גל האומיקרון הוביל את מוסדות האקדמיים לדילמה אם להמשיך ולקיים את המבחנים באופן פרונטלי - או לחזור לפורמט המקוון כפי שהיה בגלי הקורונה הראשונים. חלק מהמוסדות החליטו להעביר את כל המבחנים לפורמט מקוון, אך חלק עדיין מקיימים את המבחנים (או לפחות את חלקם) בצורתם המקורית. בשבוע שעבר פנה יו"ר התאחדות הסטודנטים, אלחנן פלהיימר, לראש הממשלה ושרת החינוך בקריאה לגבש מתווה בחינות מרחוק, ולמנוע את המבחנים בכיתות.
1 צפייה בגלריה
מבחן אוניברסיטה אילוסטרציה
מבחן אוניברסיטה אילוסטרציה
"יש מוסדות שהולכים עם הראש בקיר". אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
פלהיימר התייחס היום (ראשון) בריאיון לאולפן ynet לנושא הבחינות ואמר כי "החל משבוע שעבר, עשרות אלפי סטודנטים הוכרחו להגיע לבחינות פרונטליות במתכונת רגילה, כאילו מדובר בימים שבשגרה". לטענתו, "כמעט בכל מבחן נשלחה לאחר מכן הודעה לסטודנטים כי היו חולים מאומתים בכיתה. מה שקורה עכשיו דה-פקטו זה שסטודנטים מדביקים אחד את השני, אחרי זה את המשפחות שלהם ואז את הציבור כולו. אנחנו בעיצומו של גל אומיקרון אקדמי. המוסדות מציבים בפני הסטודנטים דילמה מאוד קשה, זה או הבריאות שלכם או הציונים שלכם".
הבקשה של פלהיימר ממוסדות הלימוד היא לקיים את הבחינות בצורה מקוונת ככל הניתן, כפי שנעשה בגלים הקודמים של הקורונה. למרות בקשתו, הוא טוען כי "המון מוסדות כבר עברו למתכונת מקוונת, אבל יש מוסדות ספציפיים שבוחרים ללכת עם הראש בקיר, ולסכן את בריאות הסטודנטים".
אלחנן פלהיימראלחנן פלהיימר


באילו מוסדות מדובר? יש רשימה ארוכה ויש פוסט שהוצאנו ביום חמישי בעמוד הפייסבוק של התאחדות הסטודנטים הארצית, שם אתה רואה אלפי תגובות שמשקפות את המצב בשטח. אנחנו מדברים בין היתר על אוניברסיטת אריאל, מכללת כינרת ומכללת אשקלון".
יחד עם פלהיימר, התראיינה לאולפן ynet גם בילי גנור, חברת סגל במכללה האקדמית כנרת. "מבדיקה שערכתי בכל המכללות המתוקצבות, רוב המוסדות אכן מתכננים לקיים בחינות פרונטליות", אמרה. "אנחנו ממלאים אחר ההנחיות - הכניסה לקמפוס היא רק לבעלי תו ירוק, תהיה שמירת מרחק, והבחינות יהיו עם מסכה. בכינרת התקבלה החלטה אחרי שיח עם אגודת הסטודנטים אצלנו, שרוב הבחינות יידחו עקב העלייה בתחלואה, וחלק מהבחינות כן יישארו ויתקיימו כאן בשבועיים הקרובים".
למה אתם מתעקשים לא לעשות את זה בזום? חוששים מהעתקות? "ערך בחינה מקוונת הוא לא ערך בחינה פרונטלית, ויש קושי גדול לשמור על טוהר הבחינות. מעבר לשמירה על הבריאות, אנו מחויבים גם לשמירה על רמה אקדמית".