הקבינט המדיני-ביטחוני התכנס הלילה (בין חמישי לשישי) כדי לדון במתווה האפשרי של עסקת חטופים חדשה עם חמאס, והשרים קיבלו סקירה על המגעים - שממנה עולה כי עדיין אין טיוטת הסכם, אלא מסגרת שהביאו המתווכים שמקובלת על ישראל ואפשר להתקדם איתה.
5 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו לראשי רשויות ישובי העוטף בקבינט בבסיס פיקוד דרום
בנימין נתניהו לראשי רשויות ישובי העוטף בקבינט בבסיס פיקוד דרום
נתניהו. שוב אמר שלא ישוחררו אלפי מחבלים
(צילום: חיים צח, לע״מ)
שרים התרשמו שהשיח בנושא רק בתחילתו ושיש הרבה מאוד נעלמים, למשל - לא ידוע כמה מחבלים ישוחררו ומאיזה סוג. ראש הממשלה בנימין נתניהו חזר על העמדה שלו ולפיה לא ישוחררו אלפי מחבלים.
מהדיון עולה כי הפסקת האש עשויה להימשך 142 ימים, לפי המתווה הבא: בפעימה הראשונה ישוחררו 35 חטופים במהלך 42 ימי הפוגה - יום הפוגה עבור כל חטוף שמוחזר ועוד שבעה ימים של משא ומתן לסיכום על הפעימה הבאה. לאחר פעימה זו יישארו בשבי עוד 100 חטופים, והמשמעות היא שייתכן כי ההפוגה תימשך 100 ימים נוספים.
שרים רבים התנגדו למתווה המסתמן, שיביא לדבריהם להפסקה ארוכה מדי בלחימה. בדיון נרשם ויכוח נוקב בין השרים האם צריכים ללכת למתווה הנוכחי, שכולל פעימות, או לחתור לעסקה שלמה שבמסגרתה כל החטופים יחזרו.
5 צפייה בגלריה
סמוטריץ': "מינוי אהרן ברק - שגיאה. נתניהו לא התייעץ איתנו"
סמוטריץ': "מינוי אהרן ברק - שגיאה. נתניהו לא התייעץ איתנו"
"נפגשתי עם משפחות של חטופים, לא השליתי אותם". סמוטריץ'
(צילום: אלכס קלומויסקי)
שר המשפטים יריב לוין אמר בדיון: "אני חושב על ההצעה שיהיו כמה פעימות, הכי נכון לא ללכת על חלק אלא על הכול. זה לא מוסרי לשחרר רק את חלקם ואז לעשות משא ומתן, צריך להגביר את הלחץ הצבאי עליהם. זה עשוי להביא אותם".
השר אבי דיכטר הסכים עם לוין: "גם אני חושב שלא צריך ללכת על עסקה מדורגת. צריך לעשות עסקה אחת, ולא בשתי פעימות, שבאחת יש שחרור של 35 חטופים - ורק בשנייה יש את כל האחרים. אני לא מוטרד מזה שאומרים שהמלחמה לא תחזור, צה"ל יידע להחזיר את המלחמה גם אם תהיה הפסקה בלחימה".
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' פנה לשרים ואמר: "תפסיקו להשלות את עצמכם כאילו לא יהיה לחץ בינלאומי מצד האמריקנים וכדומה שיעצרו אותנו. אני נפגשתי עם משפחות החטופים, לא השליתי אותם באשליות". השר דיכטר השיב לו בעקיצה: "אני מבין שאתה אומר את זה מהניסיון הצבאי שלך?", והשר בן גביר התערב: "לא הייתי מדבר על ניסיון צבאי כקריטריון לחזות מה שיקרה. מזכיר לך שיש כאן בחדר מלא ניסיון צבאי ולמרות זאת אמרו לי לפני 7 לאוקטובר שחמאס מורתע, ושאני סתם רוצה לעשות פרובוקציות כשאני דורש סיכולים ממוקדים".
5 צפייה בגלריה
איתמר בן-גביר , שלמה קרעי כנס לניצחון ישראל להתיישבות ברצועת עזה
איתמר בן-גביר , שלמה קרעי כנס לניצחון ישראל להתיישבות ברצועת עזה
"בחדר יש מלא ניסיון צבאי, ולמרות זאת אמרו לי לפני 7 לאוקטובר שחמאס מורתע". בן גביר
(צילום: EPA /ABIR SULTAN)
השר דודי אמסלם אמר כי המשמעות של עסקה מסוג זו היא למעשה הפסקת המלחמה. "זו טעות עצומה להפסיק עכשיו", הוא אמר. "בשביל מה יצאנו למלחמה? אם נפסיק עכשיו גם נאכל את הדגים המסריחים וגם נגורש מהעיר. יצאנו למסע ואמרנו שצריך למוטט את החמאס, יש לצבא הישגים גדולים ואם נעצור עכשיו זו עצירה ארוכה מאוד, מרימים דגל לבן".
גם השר אלי כהן אמר דברים דומים: "תעשו את החישוב ותראו ששחרור של 35 ל-35 ימים, ועוד שבוע ניהול משא ומתן להמשך, זה הפסקת לחימה ארוכה - ובמיוחד שבעסקה הקודמת על כל חטוף שחררנו שלושה מחבלים והפעם מבקשים הרבה יותר. המחיר פי עשר מהעסקה הקודמת".
בן גביר אמר: "עסקה כזאת תתן לחמאס חמצן. הם יאיישו את השורות שלהם ויבנו את עצמם מחדש. ובנוסף, השתגענו? משחררים רבי מרצחים, רוצחי ילדים, עורפי ראשים. ומה הם יעשו מהיום? יכוונו את התנועה? לא למדנו משחרור סינוואר?". אחד השרים שאל אותו: "אז איך יחזרו החטופים?", ובן גביר השיב: "רק מבצע צבאי, הפסקת הדלק והומניטרי רק תמורת הומניטרי. זה יגביר את הלחץ".
5 צפייה בגלריה
דודי אמסלם
דודי אמסלם
דודי אמסלם. "אם נעצור את המלחמה עכשיו - אנחנו מרימים דגל לבן"
( צילום: אלכס קולומויסקי )
בשלב זה התערב ראש הממשלה נתניהו ואמר: "יש שלושה תנאים שלא נוכל להסכים ושלא נוכל לאפשר. הפסקת המלחמה, כי יצאנו למהלך הזה כדי למוטט את החמאס; לא נוכל לאפשר שחרור אלפי מחבלים -זה נתון שהמשמעות שלו ברורה לכולנו; ולא נוכל לאפשר יציאה מהרצועה של צה"ל". ראש הממשלה התייחס גם לאיומים מצד שרים כי ייצאו מהממשלה במידה שתתקבל עסקה שלא תהיה לרוחם: "כוחנו באחדותנו. מקווה שכולם כאן יישארו, ואם לא זה יפגע בכולנו".
בתוך כך, רשת אל-חדת' הסעודית דיווחה כי לאחר האופטימיות ששררה ביממה האחרונה שבקרוב תושג הסכמה ראשונית על העסקה - נראה שהתקוות פחתו. חבר הלשכה המדינית של חמאס, מוחמד נזאל, הכחיש כי הארגון העביר למתווכים את עמדתו באשר לאישורו הסופי של הסכם המסגרת. לרשת אל-ערביה הסעודית הוא אמר כי הנהגת חמאס, מבית ומחוץ, עדיין בשלבי התייעצות.

לוין צרח על המפכ"ל בגלל פיזור ההפגנות בכרם שלום

במהלך ישיבת הקבינט נרשם עימות חריף ביותר בין שר המשפטים יריב לוין למפכ"ל המשטרה רב-ניצב יעקב שבתאי, סביב פיזור ההפגנה במעבר כרם שלום.
לוין צרח על המפכ"ל "כמו שלא צרח הרבה זמן", לדברי שרים שנכחו בחדר - שציינו כי הוא אף האדים כולו. לוין צעק: "אתה בהפגנות בקפלן אפשרת להם לחסום את הכבישים, לשרוף את הכבישים והבאת סוסים. וכאן בכרם שלום, שמנסים למנוע (הכנסת סיוע לעזתים, א"א), אתה עושה אכיפה בררנית. שם שלושה חודשים וחצי לא נגעת בהם, ופה אתם מכים אותם". השרה מירי רגב גיבתה את דבריו של לוין.
5 צפייה בגלריה
חצי חצי: יריב לוין קובי שבתאי
חצי חצי: יריב לוין קובי שבתאי
"צרח עליו כמו שלא צרח הרבה זמן"
(צילום: יריב לוין, קובי קואנקס)
המפכ"ל השיב לשר המשפטים: "אתם פה מקבלים את ההחלטות, אני בסך הכל אוכף אותן. אתם אלה שרוצים להכניס (סיוע, א"א) דרך כרם שלום".
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הצטרף ופנה למפכ"ל: "צריך להודות שאכן יש אכיפה בררנית. אמנם לא התערבתי בגלל שיש נגדי החלטת בג"ץ שאסור לי להתערב בהחלטות אופרטיביות על הפגנות, אך צריך להודות שאתם לא אוכפים ככה בקפלן - ואני אומר את זה בתור השר הממונה".
המפכ"ל אמר ללוין: "אני שומע טענות את אכיפה בררית גם כאן וגם בחוץ, ואני אומר אומר לך שאין שום אכיפה בררנית". בן גביר אמר לו בתגובה: "אני השר שלך ואני אומר לך שיש אכיפה בררנית", והמפכ"ל השיב: "נכון, אתה השר שלי ועדיין צריך להגיד את העובדות ואת האמת". בן גביר שאל: "פרשים היו בקפלן? השתמשתם שם באלות?", המפכ״ל שאל בתגובה: "למה השתמשנו באלות בכרם שלום?", ובן גביר השיב: "התשובה היא כן".
בן גביר הוסיף גם הערה לנתניהו: "כולנו ראינו את התמונות של עימותים בין חיילים ושוטרים למשפחות חטופים שחוסמות את המעבר. לא מבין למה אנחנו מאפשרים קרע בעם? למה צריך את העימותים האלה? בוא נדון מחדש בסגירת המעבר הזה ובהפסקת ההפקרות להעביר להם סיוע".
מלשכת השר לוין נמסר בתגובה: "אנו לא מתייחסים לדיוני קבינט".

עינב חלבי השתתפה בהכנת הידיעה.