1 צפייה בגלריה
פגישתם של דסנטיז ונתניהו
פגישתם של דסנטיז ונתניהו
הפגישה של נתניהו ומושל פלורידה
(צילום: לשכת מושל פלורידה )
ראש הממשלה בנימין נתניהו נועד ביום חמישי עם מושל פלורידה רון דסנטיס שהגיע לביקור בישראל, אך בניגוד לפגישות דומות עם מושלים אמריקנים - הפעם לשכת ראש הממשלה "הסתירה" את קיומה של הפגישה. נתניהו לא פרסם תמונה ממנה ברשתות החברתיות, וגם לא באתר משרד ראש הממשלה. דובריו של נתניהו התחמקו גם הם מלהשיב לשאלות בנושא.
היחיד שדיווח על קיומה של הפגישה היה דסנטיס עצמו - בחשבונות הטוויטר והפייסבוק שלו. הוא העלה תמונה שלו עם נתניהו באולם הקבינט - וכתב: "תמיד כיף לראות את ראש הממשלה נתניהו!". מהתמונה עולה כי התקיימה פגישת עבודה מסודרת בהשתתפות ראש המטה לביטחון לאומי צחי הנגבי, השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר והיועץ המדיני החדש של נתניהו אופיר פלק.

אז מדוע נתניהו הסתיר את קיומה של הפגישה? בראיונות לתקשורת האמריקנית שקדמו לפגישה, נתניהו הצהיר כי בכוונתו לפגוש את המושל, שעל פי מרב ההערכות צפוי להודיע על התמודדות לנשיאות ארה"ב בקרוב. הסיבה ככל הנראה היא שנתניהו לא רוצה להרגיז אף אחד בארה"ב - לא את הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, שדסנטיס עשוי להיות המתחרה הבולט נגדו במרוץ לראשות המפלגה הרפובליקנית, ובוודאי שלא את נשיא ארה"ב המכהן ג'ו ביידן, שעד כה נמנע מלהזמין את נתניהו לבית הלבן על רקע קידום המהפכה המשפטית.
נתניהו, נציין, כבר נכווה בעבר בעקבות פגישתו עם מי שהיה המועמד הרפובליקני לנשיאות ב-2012 מיט רומני, שהרתיחה את הנשיא דאז ברק אובמה - ונתפסה כהתערבות בענייניה הפנימיים של ארה"ב וכהימור של נתניהו על ניצחונו של רומני בבחירות, בהן הפסיד לבסוף.
לכאורה לנתניהו לא הייתה סיבה אמיתית להסתיר את הפגישה. דסנטיס טרם הכריז על ריצה לנשיאות, הוא מושל לגיטימי של מדינה חשובה וגדולה בארה"ב. אולם, כאשר רה"מ מייחל להזמנה לוושינגטון, הדבר האחרון שהוא רוצה זה להרגיז שוב את ביידן. נתניהו, כך נראה, מעדיף לשמור על זהירות יתרה. נתניהו אגב נוהג לדווח על פגישות עם מחוקקים אמריקנים, ואף דיווח על אחת כזו עם חברי קונגרס דמוקרטים רק השבוע, כדבר שבשגרה - כך שעצם ההסתרה של תמונה כזו עם מושל שנחשב ידיד של ישראל - מוזרה.
בנוסף, דסנטיס נפגש ביום רביעי עם תורמים גדולים של המפלגה הרפובליקנית במוזיאון הסובלנות, מה שמעיד על חימום מנועים מבחינתו לקראת ריצה אפשרית לנשיאות. דסנטיס בן ה-44 נבחר למושל פלורידה ב-2018, ובנובמבר אשתקד זכה בכהונה שנייה - בניצחון סוחף שחיזק מאוד את מעמדו במפלגה הרפובליקנית.
עוד לפני כן נחשב לכוכב עולה במפלגה, במיוחד במחנה האולטרה-שמרני שלה. להכרה נרחבת בארה"ב זכה תחילה כאשר בשיא משבר הקורונה הוא נלחם בהגבלות המחמירות שניסו להטיל אז על תושבי מדינתו, ובשנים האחרונות הוא ממצב עצמו כנושא הדגל השמרני ב"מלחמת התרבות" נגד הפרוגרסיבים באמריקה. בין היתר פעל להגבלת זכויות הלהט"ב בפלורידה, ואף יצא למאבק פומבי מול תאגיד וולט דיסני, שהתנגד למאמצים הללו.
אם דסנטיס אכן יצטרף למרוץ על מועמדות המפלגה הרפובליקנית - ההערכות הן שיאותת על כך כבר בחודש הבא ויעשה זאת רשמית ביוני. הסקרים חוזים לו קרב ראש בראש מול טראמפ. בסקרי הפריימריז מוביל טראמפ בפער גדול, עם כ-50% מהקולות, ודסנטיס ניצב במקום השני עם כ-25%. אחריהם בסקרים, במרחק רב, ניצבים סגן הנשיא של טראמפ לשעבר מייק פנס, שטרם הכריז רשמית על מועמדותו אך מקבל כ-5% תמיכה, והשגרירה לשעבר של ארה"ב באו"ם ניקי היילי, שכבר הודיעה כי תרוץ, אך זוכה לכ-4% בלבד.
אף שלפי שעה מוביל טראמפ על דסנטיס בפער גדול מאוד, ניצחונו בפריימריז אינו מובטח, ודסנטיס עשוי לנסוק אחרי שיכריז על מועמדותו באופן רשמי - ויתייצב לעימותים הטלוויזיוניים. לכל אחד מהשניים חוזים הסקרים התמודדות צמודה מאוד מול ג'ו ביידן על הנשיאות, שהודיע שירוץ בשנית לתפקיד בשבוע שעבר.
פורסם לראשונה: 21:52, 29.04.23