המושל הרפובליקני של פלורידה רון דסנטיס אמר הבוקר (ה') במסגרת ביקורו בישראל כי אל לארה"ב להתערב בענייניה הפנימיים של בעלת בריתה, בביקורת מרומזת על ההתערבות של הממשל הדמוקרטי בראשות הנשיא ג'ו ביידן - שלחץ להגעה לפשרה בכל הנוגע למהפכה המשפטית שמקדמת ממשלת ישראל. "עלינו לכבד את זכותה של ישראל לקבל בעצמה החלטות על אופן ניהולה. אתם מדינה חכמה, ואנחנו לא צריכים להתערב בהחלטות בנושאים החשובים הללו", אמר הבוקר דסנטיס בכנס של מוזיאון הסובלנות ירושלים וה"ג'רוזלם פוסט".
ביקורו של דסנטיס בישראל נתפס בארה"ב כחלק מההכנות שלו להכרזה הצפויה על ריצה לנשיאות – הכרזה שתציב אותו ראש בראש בפריימריז הרפובליקניים מול הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, שמקווה לחזור לכהונה נוספת בבית הלבן. דסנטיס מבקר בארץ כחלק ממסע נרחב יותר בעולם שבמהלכו הגיע כבר ליפן ולדרום קוריאה, ובהמשך יגיע גם לבריטניה. הוא נפגש היום עם הנשיא יצחק הרצוג וצפוי להיפגש בהמשך עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, ולסייר גם ביהודה ושומרון.
6 צפייה בגלריה
מושל פלורידה רון דסנטיס
מושל פלורידה רון דסנטיס
מושל פלורידה רון דסנטיס בוועידה הבוקר בירושלים. "לא להתערב לישראל בענייניה"
(צילום: רויטרס)
6 צפייה בגלריה
מושל פלורידה רון דסנטיס
מושל פלורידה רון דסנטיס
(צילום: רויטרס)
בכנס הבוקר הדגיש דסנטיס את תמיכתו האיתנה בישראל, ולדבריו היחסים בינה לבין ארה"ב מבוססים על "ערכים יהודיים-נוצריים": "המשימה היא לעמוד לצד ישראל והעם היהודי. אנחנו צריכים לתמוך בזכותה של ישראל להגן על עצמה ולשמור על יתרונה הצבאי האיכותי. אנחנו צריכים להבטיח שלא משנה מה יהיה העתיד הפוליטי - השגרירות האמריקנית תישאר בירושלים. ארה"ב צריכה להגן על ישראל מיחס לא הוגן באו"ם. אנו צריכים להתנגד לאלה שמתנגדים לזכותה של ישראל להתקיים כמדינה יהודית. זו אנטישמיות".
לאחר נאומו כינס דסנטיס מסיבת עיתונאים בירושלים, שבה התייחס פעם נוספת למהפכה המשפטית: "עמדתי היא שארה"ב צריכה להיות בת ברית חזקה לישראל, ולא להתערב בענייניה הפנימיים. זה ויכוח פנימי. עבורי, כמי שמתבונן מבחוץ, בסופו של דבר זה בריא לדבר על הדברים וללבן אותם. ישראל היא דמוקרטיה תוססת. יש לכם שיטה פרלמנטרית ששונה מזו של ארה"ב, ואני סומך על כך שיימצא פיתרון". הוא נשאל מה דעתו על כך שביידן לא הזמין עד כה את נתניהו לבית הלבן, אבל לא השיב ישירות: "התמיכה בישראל צריכה להיות דו-מפלגתית. הממשל צריך לקיים יחסים טובים עם ישראל ללא קשר לאיזה מפלגה שולטת בה. אנחנו מקווים לחזור לזה".
דסנטיס האשים כי ממשל ביידן "גרם לניכור בין ישראל לסעודיה": "זה חבל. אני חושב שבמדיניות נכונה אפשר לראות את סעודיה מכירה בקיומה של ישראל. מי היה יכול לחשוב על זה לפני 10 שנים?". הוא ציין כי העברת השגרירות האמריקנית לירושלים - שלטענתו הוא סייע בקידומה - "עזרה להביא את הסכמי אברהם". הוא שב בדבריו על עמדתו ולפיה השטחים ביהודה ושומרון הם "שטחים במחלוקת" ולא שטחים כבושים. "הממשל הקודם (של טראמפ) נהג נכון ואני לא אממן גופים כמו אונר"א או מי שתומכים בטרור", הבטיח בהתייחסות להתנהלות האמריקנית מול הפלסטינים.
6 צפייה בגלריה
מושל פלורידה רון דסנטיס
מושל פלורידה רון דסנטיס
דסנטיס חתם במהלך מסיבת העיתונאים על הצהרת תמיכה בישראל לרגל יום העצמאות
(צילום: Amir Levy/gettyimages)
6 צפייה בגלריה
מושל פלורידה רון דסנטיס
מושל פלורידה רון דסנטיס
(צילום: רויטרס)
במסיבת העיתונאים דסנטיס תקף גם את ההתנהלות של ביידן בכל הנוגע לאיראן: "איראן הייתה במצב קשה בתקופת טראמפ. היא הייתה על הקרשים. זה משטר שרוב העם שלו מתנגד לו. אנחנו צריכים לעזור לעם להחזיר את הדמוקרטיה לאיראן. ההתנהגות (של המשטר האיראני) פנאטית. הם הרגו הרבה אמריקנים ורוצים למחוק את ישראל מהמפה. לא ניתן להם לעשות את זה". לדבריו בתקופת ממשל טראמפ במזרח התיכון היה "מומנטום חיובי" שבמסגרתו הייתה התקרבות בין בעלות בריתה האזוריות של ארה"ב. כעת לדבריו ארה"ב לא פועלת נכון - ועדות לכך היא ההתערבות הסינית באזור, שהובילה להסכם חידוש היחסים בין איראן לסעודיה.
דסנטיס, שבעבר הבטיח להיות "המושל הכי פרו-ישראלי בארה"ב", הדגיש שתחת הנהגתו פלורידה הידקה את שיתוף הפעולה הכלכלי עם ישראל. הוא ציין גם כי הוא נאבק בתנועת החרם (BDS), וכי קידם חקיקה נגד אנטישמיות באוניברסיטאות.
דסנטיס בן ה-44 נבחר למושל פלורידה ב-2018, ובנובמבר אשתקד זכה בכהונה שנייה - בניצחון סוחף שחיזק מאוד את מעמדו במפלגה הרפובליקנית. עוד לפני כן נחשב לכוכב עולה במפלגה, במיוחד במחנה האולטרה-שמרני שלה. להכרה נרחבת בארה"ב זכה תחילה כאשר בשיא משבר הקורונה הוא נלחם בהגבלות המחמירות שניסו להטיל אז על תושבי ארצו, ובשנים האחרונות הוא ממצב עצמו כנושא הדגל השמרני ב"מלחמת התרבות" נגד הפרוגרסיבים באמריקה. בין היתר פעל להגבלת זכויות הלהט"ב בפלורידה, ואף יצא למאבק פומבי מול תאגיד וולט דיסני שהתנגד למאמצים הללו.
6 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ עצרת של המפלגה הרפובליקנית ב פנסילבניה ארה"ב
דונלד טראמפ עצרת של המפלגה הרפובליקנית ב פנסילבניה ארה"ב
טראמפ. מוביל בסקרי הפריימריז, אבל הניצחון לא מובטח
(צילום: AFP)
6 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מושל פלורידה רון דסנטיס עצרת
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מושל פלורידה רון דסנטיס עצרת
טראמפ ודסנטיס ב-2019. ירוץ נגד הנשיא לשעבר?
(צילום: gettyimages)
אם דסנטיס אכן יצטרף למרוץ על מועמדות המפלגה הרפובליקנית - ההערכות הן שיאותת על כך כבר בחודש הבא ויעשה זאת רשמית ביוני - הסקרים חוזים לו קרב ראש בראש מול טראמפ. בסקרי הפריימריז מוביל טראמפ בפער גדול, עם כ-50% מהקולות, ודסנטיס ניצב במקום השני עם כ-25%. אחריהם בסקרים, במרחק רב, ניצבים סגן הנשיא של טראמפ לשעבר מייק פנס, שטרם הכריז רשמית על מועמדותו אך מקבל כ-5% תמיכה, והשגרירה לשעבר של ארה"ב באו"ם ניקי היילי, שכבר הודיעה כי תרוץ וזוכה לכ-4%.
אף שלפי שעה מוביל טראמפ על דסנטיס בפער גדול מאוד, ניצחונו בפריימריז אינו מובטח, ודסנטיס עשוי לנסוק אחרי שיכריז על מועמדותו באופן רשמי ויתייצב לעימותים הטלוויזיוניים. לכל אחד מהשניים חוזים הסקרים התמודדות צמודה מאוד מול ג'ו ביידן על הנשיאות במקרה שינצחו בפריימריז, עם יתרון קל של אחוז עד שלושה אחוזים לכאן או לכאן.
דסנטיס נאם כאמור בכנס הבוקר של "מוזיאון הסובלנות", והשתתף גם באירוע הפתיחה שלו. באירוע נחשפו לראשונה אתריו השונים של המוזיאון והושקה תערוכת צילומים מקום המדינה ומרגעיה המכוננים של ישראל ב-75 שנות עצמאותה. יוני ריס, מנהל המקום ומנכ"ל קבוצת קולרידג' בשליטת משפחת מייזל, מסר: "מדובר במוזיאון ומרכז תרבותי משמעותי אשר יהווה מגדלור למיצגי סובלנות ויוביל פעילויות תרבותיות וחינוכיות, מתוך הרצון לחזק את העיר ירושלים כמוקד תרבותי עולמי בו תהיה אווירה שוקקת חיים".