ההמפלגה הדמוקרטית החריפה בימים האחרונים את התקפותיה נגד רוברט קנדי ג'וניור, שרץ בבחירות כמועמד עצמאי, והזהירה שהישארותו במרוץ תסייע לדונלד טראמפ בקרב מול ג'ו ביידן.
קנדי ג'וניור בן ה-70 הוא נצר למשפחה האמריקנית המפורסמת, ונחשב לדמות שנויה במחלוקת ולפעיל בולט נגד חיסונים. במהלך מגפת הקורונה השמיע אמירות שעוררו סערה, ואף השווה בין השואה לחובת החיסונים והגבלות הקורונה. הוא בנו של רוברט קנדי, אחיו של הנשיא לשעבר ג'ון קנדי. רוברט התמודד גם כן לנשיאות ארה"ב, ונרצח ב-1968, חמש שנים אחרי אחיו.
3 צפייה בגלריה
בחירות ארה"ב 2024 מועמדים דונלד טראמפ רוברט פ' קנדי ג'וניור ג'ו ביידן
בחירות ארה"ב 2024 מועמדים דונלד טראמפ רוברט פ' קנדי ג'וניור ג'ו ביידן
ביידן, קנדי ג'וניור וטראמפ
(צילום: AFP, REUTERS/Jonathan Drake, רויטרס )
בסקרים מקבל קנדי ג'וניור תמיכה של כ-10% בלבד, אך במפלגה הדמוקרטית מוטרדים מהמרוץ שלו לנשיאות. המועמד העצמאי מקבל אמנם את תמיכתם של מצביעים שלא מזוהים עם אחת משתי המפלגות הגדולות, אך לפי הסקרים גוזל קולות בעיקר מג'ו ביידן. במפלגה הדמוקרטית טוענים כי את הקמפיין של קנדי ג'וניור מממנים בעיקר תורמים אמידים שמקושרים לדונלד טראמפ - והרפובליקנים מנצלים את המועמד העצמאי למטרותיהם.
החודש הגישה הוועידה הדמוקרטית הלאומית תלונה נגד קנדי ג'וניור לוועדת הבחירות הפדרלית. בתלונה התייחסו הדמוקרטים לקשר בינו ל-American Values 2024, ארגון שמוגדר כ-Super PAC: התארגנות פרטית של קבוצת אנשים למען מועמד מסוים, שמסוגלת לגייס סכומים בלתי מוגבלים. למועמדים עצמם אסור שיהיה קשר ישיר ל-Super PAC הפועל למענם, ולטענת הדמוקרטים בין קנדי ג'וניור לאותו ארגון יש קשר הדוק ובלתי חוקי.
התשדיר שהוקרן בהפסקת הסופרבול
3 צפייה בגלריה
ארה"ב רוברט פ' קנדי ג'וניור מועמד עצמאי ב בחירות ל נשיאות
ארה"ב רוברט פ' קנדי ג'וניור מועמד עצמאי ב בחירות ל נשיאות
הכחיש את הקשר לאנשי טראמפ
(צילום: REUTERS/Jonathan Drake)
לטענת הדמוקרטים, הקמפיין של קנדי ג'וניור משתף פעולה עם American Values 2024 כדי לגזול קולות מביידן, ובכך לחזק את סיכוייו של טראמפ להיבחר לנשיא. בוועידה הדמוקרטית הלאומית אף טענו כי קנדי ג'וניור הוא שתול של הרפובליקנים, והצדדים "אינם מכבדים את ההליך הדמוקרטי". קנדי ג'וניור הכחיש את הטענות האלה.
משפחת קנדי מסתייגת, בלשון המעטה, מהמועמד העצמאי. כשקנדי ג'וניור הודיע על ריצה בבחירות הילדים שלו ביקרו את החלטתו, ואמרו כי הם אמנם חולקים עם אביהם את אותו שם משפחה - אך לא את אותם ערכים. ביום ראשון הכעיס קנדי ג'וניור את המשפחה המורחבת, בעקבות תשדיר בחירות ששודר בהפסקת הסופרבול: אותו סרטון הוא למעשה גרסה מחודשת לתשדיר של ג'ון קנדי בבחירות 1960, כאשר את דמותו מחליף קנדי ג'וניור. מאחורי התשדיר עומד ארגון American Values 2024.
3 צפייה בגלריה
רוברט בובי קנדי
רוברט בובי קנדי
האב רוברט קנדי
(צילום: AP)
בן דודו של קנדי ג'וניור, בובי שרייבר, מחה על התשדיר. בובי הוא בנה של יוניס קנדי שרייבר, אחותו של הנשיא המנוח, שמופיעה גם היא בסרטון המקורי. "התשדיר של בן דודי בסופרבול משתמש בפנים של הדוד שלנו ושל אמא שלי. היא הייתה מזדעזעת מהדעות הקטלניות שלו בנושא בריאות. כבוד למדע, לחיסונים ולאיכות שירותי הבריאות היו חלק מה-DNA שלה".
קנדי ג'וניור טען לאחר מכן שהקמפיין שלו לא היה מעורב ביצירת התשדיר, ושוועדת הבחירות אוסרת על Super PAC להתייעץ עם צוות הקמפיין. "אני כל כך מצטער על התשדיר בסופרבול שהכאיב למשפחה שלי", טען. למרות זאת הוא לא הסיר את התשדיר מעמוד הטוויטר שלו.