ראש הממשלה בנימין נתניהו עזב בצהריים (ראשון) את ישיבת הממשלה ל-50 דקות, וקיים שיחה קשה בטלפון עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. זו הייתה השיחה הראשונה בין השניים מאז 17 באוקטובר, כ-10 ימים אחרי פרוץ המלחמה.
3 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, בינימין נתניהו
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, בינימין נתניהו
פוטין ונתניהו. שיחה ארוכה
(צילום: EPA/MIKHAEL KLIMENTYEV / SPUTNIK / KREMLIN)
לפי לשכת ראש הממשלה, בשיחה נתניהו "הביע את מורת רוחו מהעמדות שהביעו נציגי רוסיה באו"ם ובפורומים אחרים". הוא ביקר בתקיפות גם את "שיתוף הפעולה המסוכן עם איראן", והדגיש שכל מדינה שהייתה סופגת מתקפת טרור כזו כמו ב-7 באוקטובר - הייתה נוהגת בעוצמה לא פחותה מזו שבה פועלת ישראל. נתניהו, לפי לשכתו, הביע הערכה על המאמץ הרוסי לשחרור "ישראלי בעל אזרחות רוסית", וביקש שרוסיה תלחץ על הצלב האדום לקיים ביקורים אצל החטופים ולהעביר להם תרופות.
מנגד, בהודעת הקרמלין נכתב כי פוטין התמקד בשיחתו עם נתניהו ב"מצב ההומניטרי הקטסטרופלי ברצועת עזה". פוטין, לפי ההודעה, "אישר את עמדתו העקרונית של אי קבלה וגינוי של הטרור על כל ביטוייו", אך יחד עם זאת אמר כי "חשוב שהתמודדות עם טרור לא תביא לתוצאות כה חמורות נגד האוכלוסייה האזרחית". לדבריו, "הצד הרוסי מוכן לספק את כל הסיוע האפשרי כדי להקל על סבל האזרחים ולהחליש את עוצמות הסכסוך". לפי הקרמלין, בשיחה הובע האינטרס ההדדי להמשיך ולקיים שיח בנושא פינוי אזרחים רוסים ובני משפחותיהם מרצועת עזה, וכן שחרור ישראלים שמוחזקים ברצועה.
הכותרת
בעד חמאס, נגד ארה"ב: האינטרס של רוסיה במלחמה
30:15
3 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים של שר החוץ הרוסי לברוב באו"ם
מסיבת עיתונאים של שר החוץ הרוסי לברוב באו"ם
"מתקפת חמאס לא קרתה בוואקום". לברוב
(צילום:רויטרס , Eduardo Munoz)
זמן קצר אחרי השיחה, שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב אמר כי המתקפה הרצחנית של חמאס ב-7 באוקטובר "לא קרתה בוואקום", וטען שהיא "לא מצדיקה את העונש שהטילה ישראל על הפלסטינים". לברוב אמר כי רוסיה מגנה את המתקפה, ומקיימת יחסים עם "השלוחה הפוליטית" של חמאס בקטאר לצורך שחרור בני ערובה רוסים.
בשיחה הקודמת בין פוטין לנתניהו, ביקש ראש הממשלה להבהיר כי "ישראל הותקפה על ידי רוצחים שפלים ואכזריים, יצאה למלחמה כשהיא נחושה ומאוחדת - ולא תעצור עד שתשמיד את יכולותיו הצבאיות והשלטוניות של החמאס".
מאז, רוסיה מפגינה תמיכה בעזה ובחמאס. היא הזמינה משלחת של מנהיגי חמאס בראשות מוסא אבו מרזוק לביקור במוסקבה, פרסה לחברי המשלחת שטיח אדום, ולטענת חאלד משעל - במוסקבה אף הבטיחו שברוסיה ובסין ילמדו על מתקפת 7 באוקטובר באקדמיות הצבאיות שלהם. לפי דיווחים, שלא הוכחשו, רוסיה גם הבטיחה לחמאס סיוע בנשק ובמודיעין של תצלומי אוויר בתמורה לשחרור החטופים שמחזיקים באזרחות רוסית.
רוסיה אכן סייעה בשחרורם של שלושה חטופים שמחזיקים באזרחות רוסית: רוני קריבוי בן ה-25, ילנה טרופנוב (50) ואירנה טטי (75). אלא שמאחורי הקלעים, היא מקדמת את האג'נדה שלה לפיה ארה"ב אחראית ל"טבח" בפלסטינים. הנשיא פוטין עצמו אמר כי ההרג של אלפי אנשים במזרח התיכון אינו יכול להיות מוצדק, והאשים: "האליטות השולטות בארה"ב הן הגורם הראשי שמפיק תועלת מחוסר היציבות העולמי. הן והשליחים שלהן עומדים מאחורי טבח הפלסטינים ומאחורי אירועים במזרח התיכון, באוקראינה, בעיראק ובסוריה. האליטות הללו אינן צריכות שלום מתמשך בארץ הקודש – הן צריכות כאוס". נשיא רוסיה אמר כי המפתח לפתרון הסכסוך הוא הקמתה של מדינה פלסטינית.
3 צפייה בגלריה
וסילי נבנזיה שגריר רוסיה באו"ם
וסילי נבנזיה שגריר רוסיה באו"ם
השגריר הרוסי באו"ם. טען שלישראל אין זכות להגנה עצמית
(צילום: AP)
לדברי נשיא רוסיה מצטרפות גם אמירות של שגריר רוסיה באו"ם לפיהן לישראל אין זכות להגנה עצמית משום שהיא "מעצמה כובשת", והאשמה מצד סגנו בדיון האחרון במועצת הביטחון של האו"ם, לפיה ישראל מבצעת "פשעים נגד האנושות בעזה", בשעה שארצו מנהלת מלחמה עקובה מדם עם אוקראינה כבר קרוב לשנתיים - וביצעה פשעי מלחמה בשורת מקרים. "מדובר בשימוש ללא אבחנה בכוח, בהפרות חוקים. ההשלכות של זיהום המים על עזה, בשילוב עם הפצצות חסרות שחר, יהדהדו שנים. מדובר בהיגיון קניבלי, להוביל את האוכלוסייה העזתית לאפשרות אחת - לברוח מבתיהם או להיהרג", קבע סגן השגריר הרוסי דמיטרי פוליאנסקי.
מאז תחילת מלחמת "חרבות ברזל" מוטחות גם בתקשורת הרוסית האשמות קשות ביותר נגד ישראל, וניכר כי שלטונות רוסיה, שהעיתונאים נתונים ברובם לפיקוחם המלא, מתייצבים בבירור לצד הפלסטינים וחמאס. ככלל, פרוץ המלחמה בין ישראל לחמאס, והאפשרות שתתרחב לזירות נוספות, נתפסים כהתרחשות המשרתת את נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, משום שהיא יכולה להסיח את דעת המערב מהמתרחש באוקראינה ולאלץ את ארה"ב להסיט משאבים וציוד צבאי משם למזרח התיכון.
התנהלותה של רוסיה, יש לזכור, באה אחרי שבשנים האחרונות, בעיקר תחת הנהגתו של בנימין נתניהו, נזהרה ישראל מאוד בכבודה של מוסקבה ונמנעה מלמתוח עליה ביקורת, גם על מעשי הזוועה שלה באוקראינה. המדיניות הזו הוסברה בין השאר ברצון לשמור על יחסים טובים עם רוסיה כדי שלא תמנע – באמצעות נוכחותה הצבאית בסוריה – את התקיפות האוויריות של ישראל שם נגד משלוחי נשק איראניים. נתניהו עצמו הקפיד להציג את עצמו כמי שמקיים יחסים טובים וקרובים עם פוטין.