חבר הכנסת אלי כהן מצטרף לחבריו למפלגה שמאמינים שיו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו לא צריך ללכת להסדר טיעון עם היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט ולהמשיך לנהל את משפטו בתיקי האלפים כדי "להוציא את הצדק לאור", כלשונו. בריאיון הבוקר (חמישי) לאולפן ynet אמר כהן כי בסופו של דבר מדובר בהחלטה אישית של יו"ר הליכוד, ושחברי הסיעה יכבדו כל להחלטה שלו.
"אין לי ספק שהוא עובר התחבטויות מאוד גדולות ומשמעותיות", אמר כהן. "לדעתי נתניהו היה רוצה יותר מהכול להמשיך ולשרת את עם ישראל. יכול להיות שאם יפרוש הוא יוכל לעשות לביתו ולהיות יותר עם משפחתו, אבל אני חושב שרואים אצלו בעיניים את הרצון להמשיך ולעשות עבור המדינה".
כהן קרא לערוך "בדק בית משמעותי" בפרקליטות ולערוך "ניקוי אורוות" כדי להחזיר את אמון הציבור במערכת המשפט שנסדק לדבריו משמעותית בשנים האחרונות. "צריך לבדוק שבמדינת ישראל לא משתמשים בכלים לא סבירים כדי להחליף את השלטון. אותו אישום על שוחד בתיק 4,000 ברור שהוא מופרך, כולנו רואים שעדי התביעה מפריכים את זה", אמר חבר הכנסת.
על הקרבות המתחממים בליכוד מתחת לפני השטח אמר כהן כי הוא מציע להמתין בסבלנות להחלטתו של נתניהו, אך הביע אמון במנגנון הדמוקרטי של מפלגתו. "זה לא כמו ביש עתיד או בישראל ביתנו שאף אחד לא מתמודד מול היו"ר. בליכוד יש נבחרת ראויה, אבל זה מוקדם מדי. אם נתניהו יסיים בעסקת טיעון - תהיה כאן תחושת החמצה. הוא נמצא בשיא כוחו הפוליטי ולכן יש כאן תחושה של חוסר נוחות. אני מציע לכולם להתאזר בסבלנות ולאפסן את האגו. זאת לא דרכנו בליכוד".

"בנט חסר יכולות, חדל אישים"

בהמשך כהן תקף את הממשלה על הטיפול בקורונה וכינה את בנט "חדל אישים" ו"חסר יכולות", ואמר שהוא מודאג מכך שרה"מ מוביל את הקבינט המדיני-ביטחוני. "אנחנו רואים כאוס בכל תחום, אז בהחלט מדאיג שההגה של המדינה ושל הקבינט נמצא אצל נפתלי בנט והחבורה שמקיפה אותו", אמר כהן.
2 צפייה בגלריה
נפתלי בנט
נפתלי בנט
אלי כהן על נפתלי בנט: "חסר יכולות, חדל אישים"
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
לדבריו, "אנחנו רואים כאוס מוחלט במערכת החינוך, אטימות לב בכל מה שקשור לפיצוי של עסקים. שמענו את ליברמן אומר לא מזמן שסיוע לעסקים זה 'שוחד בחירות', אז גם ליברמן צריך לדעת שלתת מיליארדים למנסור עבאס ויותר מ-20 שרים וסגני שרים זה שוחד בחירות". הוא הוסיף כי "אנחנו רואים את העלות של הבדיקות, את התורים, ורואים שבנט הוא חסר יכולות, הייתי אומר 'חדל אישים' בכל ההתנהלות של משבר הקורונה".

השימוש ב-NSO למעקב אחר אזרחים: "חצייה של קווים אדומים"

חבר הכנסת כהן התייחס גם לתחקיר כלכליסט שחשף את שיטות המעקב של המשטרה אחרי אזרחים באמצעות תוכנת הריגול של NSO ואמר: "בעיניי מדובר בפרשה חמורה ביותר, חצייה של קווים אדומים, פגיעה בזכויות האזרח וללא ספק לדעתי צריך ללכת כאן לוועדת חקירה. אגב, לא במשרד המשפטים וכמובן שלא ידי המשטרה, אלא ועדת בדיקה חיצונית. אני אצביע כמובן בעד ועדת חקירה פרלמנטרית. אנחנו במדינה דמוקרטית וחייבים לשמור על זכויות בסיסיות של האזרח".
הוא נשאל אם בממשלה כלל לא ידעו על רכישת התוכנה בתקופתו של המפכ"ל לשעבר יוחנן דנינו והכנסתה לפעילות מבצעית בתקופתו של רוני אלשיך, אך לא השיב בדיוק על השאלה. "הדבר הזה מחייב בדק בית מאוד משמעותי. אנחנו רוצים לחיות במדינה דמוקרטית וחופשית ואני קורא גם לשר לביטחון הפנים לדאוג לזכויות האזרחים. בעיניי, לא משנה בדיוק מתי זה התחיל. מה שחשוב עכשיו זה לבצע בדיקה משמעותית ולהחזיר את אמון הציבור.
2 צפייה בגלריה
דוכן תערוכה תערוכות של חברת סייבר NSO חשודה ב ריגול תערוכת הגנה ו ביטחון פנים בינלאומית תל אביב מ 2019 ארכיון
דוכן תערוכה תערוכות של חברת סייבר NSO חשודה ב ריגול תערוכת הגנה ו ביטחון פנים בינלאומית תל אביב מ 2019 ארכיון
"חצייה של קווים אדומים"
(צילום: רויטרס)
"אני מכיר את הכלים, הייתי שר המודיעין וחבר הקבינט. אלו כלים אגרסיביים מאוד שנעשים בהם שימוש לדברים של סייבר ופעולות חשאיות, בטח שלא לעקוב אחר אזרחים תמימים או בגין חשד כזה או אחר. צריך לבדוק גם דבר נוסף – ראיתי ש-99% מהפניות של המשטרה אושרו על ידי בית המשפט. זה גם נוהל שחייבים לבוא ולראות ולבדוק אותו. האם הבקשות היו מוצדקות? האם השופטים הם חותמת גומי? אין כאן עניין של ימין או שמאל, קואליציה ואופוזיציה. זו שמירה על הדמוקרטיה".
על חתימת ההסכם לרכישת שלוש צוללות מתקדמות אמר כהן שהוא מניח שנעשתה עבודת מטה מקצועית ורצינית עבור העסקה, אך הדגיש כי ועדת החקירה הממלכתית לפרשת הצוללות שהממשלה תצביע עליה ביום ראשון היא "ועדה פוליטית שקמה מתוך לחץ של הקואליציה". כהן אמר כי "רק לפני שנה וחצי אמר בנט שאין מקום לחקירה, ושהתהליך התנהל ללא דופי. כולנו יודעים שהדבר הזה נבדק על-ידי היועמ"ש במסרקות ברזל ואין טעם לפתוח את זה.
"כאשר הקואליציה הזאת נמצאת בכאוס מוחלט בכל מה שקשור לטיפול בקורונה, בשיאי הנדבקים ובחוסר סיוע לעסקים – פתאום שולפים את הצוללות והדבר הזה הופך לכלי פוליטי. את הסוגיות הביטחוניות צריך להשאיר בחוץ - ומי שחושב שזה לא פוליטי לא מבין מה קורה".
במשטרה מסרו ביחס לטענות כלפי המעקב אחרי האזרחים כי "הטענות שעולות בפרסומים חוטאות לאמת. משטרת ישראל פועלת בהתאם לסמכויות המוקנות לה בחוק וככל שנדרש על פי צווי בית המשפט, במסגרת נהלים וכללים שנקבעו ע"י הגורמים המוסמכים.
פעילות המשטרה בתחום זה נמצאת תחת פיקוח ובקרה באופן רציף, ע"י יועמ"ש לממשלה וגורמים משפטיים חוץ ארגוניים נוספים.
מטבע הדברים אין בכוונת המשטרה להתייחס לכלים המופעלים על ידה. יחד עם זאת, נמשיך לפעול בנחישות בכל האמצעים העומדים לרשותנו, במרחב הפיזי והרשתי, במטרה להילחם בפשיעה בכלל ובפשע המאורגן בפרט על מנת להגן על בטחונו ורכושו של הציבור".