כפי שהוא עושה מדי שנה, בימים האחרונים שלח נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ברכות ליותר מ-30 מנהיגים ופוליטיקאים לרגל השנה האזרחית החדשה, אך לראשונה במהלך שנות כהונותיהם המקבילות – פסח על ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו.
המתח בין ישראל לרוסיה שהתעורר כבר בפתח המלחמה באוקראינה החריף בחודשים האחרונים על רקע מלחמת חרבות ברזל, ופוטין אף הגדיר את תקיפות צה"ל ברצועת עזה כ"טבח". לפני כשלושה שבועות שוחחו נשיא רוסיה ונתניהו במשך 50 דקות במה שהוגדרה כ"שיחה קשה".
1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ולדימיר פוטין
בנימין נתניהו ולדימיר פוטין
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין וראש הממשלה בנימין נתניהו
(צילום: דנה קופל, צילום: Gavriil GRIGOROV / POOL / AFP)
ברשימת אלה שכן קיבלו את הברכות מפוטין נמצאים שליט סוריה בשאר אסד ונשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן. רק שלושה מנהיגים אירופים מכהנים היו בין הנמענים של פוטין השנה: ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן, נשיא סרביה אלכסנדר ווצ'יץ' והאפיפיור פרנסיסקוס. ברשימה נכללים גם נשיא צרפת לשעבר ניקולא סרקוזי וקנצלר גרמניה לשעבר גרהרד שרדר.
עוד בין מקבלי אגרת הברכה מנהיגיהן המכהנים של בלארוס, אזרבייג'אן, קזחסטן, קירגיסטאן, טג'יקיסטאן, טורקמניסטאן, אוזבקיסטאן, ברזיל, ונצואלה, וייטנאם, הודו, סין, קובה, לאוס, ניקרגואה, דרום אפריקה, בוליביה ועוד.
הפעיל החברתי אלכס טנצר, שעוקב אחרי התקשורת הרוסית, אמר ל-ynet כי "השנה בקרמלין הודיעו שפוטין יברך רק מדינות ידידותיות וישראל לא הייתה ברשימה. כולי תקווה שגם נתניהו ישמור על כבודה של ישראל ולא יברך את פוטין".
ברכות נשלחו מפוטין גם למנהיגי הרפובליקות של דרום אוסטיה ואבחזיה, אלן גגלוב ואסלן בז'ניה. כמו כן נכללים ברשימה ראשי מדינות נוספים לשעבר ובהם נורסולטן נזרבייב (קזחסטן), סרז' סרגסיאן ורוברט קוצ'ריאן (ארמניה), גורבנגולי ברדימוחמדוב (טורקמניסטן), ראול קסטרו (קובה) ונווין פו טרונג (וייטנאם).