לפני שנתיים הוא השתטח באושוויץ וזעק "אללהו אכבר", ביום שישי האחרון נשא השייח מוחמד אל-עיסא, שכונה "המנרמל עם ישראל", את הדרשה המרכזית במסגד אל-נימרה שבמֶכה. אל-עיסא, שכיהן בעבר כשר המשפטים, נודע גם בכך שאירח בסעודיה רבנים יהודים בכירים מאירופה, בהם גם רב ישראלי מירושלים שמחזיק בדרכון זר.
2 צפייה בגלריה
ביקור של מוסלמים ויהודים באוושויץ
ביקור של מוסלמים ויהודים באוושויץ
אל-עיסא (מקדימה) על ברכיו באושוויץ
בתמונות שפורסמו ממחנה ההשמדה - אליו הגיע באופן מתוכנן מראש - נראה אל-עיסא מחובק עם חובשי כיפה בשבילי המחנה. הארגון שאל-עיסא עמד אז בראשו מסר כי מטרת הביקור היא "להביע את רגשות הדת כלפי פשעי הנאצים".
מינויו של אל-עיסא לתפקיד הנואם הבכיר ביום ערפה, המצוין יום לפני חג הקורבן בין היתר באמצעות צום, עורר ויכוח סוער בין אנשי הדת הבכירים בממלכה. רוב המתנגדים, בני הדור המבוגר יותר המשתייכים לוועד המטיפים במסגדים, מחו על בחירתו בגלל שביקר במחנה ההשמדה בפולין וגינה את הזוועות שנעשו בו, והוחלפו בהוראת בן סלמאן.
גם ההודעה של מנהלת המקומות הקדושים למוסלמים בסעודיה גררה מאות תגובות סוערות, רובן נגד השייח שקראו לבטל את ההחלטה לאפשר לו לנאום על הקשר המיוחד בין שלוש הדתות. כמה מהמתנגדים אף דרשו למנוע מאל-עיסא להיכנס למסגד בשל טומאתו אחרי שהתקרב ליהודים.
בנוסף, בהודעות שהתפרסמו בחוגים הדתיים הבכירים בסעודיה, מתחו אנשי הדת ביקורת חריפה על הקשרים שהתפתחו בין השייח לבין ראש ממשלת בריטניה לשעבר טוני בלייר, "אויב המוסלמים" כלשונם.
מנגד, מקורבי יורש העצר הסעודי התעקשו על מינויו של השייח שביקר באושוויץ עם אנשי דת מוסלמים נוסים, והבהירו כי מדובר בשלב מבחן נוסף ליחסים בין סעודיה שנפתחת לעולם לבין מדינות באירופה ובמקומות נוספים - מבלי להזכיר את שמה המפורש של ישראל. הצעירים בסעודיה, שקרובים יותר לדעותיו של השייח, הביעו תמיכה במעמדו הבכיר החדש, וקראו לבן סלמאן בעיקר בטוויטר להמשיך "בדרך הנכונה" ולהיפתח למערב.
למרות המחאה שהגיעה גם ממדינות מוסלמיות נוספות, בהן אפגניסטן ופקיסטן, ההנהגה הדתית בסעודיה פרסמה הודעה שהבהירה כי נאומו של אל-עיסא, החבר גם בוועדה הבכירה של אנשי הדת בסעודיה, מקובל עליה.
"אעמוד נגד כל אדם שינסה להכחיש את השואה", אמר השייח אחרי הביקור במחנה ההשמדה. בשנה שלפני כן ביקר אל-עיסא במוזיאון השואה הבינלאומי בוושינגטון, ואף פרסם מאמר דעה ב"וושינגטון פוסט" שבו גינה את פשעי הנאצים. "על המוסלמים ברחבי העולם האחריות ללמוד ולהפיק לקחים מהשואה", כתב במאמר. "אני קורא לכל המוסלמים ללמוד את ההיסטוריה של השואה, לבקר באנדרטאות ובמוזיאונים, וללמד את ילדיהם על שקרה".
פורסם לראשונה: 22:33, 09.07.22