מושל פלורידה רון דסנטיס הודיע כי הוא פורש מהמרוץ לנשיאות ארצות הברית, ומסר כי הוא תומך בנשיא לשעבר דונלד טראמפ. בסרטון שפרסם אמש (ראשון) ציטט דסנטיס את וינסטון צ'רצ'יל שאמר "ההצלחה אינה סופית, הכישלון אינו קריטי. האומץ להמשיך הוא מה שקובע". טראמפ הביע סיפוק מהודעת המתחרה הפורש, וציין כי מבחינתו מדובר ב"כבוד גדול" לקבל את תמיכת דסנטיס. ההודעה של דסנטיס פורסמה לפני הפריימריז הרפובליקניים בניו המפשייר. סקר של CNN ואוניברסיטת ניו המפשייר חזה לדסנטיס רק 6% מהקולות במדינה.
3 צפייה בגלריה
רון דסנטיס פריימריז ב אייווה ארה"ב
רון דסנטיס פריימריז ב אייווה ארה"ב
רון דסנטיס
(צילום: רויטרס /Brendan McDermid)
"אם יש משהו שיכולתי לעשות כדי להשיג תוצאה חיובית יותר - הייתי עושה זאת", אמר דסנטיס בנאום הפרישה מהמרוץ. "אני לא יכול לבקש מהתומכים שלנו להקדיש את זמנם בהתנדבות ולתרום מהמשאבים שלהם אם אין לנו דרך ברורה לניצחון. אני גאה שמילאתי 100% מההבטחות שלי, ואני לא אפסיק עכשיו".
בהתייחסו לתמיכה בטראמפ, אמר דסנטיס: "היו לי אי-הסכמות עם דונלד טראמפ, כמו למשל בנושא מגפת הקורונה, אבל רוב מצביעי המפלגה רוצים להעניק לדונלד טראמפ הזדמנות נוספת. הוא עדיף על הנשיא הנוכחי ג'ו ביידן, זה ברור. חתמתי על התחייבות לתמוך במועמד הרפובליקני, ואני אכבד את ההתחייבות". טראמפ עצמו אמר לפוקס ניוז: "אני מצפה לעבוד איתו יחד כדי לנצח את ג'ו ביידן, שהוא הנשיא הגרוע והמושחת ביותר בהיסטוריה של ארצנו".

מקום שני באיווה

הבחירות המקדימות של המפלגה יצאו לדרך ביום שלישי שעבר בהצבעה באיווה. כפי שחזו הסקרים, הנשיא לשעבר טראמפ רשם שם ניצחון מוחץ, דסנטיס גבר על ניקי היילי שהסתפקה במקום השלישי והמאכזב.
דסנטיס הגיע לפריימריז כשהוא מסומן כיריבו העיקרי של טראמפ אבל הלך ונחלש, ואילו היילי נעשתה יותר ויותר דומיננטית ובסקרים עקפה אותו. דסנטיס והיילי סומנו כמי שלוטשים עיניים למקום השני בפריימריז. דסנטיס שוויתר על המרוץ והיילי שממשיכה בו, ניהלו מלחמה עיקשת על המקום השני משתי סיבות: ראשית, כדי לבסס את מעמדם כמנהיג הבא של המפלגה, ולהשתמש בו כקרש קפיצה לבחירות לנשיאות ב-2028; ושנית, למקרה שטראמפ - שנגדו הוגשו ארבעה כתבי אישום - ייאלץ לנטוש לפתע את המרוץ.
דסנטיס בן ה-45 נחשב לכוכב עולה במפלגה הרפובליקנית, במיוחד במחנה האולטרה-שמרני שלה, זה שרבים בו תומכים גם בטראמפ. להכרה נרחבת בארה"ב זכה תחילה כאשר בשיא משבר הקורונה הוא נלחם בהגבלות המחמירות שניסו להטיל אז על תושבי ארצו, ובשנים האחרונות הוא מיצב עצמו כנושא הדגל השמרני ופעל להגביל את זכויות הלהט"ב בפלורידה.
דסנטיס גם חתם על חוק שאוסר לבצע הפלות מהשבוע ה-15 להיריון, ובניסיון נוסף לזכות בתמיכת המחנה האולטרה-שמרני הוא שלח בשנה שעברה מהגרים לא-חוקיים במטוס אל יישוב עשיר במסצ'וסטס, מעוז דמוקרטי. מדובר היה בתעלול יח"צני בעיקרו שנועד להפנות תשומת הלב להסתננות דרך הגבול עם מקסיקו, והוא גרר תביעות נגד דסנטיס על רקע הטענה שאותם מהגרים נוצלו והוטעו על ידי אנשיו.
3 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מושל פלורידה רון דסנטיס עצרת
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מושל פלורידה רון דסנטיס עצרת
דסנטיס עם טראמפ ב-2019
(צילום: gettyimages)
3 צפייה בגלריה
פגישתם של דסנטיז ונתניהו
פגישתם של דסנטיז ונתניהו
דסנטיס עם ראש הממשלה נתניהו בעת ביקורו בישראל בשנה שעברה
(צילום: לשכת מושל פלורידה )
דסנטיס נחשב לתומך ישראל מובהק, ולאחר בחירתו למושל הבטיח להילחם בארגוני החרם עליה. באפריל בשנה שעברה הוא ביקר בישראל, ואמר כי אל לארה"ב להתערב בענייניה הפנימיים של בעלת בריתה, בביקורת מרומזת על ההתערבות של הממשל הדמוקרטי בראשות הנשיא ג'ו ביידן - שלחץ להגעה לפשרה בכל הנוגע למהפכה המשפטית שקידמה אז ממשלת ישראל.
"עלינו לכבד את זכותה של ישראל לקבל בעצמה החלטות על אופן ניהולה. אתם מדינה חכמה, ואנחנו לא צריכים להתערב בהחלטות בנושאים החשובים הללו", אמר אז דסנטיס בכנס בירושלים. הוא הדגיש בביקור את תמיכתו האיתנה בישראל, וציין שהיחסים בינה ובין ארה"ב מבוססים על "ערכים יהודיים-נוצריים".
דסנטיס אמר אז עוד: "המשימה היא לעמוד לצד ישראל והעם היהודי. אנחנו צריכים לתמוך בזכותה של ישראל להגן על עצמה ולשמור על יתרונה הצבאי האיכותי. אנחנו צריכים להבטיח שלא משנה מה יהיה העתיד הפוליטי - השגרירות האמריקנית תישאר בירושלים. ארה"ב צריכה להגן על ישראל מיחס לא הוגן באו"ם. אנו צריכים להתנגד לאלה שמתנגדים לזכותה של ישראל להתקיים כמדינה יהודית. זו אנטישמיות".
פורסם לראשונה: 22:09, 21.01.24