משטרת שבדיה אישרה היום (ו') את בקשתו של פעיל מקומי לשרוף מחר, בשבת, ספר תנ"ך מול שגרירות ישראל בשטוקהולם - שבועיים וחצי לאחר שאפשרה לפעיל אחר להצית ספר קוראן מול מסגד מרכזי בעיר הבירה השבדית, במהלך שעורר אז זעם אדיר כלפי שבדיה בעולם המוסלמי.
7 צפייה בגלריה
קודם קוראן הוצת, עכשיו גם תנ"ך?
קודם קוראן הוצת, עכשיו גם תנ"ך?
קודם קוראן הוצת, עכשיו גם תנ"ך?
(צילום: shutterstock)
לפי שעה לא ברור בדיוק מי האיש שביקש להצית את ספר התנ"ך, אבל כנראה שהוא מעוניין לעשות זאת על מנת לאתגר את מחויבותה של שבדיה לעקרון חופש הביטוי, עקרון שהביא אותה לאשר גם את שריפת הקוראן. מאחורי הקלעים מופעלים כעת לחצים מצד מנהיגים מוסלמים ויהודים על אותו אדם להימנע משריפת התנ"ך, אך בינתיים אלו לא צלחו.
ההחלטה לאפשר שריפת תנ"ך מעוררת זעם גדול בירושלים, ומשרד החוץ פרסם בצהריים גינוי חריף תוך שהוא מגדיר זאת "פשע שנאה, פרובוקציה ופגיעה חמורה בעם היהודי". גם הנשיא יצחק הרצוג קרא לשבדיה לאסור את שריפת התנ"ך: "אני מגנה בתוקף את העובדה שבשבדיה מאפשרים שריפת ספרי קודש. כנשיא מדינת ישראל, גיניתי את שריפת הקוראן המקודש למוסלמים בכל העולם, שהתרחשה בשבדיה, וליבי נחרד כעת מהכוונה לשרוף שם את התנ"ך - ספר הספרים הנצחי של העם היהודי".
7 צפייה בגלריה
נשיא המדינה מארח את בוגרי המכללה לביטחון לאומי
נשיא המדינה מארח את בוגרי המכללה לביטחון לאומי
הנשיא הרצוג. "גיניתי גם את שריפת הקוראן. השחתת קודשי דתות אינה עדות לחופש הביטוי"
(צילום: רפי קוץ)
הרצוג הוסיף כי "השחתת קודשיהן של דתות ואמונות אינה עדות לחופש ביטוי. זו הסתה בוטה ומעשה של שנאה הפוגע ברגשות ובאמונות של בני אדם בכל העולם. משפחת העמים צריכה לגנות בחריפות ולהיאבק נגד מעשים מבזים כאלה".
זמן קצר אחר כך פרסם גם ראש הממשלה בנימין נתניהו גינוי להחלטה השבדית: "אני מגנה בתוקף את החלטת הרשויות בשבדיה לאפשר שריפת ספר תנ"ך מול שגרירות ישראל במדינה. מדינת ישראל רואה בחומרה רבה את ההחלטה המבישה הזאת שפוגעת בקודש הקודשים של העם היהודי. יש לכבד את הספרים המקודשים לכל הדתות".
בהודעת משרד החוץ נמסר כי השר אלי כהן הנחה את שגריר ישראל בשבדיה זיו נבו קולמן ואת מטה משרד החוץ לפעול במטרה למנוע את שריפת התנ"ך. עוד נמסר כי משרד החוץ ערך שיחת הבהרה עם השגריר השבדי בארץ, כדי להביע בפניו את החומרה שבה ישראל רואה את מתן האישור מצד המשטרה בשטוקהולם. "שריפת ספר תורה היא פשע שנאה, פרובוקציה ופגיעה חמורה בעם היהודי ובמסורת היהודית. אני קורא לרשויות בשבדיה למנוע את האירוע הבזוי הזה ולא לאפשר שריפה של ספר תורה", אמר כהן.
7 צפייה בגלריה
מנהיג מפלגת הימין-מרכז המתונים אולף קריסטרסון נואם לתומכיו בתום בחירות שבדיה
מנהיג מפלגת הימין-מרכז המתונים אולף קריסטרסון נואם לתומכיו בתום בחירות שבדיה
ראש ממשלת שבדיה אולף קריסטרסון. הודיע גם לפני שריפת הקוראן, אף שגינה גם הוא: "לא אתערב"
(צילום: רויטרס)
הרב משה דוד הכהן, שעומד בראש בית המדרש של הקהילות הנורדיות ובראש ארגון האמנה לשיתוף פעולה יהודי-מוסלמי באירופה, הדגיש כי לא מדובר באירוע אנטישמי או בכזה שמכוון דווקא נגד יהודים: "זה ניסיון לאתגר את חופש הביטוי והניצול לרעה של זה לפשעי שנאה. הבן אדם רוצה לראות אם המערכת צבועה והאם תתיר שריפת ספר תנ"ך כשם שהתירה שריפת קוראן. בשבדיה זה מוגדר חופש ביטוי שהוא ערך מקודש. הקהילה היהודית התנגדה לשריפת הקוראן ועומדת פה לצד הקהילה המוסלמית. בימים האחרונים עובדים במרץ עם ההנהגה המוסלמית כדי למנוע מהדבר לצאת אל הפועל, ואנחנו מקווים שנצליח".

המלך יתערב?

שגריר ישראל בשבדיה קולמן מסר מוקדם יותר: "אני מגנה מכל וכל את שריפת ספרי קודש המקודשים לכל דת, כמעשה של שנאה וחוסר כבוד, שאין לו שום קשר לחופש הביטוי". גינוי נשמעו היום גם מהשר איתמר בן גביר, והשר משה ארבל שלח מכתב לשגריר השבדי שבו כתב, בין היתר: "זוהי תקוותי שכל ספרי הדת של כל הדתות יהיו מכובדים בשבדיה ושההחלטה השגויה והפוגענית לגבי שריפת התנ״ך תבוטל".
7 צפייה בגלריה
הרב הראשי דוד לאו
הרב הראשי דוד לאו
הרב הראשי דוד לאו. "פגיעה בקודשי ישראל היא אנטישמיות ולא חופש ביטוי"
(צילום: שלומי כהן)
גם הרב הראשי לישראל דוד לאו גינה את ההחלטה ומסר כי "כל פגיעה בקודשי ישראל היא אנטישמיות ולא חופש ביטוי". הוא ציין כי פנה במכתב פומבי לראש ממשלת שבדיה אולף קריסטרסון וכתב לו: "הזדעזעתי לשמוע על כוונת מספר אזרחים תושבי שבדיה המתכננים להפגין מול שגרירות ישראל בשטוקהולם, ההפגנה תכלול שריפת ספר תורה. הדבר היותר חמור הוא, על פי אותה ידיעה, שבמשטרת שבדיה אישרה דבר חמור ונורא זה, זאת כמובן במסווה של 'חופש הביטוי'".
הרב הראשי הספרדי יצחק יוסף פנה מצדו במכתב למלך שבדיה קרל גוסטב ה-16, וכתב כי מדובר באירוע "שיש לו פוטנציאל לערער את ערכי הסובלנות, הכבוד וחופש הדת שאנו מוקירים. אני מפציר בהוד מלכותו להתערב בעניין זה ולמנוע מעשה כזה".
7 צפייה בגלריה
מלך שבדיה קרל גוסטב ה 16
מלך שבדיה קרל גוסטב ה 16
מלך שבדיה קרל גוסטב ה-16. הרב הראשי יצחק יוסף פנה אליו וביקש: "תתערב"
(צילום: Getty Images)
הרב יוסף הדגיש כי גם הוא מגנה את שריפת הקוראן בחודש שעבר, וציין כי תקופה זאת הינה תקופת אבל עבור העם היהודי, עם ציון ימי חורבן בית המקדש: "העם היהודי מציין כיום תקופה של שלושה שבועות בסימן עצב, לקראת ט' באב, היום העצוב ביותר בלוח השנה היהודי. יום זה משמש כתזכורת לשריפת ספרי קודש במאה השלוש עשרה באירופה, אשר יצרה תקדים טרגי למעשים מתועבים נוספים לאורך ההיסטוריה".

שר החוץ השבדי הביע צער, אבל הדגיש: "אלו מעשים שמוגנים חוקית"

שר התפוצות והמאבק באנטישמיות עמיחי שיקלי פנה כבר בשבוע שעבר במכתב לראש ממשלה שבדיה אולף קריסטרסון בבקשה שיורה למנוע את שריפת התנ"ך, אולם ממשלתו לא התערבה בסוגיה. קריסטרסון עצמו הצהיר לפני המקרה הקודם של הצתת הקוראן כי ישאיר את ההחלטות בסוגיות הללו לרשויות אכיפת החוק.
7 צפייה בגלריה
פעיל במהלך הפגנה שבה הצית שרף קוראן מולך מסגד ב שטוקהולם שבדיה
פעיל במהלך הפגנה שבה הצית שרף קוראן מולך מסגד ב שטוקהולם שבדיה
תלש דפים וגם הכניס ביניהם קותלי חזיר. הפעיל שהצית קוראן בחודש שעבר
(צילום: AFP)
במכתב שלו כתב השר שיקלי: "כפי שאתה ודאי יודע, מלבד היותו המקור והשורש של היהדות והעם היהודי, התנ"ך שימש דוגמה לכמה מערכי הליבה של האנושות, כגון צדק, אמת, טוב לב, חמלה, שוויון ושלום בין העמים ועוד הרבה. התנ"ך מלמד אותנו, כערך מרכזי, לאהוב את שכנינו כפי שאנו אוהבים את עצמנו. מסיבה זו כל כך מייאש לראות ששריפת התורה, וערכי הליבה האנושיים והיהודיים שהיא מייצגת בבירות אירופה לא התבטלה.
"במקום זאת, ההיגיון השתנה. זה התחיל באנטישמיות ושריפת התורה בגרמניה של שנות ה-30, וכעת הוא הוחלף ב'חופש הביטוי'. אבל ההיסטוריה לימדה אותנו אחרת. כפי שכתב פעם הסופר הדגול היינריך היינה, 'אלה ששורפים ספרים בסופו של דבר ישרפו אנשים'. לכן, אני קורא לממשלת שבדיה לנקוט בפעולה מהירה ולמנוע את ההתרחשות מעוררת השנאה המקוממת הזו. לקנאות כזו אין מקום בקרב הדמוקרטיות הליברליות בעולם, במיוחד בשבדיה שמתגאה במסירותה להגנה על זכויות המיעוטים שלה".
7 צפייה בגלריה
עמיחי שיקלי בכנס AJC
עמיחי שיקלי בכנס AJC
השר שיקלי
(צילום: מוטי קמחי)
שר החוץ של שבדיה, טוביאס בילסטרום, השיב לשיקלי: "ראשית, הרשה לי להבטיח לכם שממשלת שבדיה דוחה בתוקף את כל המעשים האנטישמיים. שבדיה מחויבת להילחם באנטישמיות, כפי שהוצג לאחרונה בתקופת נשיאותנו בברית הבינלאומית לזיכרון השואה (IHRA). היינו גאים לארח את פורום מאלמו הבינלאומי להנצחת השואה ולמלחמה באנטישמיות באוקטובר 2021. לאורך כל המאמצים הללו עבדנו בשיתוף פעולה הדוק עם ישראל".
עם זאת הוא הוסיף כי "בשבדיה קיימת זכות חוקתית לחופש ביטוי, חופש התכנסות וחופש הפגנה. החלטות לאפשר הפגנות מתקבלות באופן עצמאי על ידי הרשויות הרלוונטיות. ממשלת שבדיה מתחרטת מאוד כאשר קיצונים ופרובוקטורים מנסים לזרוע פילוג בחברה שלנו, גם כאשר הם מפעילים מעשים מוגנים חוקתית. הממשלה מבינה היטב שאנשים בעלי דתות שונות נעלבים מאוד משריפת ספרי קודש. אני מצפה להעמיק את הדיאלוג שלנו עם ישראל, כולל על המאבק באנטישמיות וכל שאר צורות חוסר הסובלנות".
יעקב חגואל, יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית, אמר: "היתר לשרוף תנ"ך מול שגרירות ישראל אינו חופש ביטוי אלא אנטישמיות. 80 שנים מאז השואה הארורה והסימנים שרצינו לשכוח שוב מזכירים לנו לעמוד על המשמר. אני מגנה בכל תוקף את שריפת הקוראן, זו אינה דרכו של העם היהודי וקורא מפה לממשלת שוודיה לבטל את ההחלטה האנטישמית לשרוף ספר תנ"ך. די לשנאה".
פורסם לראשונה: 10:53, 14.07.23