סקר חדש שפרסמה היום (ה') סוכנות הידיעות רויטרס מלמד על התחזקות בכוחו של דונלד טראמפ בקרב הבוחרים האמריקנים, וכעת הוא צועד ביתרון של 6% על הנשיא ג'ו ביידן, שמולו הוא צפוי להתמודד על הנשיאות בנובמבר. הסקר, שנערך על-ידי מכון "איפסוס", מלמד עוד כי רוב מוחץ של האמריקנים אינם מרוצים מכך שהבחירות יזמנו קרב חוזר בין השניים, והיו מעדיפים מועמדים חדשים ורעננים. עוד עולה כי אם המועמד העצמאי רוברט פ' קנדי ג'וניור יתמודד בבחירות בנובמבר כפי שהוא מתכנן לעשות, הוא עשוי לגרוף לפחות 8% ולהשפיע על התוצאות.
5 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן ודונלד טראמפ
ג'ו ביידן ודונלד טראמפ
ביידן וטראמפ. "שוב לבחור בין הגרוע לגרוע יותר?"
(צילום: AP)
לפי הסקר החדש, שנערך בשבוע שבו נראה כי טראמפ הבטיח מעשית את המועמדות הרפובליקנית בבחירות לנשיאות בעקבות ניצחונו על ניקי היילי בניו המפשייר, הנשיא לשעבר זוכה כעת לתמיכה 40% מהבוחרים, לעומת 34% שתומכים בביידן. הנותרים אינם יודעים לומר למי היו מצביעים היום, או שהצהירו כי היו מצביעים למועמד אחר. טעות הדגימה המרבית בסקר היא 3%.
בשיטת הבחירות האמריקנית מי שנבחר לנשיא הוא המועמד שזוכה במספר האלקטורים הגדול ביותר במדינות ארה"ב השונות, ולא בהכרח מי שזכה בקולות רבים יותר של בוחרים בכלל ארה"ב. עם זאת, סקרים ארציים, ובמיוחד השינויים הנרשמים בהם, הם מדד כללי טוב לבחינה של מאזן הכוחות ובעיקר של מגמות. בסקר רויטרס/איפסוס שפורסם מוקדם יותר החודש שרר שוויון מעשי בין טראמפ לביידן, וייתכן שהנשיא לשעבר הרוויח מסיקור הפריימריז הרפובליקניים בשבועיים האחרונים.
5 צפייה בגלריה
ארה"ב פריימריז רפובליקניים ניו המפשייר
ארה"ב פריימריז רפובליקניים ניו המפשייר
מצביעים השבוע בניו המפשייר. גם קנדי יהיה בטפסים
(צילום: EPA/CJ GUNTHER)
67% מהמשתתפים בסקר של רויטרס הצהירו כי נמאס להם לראות את אותם מועמדים לנשיאות, וכי היו רוצים לראות מועמדים חדשים. עם זאת, רק 18% הצהירו כי לא יצביעו כלל במקרה שביידן וטראמפ אכן יהיו המועמדים הסופיים. "אני שונאת לחשוב שאנחנו צריכים לבחור כל הזמן בין הגרוע לגרוע פחות", אומרת קימברלי סופג', בת 56 מוושינגטון הבירה. "אני באמת מרגישה שאנחנו מסוגלים ליותר מזה".

קנדי רוצה להיות פרו של 2024

מהסקר עולה כי היתרון של 6% לטראמפ נשמר גם כאשר לנשאלים ניתנת האפשרות להצביע למועמד שאיננו ביידן או טראמפ – המועמד העצמאי רוברט פ' קנדי ג'וניור, שמתכוון להתמודד בבחירות בלי שיוך מפלגתי, ומעורר עניין רב יחסית. במקרה כזה, כך עולה מהסקר, 36% היו מצביעים לטראמפ, 30% לביידן ו-8% לקנדי ג'וניור.
קנדי ג'וניור בן ה-70 הוא בנו של הסנאטור רוברט פ' קנדי שנרצח ב-1968 על-ידי מתנקש פלסטיני בזמן שהתמודד על הנשיאות. קנדי הבן נודע כפעיל נגד חיסונים ונחסם בעבר על-ידי אינסטגרם משום שפרסם מידע כוזב על מגפת הקורונה. אשתקד הואשם באנטישמיות אחרי שטען כי "ביהודים הקורונה פגעה פחות".
5 צפייה בגלריה
ארה"ב רוברט פ' קנדי ג'וניור מועמד עצמאי ב בחירות ל נשיאות
ארה"ב רוברט פ' קנדי ג'וניור מועמד עצמאי ב בחירות ל נשיאות
קנדי ג'וניור. מיליונים גויסו בגאלה
(צילום: REUTERS/Jonathan Drake)
אף שקנדי ג'וניור אינו צפוי לנצח בבחירות לנשיאות בשום תרחיש, בהחלט עשויה להיות לו השפעה על זהות הנשיא הבא. סקרים מרחיקי לכת זוקפים לו 18% מקולות הבוחרים, בממוצע הסקרים הארצי של Real Clear Politics הוא זוכה ל-13% תמיכה, והשאלה מאיזה אגף פוליטי הוא גורף קולות רבים יותר – הדמוקרטי או הרפובליקני – עשויה לקבוע את חלוקת האלקטורים ולהכריע את הכף. לפי שעה הסקרים אינם חד-משמעיים בתשובתם לשאלה הזו.
קנדי ג'וניור עצמו היה עד לשנה שעברה איש המפלגה הדמוקרטית ואף התכוון להתמודד בפריימריז הדמוקרטיים מול ביידן, אך לבסוף שינה את הגדרתו לעצמאי, וכעת הוא מתמודד בבחירות לבדו, בלי גב מפלגתי. תומכיו עורכים אירועי גיוס כספים נוצצים למענו, ובאירוע גאלה בהוליווד אתמול, לרגל יום הולדתו ה-70, גויסו קרוב ל-6 מיליון דולרים.
בהיעדר שיוך מפלגתי נאלצים קנדי ותומכיו לנווט לבדם את דרכם בבירוקרטיה הקשורה לרישום לבחירות בכל אחת מ-50 מדינות ארה"ב, והם מנהלים מבצע קדחתני לגיוס חתימות ואישורים. ממש השבוע הודיע קנדי כי הצליח להשיג די חתימות כדי להופיע בטופסי ההצבעה בניו המפשייר בנובמבר. ניו המפשייר היא מדינה מתונה שהניצחון בה אינו מובטח לאף אחד מהצדדים, הרפובליקני או הדמוקרטי, ולכן להצלחה שלו שם עשויה להיות משמעות מיוחדת.
5 צפייה בגלריה
ארה"ב פריימריז רפובליקניים ניקי היילי נאום הפסד ניו המפשייר
ארה"ב פריימריז רפובליקניים ניקי היילי נאום הפסד ניו המפשייר
ניקי היילי. ההערכה הרווחת: היא תיאלץ לפרוש בקרוב
(צילום: Joseph Prezioso / AFP)
כך או כך, תופעת קנדי תצטרך להיבחן ביתר רצינות ככל שיתקרבו הבחירות. לצד מקרים כמו זה של המועמד הטקסני רוס פרו, שב-1992 סחט קולות ממחנה הנשיא ג'ורג' בוש האב וכך הגיש את הניצחון לביל קלינטון הדמוקרטי, במקרים רבים אחרים לאורך ההיסטוריה התמיכה ב"מועמד שלישי" הלכה ופחתה ככל שהתקרב מועד ההצבעה, משום שהבוחרים האמריקנים לא רצו לבזבז את קולם על מועמד שממילא לא יהפוך לנשיא.

4/5 מהרפובליקנים: מנצלים את השופטים נגד טראמפ

מהסקר של רויטרס שפורסם היום עולה כי 70% מהנשאלים – בהם כמחצית מהדמוקרטים – הסכימו עם הקביעה שביידן אינו צריך להתמודד על עוד כהונה, ו-65% – בכלל זה כשליש מהרפובליקנים – אמרו שטראמפ אינו צריך לרוץ שוב. כ-3/4 מהנשאלים, בהם חצי מהדמוקרטים, הסכימו עם הקביעה שביידן בן ה-81 מבוגר מדי לתפקיד, וכמחצית, כולל שליש מהרפובליקנים, הסכימו עם הקביעה שטראמפ בן ה-77 מבוגר מדי.
ההערכה שארה"ב צועדת לעבר שחזור הקרב על הנשיאות מ-2020 הפכה השבוע בעיני רבים לעובדה מוגמרת, אחרי שבפריימריז בניו המפשייר גבר טראמפ על היילי, היריבה האחרונה שנותרה במרוץ מולו, בפער של 11%. זה היה ניצחון שני של טראמפ, אחרי הניצחון בשבוע שעבר באייווה, ומעולם לא קרה בעבר שמועמד רפובליקני ניצח בפריימריז בשתי המדינות הללו ולא זכה לבסוף בכרטיס לקרב על הנשיאות.
ניו המפשייר נחשבה למדינה שבה סיכוייה של היילי לנצח היו טובים יותר מבכל מדינה אחרת בארה"ב, ומשגם שם הפסידה בפער משמעותי – ההערכה הרווחת היא שבקרוב תפרוש. מסקר רויטרס מהיום עולה כי גם במבט ארצי זוכה טראמפ לניצחון מוחץ על היילי, עם 64% תמיכה לעומת 19%.
59% מהנשאלים שהצהירו בסקר של רויטרס כי יצביעו לביידן אמרו כי יעשו זאת בראש ובראשונה כדי למנוע ניצחון של טראמפ, ואילו מצביעי טראמפ היו בעלי עמדה חיובית יותר על המועמד שלהם, ורק 39% מהם תיארו את הצבעתם כהצבעה נגד ביידן. באשר למשפטים הפליליים שבהם מסובך טראמפ, אף ש-55% מהרפובליקנים בסקר אמרו כי אם עבר על החוק יש להרשיע ולהעניש אותו, רק כ-20% מהם מאמינים שייתכן כי טראמפ ניסה להביא לזיוף תוצאות הבחירות, אחד האישומים המרכזיים נגדו. ארבעה מכל חמישה רפובליקנים אף סבורים שיריביו הפוליטיים של טראמפ מנצלים את מערכת המשפט כדי לפגוע בריצה שלו לנשיאות.