3 צפייה בגלריה
כיתה ריקה בבית ספר ברחבי הארץ
כיתה ריקה בבית ספר ברחבי הארץ
עוד לילה של אי-ודאות אצל ההורים
ברגע האחרון - השביתה מתבטלת והלימודים יתקיימו: בית הדין לענייני עבודה בתל אביב הוציא הלילה (בין רביעי לחמישי) צו מניעה ארעי נגד החלטתה של מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דוד, להשבית את הלימודים במחאה על ביטול הבידודים במערכת החינוך. הסעד הארעי שהוציא בית הדין לעבודה מונע את השביתה וצעדים ארגוניים אחרים.
בית הדין נימק את ההחלטה בכך שהודעה לציבור המורים והגננות ניתנה כ-11 שעות בלבד לפני פתיחת יום הלימודים באופן שאינו מותיר די זמן לקיום דיון במעמד שני הצדדים. בית הדין קבע דיון במעמד הצדדים בשעה 14:00.
מהסתדרות המורים נמסר: "חבל שהממשלה מתעקשת להמר על מתווה מפוקפק שמסכן את חיי התלמידים ועובדי ההוראה. בעקבות שינוי עמדתם של בכירים במערכת הבריאות, שיש לדחות את יישום מתווה ביטול הבידודים לתלמידים, הסתדרות המורים אף היא ביקשה לדחות את יישום המתווה.
"הממשלה מתעקשת על מתווה מסוכן כדי לחפות על הכישלונות שלה בניהול המגיפה במערכת החינוך. הסתדרות המורים הציעה להקטין את גודל הכיתות ולהעניק למוסדות החינוך תוספת כוח אדם, שיאפשרו הפעלה בטוחה יותר של המערכת. הסתדרות המורים נקטה אתמול צעדי מחאה נוכח החלטת הממשלה, היא תתייצב לדיון שנקבע בבית הדין לעבודה ותעשה כל שביכולתה כדי להמשיך ולהגן על בריאותם של עובדי ההוראה והתלמידים".
זאת לאחר שמיליוני ישראלים נותרו הלילה אובדי עצות לאחר שדקות אחדות לפני השעה 20:00 אמש, הודיעה בן דויד על שביתת פתע בעקבות ביטול הבידודים. במשרד החינוך מיהרו לעבוד על צווי מניעה, אך העתירה לבית הדין הארצי לעבודה הוגשה רק הלילה.
במרכז השלטון המקומי הדגישו אמש כי ראשי הרשויות הנחו את המנהלים וצוותי החינוך לקיים לימודים כרגיל כפי שהממשלה החליטה, אולם המורים, כהרגלם, יפעלו בהתאם להנחיותיה של מזכ"לית ההסתדרות שנהנית מתמיכה רחבה בקרבם. יחד עם זאת, גם ללא הכרזת השביתה - מערכת החינוך נמצאת כבר היום במצוקה קשה של כוח אדם לאור הבידודים הרבים.
3 צפייה בגלריה
אילוס אילוסטרציה בדיקת בדיקה קורונה אנטיגן
אילוס אילוסטרציה בדיקת בדיקה קורונה אנטיגן
בדיקות אנטיגן
(צילום: AFP)
כך או כך, הורים רבים שלא ידעו אם לילדיהם יהיו היום לימודים, לא יודעים גם אם לבצע להם בדיקה ביתית כדי שיוכלו להיכנס למסגרות או שעליהם להיעדר מהעבודה כדי לשמור עליהם. לפי המתווה שסוכם אתמול, התלמידים בכל מערכת החינוך, מגיל פעוטון ועד כיתה י"ב כולל ישיבות ופנימיות, יחויבו לערוך בדיקות מדי ראשון ורביעי, וההורים יצטרכו למלא טופס מיוחד בפורטל משרד החינוך.
אחרי שהרשויות המקומיות הודיעו אתמול כי אין בידן כמות מספקת של ערכות בדיקה לחלק להורים, הוציאו במשרד החינוך הודעה למנהלי מוסדות החינוך שלפיה תלמידים ללא ערכה יוכלו להגיע היום לבית הספר מבלי להיבדק. ברשויות מעריכים כי מדובר במאות אלפי תלמידים.
לפי ביטול מתווה הבידודים, כל התלמידים היו צריכים לבצע בדיקת קורונה לפני ההגעה למוסדות החינוך היום, וכך עליהם לעשות החל מהשבוע הבא בכל ראשון ורביעי. "תלמידים שיש ברשותם ערכת בדיקה יבצעו בדיקה וידווחו על כך בפורטל", נאמר בהודעת משרד החינוך. "תלמידים שאין ברשותם ערכת בדיקה ומרגישים טוב - יגיעו לבית הספר ויחלו בבדיקות החל מיום ראשון הקרוב".
3 צפייה בגלריה
שרון אלרעי פרייס, יפה בן דויד
שרון אלרעי פרייס, יפה בן דויד
שרון אלרעי פרייס ויפה בן דויד
(צילום: עמית שאבי, הדר יואביאן)
אתמול נחשף ב-ynet על המגעים בין ראש שירותי בריאות הציבור, ד"ר שרון אלרעי-פרייס, עם בן דויד עצמה - שהתבקשה להתנגד למתווה של ביטול הבידודים. "הופעלו לחצים על בן דויד מצד משרד הבריאות", אמר ל-ynet גורם המעורה בפרטים, וגורמים אחרים במשרד הבריאות אישרו כי אכן התקיימו שיחות בין השתיים. כאמור, מאמציה של אלרעי-פרייס נשאו פרי ובן דויד אכן פרסמה אתמול מכתב שבו הודיעה כי היא תומכת בדחייה – אך המהלך נבלם על ידי ראש הממשלה נפתלי בנט ושר הבריאות ניצן הורוביץ שתמכו ביישום הביטול במועד המקורי.
במשרד הבריאות הכחישו את הדיווח, אך אישרו כי הייתה שיחה בין השתיים. מטעמה של אלרעי-פרייס נמסר כי "מזכ"לית ההסתדרות התקשרה לד"ר אלרעי פרייס להבין מה עמדת בכירי המשרד לגבי ביטול הבידודים. ד"ר אלרעי פרייס אמרה את עמדתה כפי שהובעה גם לדרג מקבלי ההחלטות".
בן דויד עצמה הבהירה אמש לשר הבריאות ניצן הורוביץ כי מדובר בהכפשות, ושאלרעי-פרייס מעולם לא פנתה אליה. "אני זו שיזמתי והתקשרתי כדי לשמוע את דעתה המקצועית, כפי שדיברתי עם פרופ' איתמר גרוטו, פרופ' חזי לוי ופרופ' רוני גמזו בעבר, וכשם שאני מתקשרת לפרופ' סלמאן זרקא ומשוחחת איתך", כתבה בן דויד. "פשוט מביש לראות כיצד מסיתים נגד ד"ר שרון אלרעי-פרייס ועושים ספינים, כשכל פשעה הוא שהיא אומרת ועומדת על דעתה המקצועית ברבים. ברור לכל מי שעיניו בראשו למי היה עניין להסיט את האש ולהכפיש אותה".