חיילי המילואים שתועדו אתמול (חמישי) משמיעים קריאות "שמע ישראל" במסגד המרכזי בג'נין, עליו גם רוסס הכיתוב "באנו לאכול חומוס", הושעו עד קבלת החלטה אחרת בעניינם. מוקדם יותר הודיעו בצה"ל כי החיילים הורחקו מפעילות מבצעית "באופן מיידי", לאחר בדיקה ראשונית של האירוע על ידי המפקדים. "התנהגות הלוחמים בסרטונים חמורה ועומדת בניגוד מוחלט לערכי צה"ל, החיילים יטופלו משמעתית בהתאם", נמסר.


השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר תקף הלילה את שר הביטחון יואב גלנט בעקבות השעיית הלוחמים, ומסר: "יש להצר על כך ששר הביטחון מכניס פוליטיקה לצה"ל, ובשביל לקרוץ לחבריו באחים לנשק - הוא מביא את צה"ל להחלטה מבישה להדיח לוחמים גיבורים שסיכנו את חייהם למעננו בפעילות בג'נין. זו החלטה מבישה, שפוגעת במורל של לוחמינו, ומרפה את ידיהם".
בתקרית שתועדה אתמול נראה גם חייל כורז מתוך המסגד בערבית, ואומר כי "בשם אלוקים הרחמן והרחום, כאן דובר צה"ל. תושבים יקרים, תושבים נכבדים, הסיפור הסתיים. לא נקבל את המשך המצב הנוכחי, לא נקבל הימצאות של מחבלים במחנה. מהיום העתיד יהיה נקי לתושבי המחנה - חיים יפים ומכובדים. אין כוח ואין חיל אלא באלוקים".
1 צפייה בגלריה
חיילי צה"ל כתבו על מסגד ג'נין: באנו לאכול חומוס
חיילי צה"ל כתבו על מסגד ג'נין: באנו לאכול חומוס
חיילי צה"ל כתבו על מסגד בג'נין: באנו לאכול חומוס
גורם ביטחוני אמר לאחר הפצת התיעוד כי "חבל שפעולה עצמאית של כוח קטן לא רק שפוגעת בתדמית של צה"ל - היא גם מסיטה את הקשב מהישגי המבצע החשובים. הפעולה אינה משקפת כלל את הכוחות שפעלו באופן מקצועי ומדויק מול ארגוני הטרור במחנה הפליטים בג'נין".
דובר מחלקת המדינה של ארצות הברית מת'יו מילר התייחס לתיעודים במהלך תדרוך עיתונאים ואמר: "אנחנו מודאגים מהתמונות האלה. זה לא הולם. ראינו שהנהגת צה"ל הודיעה כי יינקטו צעדים נגד החיילים המעורבים ואנחנו חושבים שאלה צעדים נאותים".
הרב הראשי לישראל הרב יצחק יוסף שיגר מכתב לרב הראשי לצה"ל הרב אייל קרים, בעניין השאלה איך על חיילי צה"ל לנהוג בכניסה למקומות למסגדים ולבתים של פלסטינים. "כל עוד אין מדובר בצורך לחימה, אין להתגרות בהם, לבזוז או להשחית שלא לצורך לחימה ובפרט שמדובר בענייני דת", השיב הרב יוסף. "יש להסביר לאותם חיילים כי אין לפגוע ברגשותיהם הדתיים של בני דתות אחרות מכמה וכמה טעמים. עם ישראל הוא עם סגולה ואינו נוהג כמעשיהם של אותם מרצחים אשר טבחו לא חמלו, בזזו, השחיתו וחיללו את כל הקדוש והיקר לנו. לכן, שומה עלינו לנהוג משנה זהירות ולהימנע ממעשים שאין בהם תועלת ללחימה וגורמים נזק לעם ישראל ולתדמיתו בעולם".
מצה"ל נמסר בתגובה כי "צה"ל דורש ממשרתיו לנהוג בערכיות, במקצועיות ובממלכתיות. התנהלות החיילים אינה עולה בקנה אחד עם פקודות צה"ל וערכיו. המקרה ייבדק ויטופל בהתאם".