נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ רשם הלילה (בין שלישי לרביעי) ניצחון גם בתחנה השנייה בפריימריז הרפובליקניים, מדינת ניו המפשייר. כך מדווחות רשתות הטלוויזיה האמריקניות. הניצחון מקרב את טראמפ צעד נוסף לעבר הפיכתו הרשמית למועמד המפלגה הרפובליקנית בבחירות לנשיאות מול ג'ו ביידן, שייערכו בנובמבר. לפי מכון אדיסון האמריקני, אחרי ספירת רוב הקולות בניו המפשייר הוביל שם טראמפ עם כ-54.6%, לעומת 43.1% ליריבה האחרונה שנותרה מולו במרוץ, שגרירת ארה"ב באו"ם לשעבר ניקי היילי.
8 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ ארה"ב
דונלד טראמפ ארה"ב
טראמפ נגד היילי. פעם הם היו צוות
(צילום: TIMOTHY A. CLARY / AFP, Joseph Prezioso / AFP)
8 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ לאחר שניצח את ניקי היילי בפריימריז בניו המפשייר
דונלד טראמפ לאחר שניצח את ניקי היילי בפריימריז בניו המפשייר
מי שניצח באייווה ובניו המפשייר מעולם לא הפסיד. טראמפ חוגג ניצחון
(AP)
עם פרסום הדיווחים על ניצחונו בירכה היילי את טראמפ, אבל בניגוד להערכות שהפסד בניו המפשייר עשוי להוביל אותה לפרישה מהפריימריז, היא הבהירה כי אין בכוונתה לעשות זאת. "המרוץ הזה רחוק מלהסתיים", אמרה לתומכיה. "אני לוחמת, וכעת אנחנו האחרונים שעומדים מול דונלד טראמפ. מועמדות של טראמפ היא ניצחון של ביידן ב-5 בנובמבר - ונשיאות של קמלה האריס". חלק מתומכיה קראו מהקהל "זה לא נגמר!".
בהמשך נאם גם טראמפ בפני תומכיו, והוא תקף את היילי, מי שכיהנה תחתיו כשגרירה באו"ם ושבשעתו זכתה ממנו לשבחים. "היה לה לילה רע מאוד. היא אמרה שהיא הולכת לנצח, אבל היא נכשלה בגדול", עלב בה טראמפ בנאומו. הנשיא לשעבר התייחס לטענתה כי אם ינצח בפריימריז יפסיד לביידן בקרב על הנשיאות בנובמבר, ואמר: "ניצחנו כמעט בכל סקר בשלושת החודשים האחרונים נגד ג'ו ביידן הנוכל, והיא לא".
8 צפייה בגלריה
ניקי היילי לאחר שהפסידה בפריימריז בניו המפשייר לדונלד טראמפ
ניקי היילי לאחר שהפסידה בפריימריז בניו המפשייר לדונלד טראמפ
היילי לאחר ההפסד הלילה. "אני לוחמת, המרוץ רחוק מלהסתיים"
(EPA)
8 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ לאחר שניצח את ניקי היילי בפריימריז בניו המפשייר
דונלד טראמפ לאחר שניצח את ניקי היילי בפריימריז בניו המפשייר
תומכי טראמפ אחרי שניצח בפריימריז בניו המפשייר. קשה לראות סיכוי כלשהו למהפך
(AP)
בנאומו הלילה אף שלח טראמפ איום להיילי שלפיו אם תנצח בפריימריז - היא תמצא עצמה תחת חקירה, ומדבריו השתמע כי הוא זה שיחשוף דברים על אודותיה. "רק הערה קטנה לניקי, היא לא הולכת לנצח", אמר טראמפ, "אבל אם כן, היא תהיה תחת חקירה תוך 15 דקות. אני יכול לתת כבר חמש סיבות למה. סיבות לא גדולות, דברים קטנים שהיא לא רוצה לדבר עליהם - אבל היא תהיה בחקירה תוך דקות. גם רון דסנטיס היה מוצא עצמו תחת חקירה, אבל הוא החליט לפרוש".
בנאומו כינה טראמפ את היילי "מתחזה", ולעג לה: "היא נושאת נאום כאילו היא ניצחה. היא לא ניצחה. היא הפסידה". ברשת החברתית שלו פרסם במהלך הלילה פוסטים זועמים נגד היילי, שבהם כינה אותה בין השאר "הוזה", והכריז: "המרוץ נגמר".

היילי תמשוך עד דרום קרוליינה?

בנאומו הלילה חזר הנשיא לשעבר על הטענה השקרית כי הוא זה שניצח למעשה בבחירות 2020, טענה שנפסלה בשנים האחרונות שוב ושוב בבתי משפט בארה"ב, בכלל זה על-ידי שופטים שמרנים שהוא עצמו מינה. "ניצחנו ב-2016, וגם ב-2020", אמר טראמפ, "בהרבה יותר. ב-2020 הצלחנו הרבה יותר מאשר ב-2016". הוא הוסיף: "אנחנו מנצחים בכל פעם. אנחנו מנצחים בפריימריז. אנחנו מנצחים את הגנרלים. מי שניצח באייווה ובניו המפשייר מעולם לא הפסיד".
8 צפייה בגלריה
ארה"ב פריימריז רפובליקניים ניקי היילי יום לפני הצבעה ב ניו המפשייר מסתובבת בין אירועי בחירות
ארה"ב פריימריז רפובליקניים ניקי היילי יום לפני הצבעה ב ניו המפשייר מסתובבת בין אירועי בחירות
היילי פוגשת בוחרים לפני פתיחת הקלפיות. "זה לא טקס ההכתרה של טראמפ"
(צילום: JOE RAEDLE / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP)
טענתו האחרונה של טראמפ, עם זאת, דווקא נכונה: עובדתית, מעולם לא קרה שמועמד רפובליקני ניצח בפריימריז הן באייווה והן בניו המפשייר - ולא זכה לבסוף במרוץ הרפובליקני כולו. מכיוון שכך, רבים רואים בניצחונו של טראמפ הלילה, אחרי ניצחונו באייווה בשבוע שעבר, חותמת סופית להפיכתו למועמד הרפובליקני לנשיאות. למעשה, טראמפ הוא המועמד הרפובליקני הראשון שמנצח גם באייווה וגם בניו המפשייר מאז 1976, אז התקבע הנוהג ששתיהן מצביעות ראשונות.
בהצבעה בשבוע שעבר באייווה, נזכיר, רשם טראמפ ניצחון בפער חסר תקדים: הוא גרף 51% מהקולות, כשהמועמד במקום השני שם, מושל פלורידה רון דסנטיס, משתרך הרחק מאחוריו, עם 21.2%. היילי הגיעה באייווה למקום השלישי, עם 19.1% מהקולות. אחרי ניצחונו של טראמפ שם הפך המרוץ הרפובליקני לדו-קרב: כל המועמדים מלבד היילי פרשו, ובראשם דסנטיס, שכמו מרבית בכירי המפלגה הרפובליקנית מיהר להודיע רשמית שהוא תומך בטראמפ.
לפני פרסום התוצאות בניו המפשייר הלילה היו ההערכות שניצחון בפער גדול של טראמפ יכביד את הלחץ על היילי לפרוש מהמרוץ, מה שיאפשר לטראמפ להבטיח רשמית בשלב מוקדם מאוד את המועמדות לנשיאות ולהתמקד בקרב מול ביידן בנובמבר. היילי הייתה זקוקה לניצחון סנסציוני בניו המפשייר, או לכל הפחות להפסד מכובד, כדי להצדיק את הישארותה בתחרות ולהמשיך לתחנה הבאה שלה בפריימריז, דרום קרוליינה, שתצביע ב-24 בפברואר. היילי היא ילידת דרום קרוליינה וכיהנה בה בעבר כמושלת, והיא מקווה לנצל זאת להישג שם. לפני דרום קרוליינה תצביע ב-8 בפברואר נבאדה, אבל היילי החליטה לוותר על התחנה הזו, וניצחונו של טראמפ שם נתפס כמובטח.
8 צפייה בגלריה
רון דסנטיס פריימריז ב אייווה ארה"ב
רון דסנטיס פריימריז ב אייווה ארה"ב
מושל פלורידה דסנטיס. פרישתו השבוע סימנה את התקרבות המרוץ לסיום
(צילום: רויטרס /Brendan McDermid)
בסקרים האחרונים לפני פתיחת הקלפיות בניו המפשייר צעד שם טראמפ ביתרון דו-ספרתי על היילי, וסקר NBC חזה אמש שהוא יקבל 60% מהקולות לעומת 38% בלבד שיצביעו לה. אם ניצחונו בניו המפשייר אכן הושג בפער קטן בהרבה הדבר עשוי לעודד מעט את השגרירה לשעבר, אולם כך או כך, אם היילי לא הצליחה לנצח אפילו בניו המפשייר, מדינה שבה יש מאגר גדול של מצביעים עצמאים (כלומר כאלה שאינם משתייכים בהכרח לאף אחת משתי המפלגות הגדולות) ושבה המחנה הרפובליקני נחשב מתון יחסית, קשה לראותה מחוללת מהפך בהמשך המרוץ.

הסוד השמור: "הדמוקרטים רוצים את טראמפ"

בנאומה הלילה הדגישה היילי את הקו המרכזי בקמפיין שלה, שלפיו טראמפ פשוט אינו יכול להוביל את המפלגה הרפובליקנית לניצחון בבחירות. מאז ניצחונו ב-2016 הוביל טראמפ את הרפובליקנים לאכזבות חוזרות ונשנות במערכות בחירות, הן לנשיאות והן לקונגרס, והלילה אמרה היילי: "הסוד השמור הגרוע ביותר בפוליטיקה הוא כמה הדמוקרטים רוצים להתמודד שוב מול דונלד טראמפ. הם יודעים שטראמפ הוא הרפובליקני היחיד בארה"ב שג'ו ביידן יכול לנצח".
לפי סקר AP שפורסם הלילה, רבים במפלגה חוששים שהיא צודקת: כחצי מהמצביעים בפריימריז הרפובליקניים הצהירו שהם דואגים לפחות במידת מה שטראמפ קיצוני מכדי לנצח בבחירות הכלליות בנובמבר. 42% מהמצביעים בניו המפשייר אמרו גם שאם טראמפ יורשע באחד מארבעת המשפטים הפליליים שמתנהלים נגדו, הם יראו בו אדם שאינו כשיר לכהן כנשיא.
8 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ביקור ב האנוי וייטנאם
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ביקור ב האנוי וייטנאם
בדרך לקרב חוזר. ביידן: "כבר ברור שטראמפ יהיה המועמד הרפובליקני"
(צילום: Fedor Selivanov ,Nhac NGUYEN / AFP, AP, shutterstock)
הנשיא ביידן מצדו מיהר הלילה לרכוב על גלי הדאגה האלה וכתב בהצהרה מטעמו: "ברור כעת שדונלד טראמפ יהיה המועמד הרפובליקני, והמסר שלי למדינה הוא שמה שמוטל על הכף לא יכול להיות כבד יותר – הדמוקרטיה שלנו, חירויות הפרט שלנו, מהזכות לעשות בחירות אישיות ועד לזכות להצביע. הכלכלה שלנו, שחווה את ההתאוששות הגדולה ביותר בעולם מאז מגפת הקורונה".
גם היילי, שבמשך חודשים נזהרה בכבודו של טראמפ מתוך הבנה שהוא עדיין הדמות הפופולרית ביותר במפלגה הרפובליקנית, נראתה בימים האחרונים כמי שמשנה את דרכה: בעצרות האחרונות החלה לרמוז כי טראמפ בן ה-77 סובל מירידה בכושרו הקוגניטיבי, וכי הוא איננו אותו אדם שהיה כשכיהן כנשיא. בנוסף הזהירה את הבוחרים שכהונה נוספת שלו תביא "כאוס", ותקפה אותו על מה שנראה כיחסיו החמים עם ולדימיר פוטין ועל השבחים שחלק בעבר לשליט צפון קוריאה קים ג'ונג און ולנשיא סין שי ג'ינפינג.

ביידן לא התמודד בניו המפשייר - אבל ניצח

הפריימריז הרפובליקניים שהחלו החודש אמורים להימשך עד 4 ביוני, ובמהלכם יצביעו הרפובליקנים ב-50 מדינות ארה"ב ובחמש טריטוריות אמריקניות, בהן גואם ואיי הבתולה של ארה"ב. לכל מדינה וטריטוריה מוקצה מספר מסוים של צירים (delegates) לפי פרמטרים כמו גודלה ומידת התמיכה שלה זוכים בה הרפובליקנים. בסך הכול מחולקים בפריימריז הרפובליקניים 2,429 צירים, ומטרת כל מועמד היא לגרוף כמה שיותר צירים בכל מדינה ולהגיע בסופו של דבר ל-1,215 צירים, המספר הדרוש לניצחון. ביולי תתכנס הוועידה הרפובליקנית הארצית, במילווקי, וויסקונסין, ושם יוכרז המועמד רשמית.
מדינת אייווה, הראשונה שהצביעה, חילקה בפריימריז 40 צירים, והם חולקו בין המועמדים באופן יחסי – לפי מספר הקולות שגרף כל אחד: טראמפ זכה ב-20 צירים והיילי ב-8. ניו המפשייר מחלקת 22 צירים, גם כן באופן יחסי ולא בשיטת "המנצח לוקח הכול"', ושם טראמפ בדרך להשיג 12 צירים לעומת 9 לפחות להיילי.
במקביל לפריימריז הרפובליקניים מתקיימים גם פריימריז דמוקרטיים, אולם כמקובל כאשר נשיא מכהן רץ לכהונה נוספת – שום מועמד בעל שיעור קומה אינו מתמודד מול ביידן. בהצבעה הלילה בניו המפשייר ניצח ביידן עם כ-67.7% מהקולות, הרבה יותר מהמועמד שהגיע למקום השני, חבר הקונגרס דין פיליפס שקיבל 19.4% מהקולות.
למעשה, ביידן ניצח בניו המפשייר אף שעקרונית החליט שלא להשתתף בהצבעה שם: לבוחרים במדינה הותר לכתוב על פתק ריק שם של מועמד המועדף עליהם גם אם הוא אינו מופיע ברשימת המועמדים הרשמית, ודי היה בכך כדי שמצביעים רבים מספיק ירשמו את שמו של ביידן.
פורסם לראשונה: 03:24, 24.01.24