון – הוויכוח שב והתלהט כאשר הרמטכ"ל דיבר על משמעת של הכוחות. "הדוגמא לא טובה", טען בן גביר, "בסיפור של המסגד הפכתם זבוב לפיל".
"אנחנו כקבינט מחוייבים לקבוע כללים באשר למדיניות. במדינה דמוקרטית הצבא כפוף לדרג המדיני ולא להפך, וכאשר מוציאים הודעה של צהל על חיילים מילואמניקים שבזמן מלחמה מדיחים אותם רק בגלל שאמרו שמע ישראל במסגד שכולנו מבינים ששימש קן צרעות לטרור, זה זה כבר לא רק עניין צבאי פנימי. סתם יצרתם כותרות וזה פוגע בחיילים".
הלוי הדף את הביקורת: "אל תגיד לי דבר כזה, אנחנו נעשה איזה הליך עם החיילים שנרצה. בן גביר השיב: "ואני כחבר קבינט אמתח ביקורת על ההליך הזה. פגעתם במילואימניקים". גם השרה יפעת שאשא ביטון התערבה והעירה לבן גביר: "תירגע, מה זה הסגנון הזה? תשנה את הסגנון, אנחנו לא ברחוב".
השר לביטחון לאומי לא חזר בו: "אני אמתח ביקורת כמה שאני רוצה". והרמטכ"ל סיכם: "אני מפקד הצבא ואני אקבע את הקוד הערכי והמקצועי של החיילים".
3 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר
יחיא סינוואר
יחיא סינוואר. "אין לנו מה לחכות 10 שנים"
(צילום: EPA)
לאחר הדלפת הציטוטים מהדיון, שר הביטחון יואב גלנט תקף את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר וגיבה את הרמטכ"ל: "מדינת ישראל וצה"ל זכו ברמטכ"ל אמיץ, ערכי ומנוסה בתקופת מלחמה קשה ומורכבת. צה"ל ימשיך ויפעל בנחישות, בהתאם למצפן הערכי המבוסס על מסורת ישראל, החוק ורוח צה"ל. אמשיך לגבות את צה"ל והרמטכ"ל, למול פוליטיקאים חסרי אחריות המנסים ליצור הון פוליטי על גבם של המפקדים הנושאים בעול המלחמה".
בן גביר השיב לגלנט כי "יש לנו גם לוחמים גיבורים ונועזים שנותנים הכול למען הכרעה חד משמעית במלחמה באויב הנאצי. אם למדנו משהו מה-7.10 זה שמותר, רצוי והכרחי להעביר ביקורת עניינית גם על הפיקוד הבכיר. בוודאי כשזה למען הלוחמים המצוינים שלנו". הוא הוסיף: "לגבי הון פוליטי - אני מציע שתתן גיבוי ללוחמים גם אם זה לא מביא לך פרגונים מהאולפנים".
בהמשך התנהל דיון על המאמצים לתפוס או לחסל את מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר. הרמטכ"ל אמר לשרים שאת רב המחבלים אוסמה בן לאדן האמריקנים חיסלו רק 10 שנים אחרי פיגועי 11 בספטמבר, אך ציין: "כאן עובדים על זה טובי האנשים, זה ייקח הרבה פחות". שר המשפטים יריב לוין קפץ: "מה? בשביל זה יצאנו למלחמה, בשביל להביא את סינוואר בעוד 10 שנים?".
מירי רגב הוסיפה: "מי בכלל יודע מי יהיה פה ומה יהיה פה בעוד 10 שנים. אין לנו מה לחכות 10 שנים. צריך עכשיו". שר החוץ אלי כהן סיכם: "נהיה פה עוד 10 שנים אבל לא צריך לחכות כל כך הרבה זמן".
פורסם לראשונה: 15:44, 19.12.23