נכון לעכשיו, מ-1 בספטמבר לא תהיה לנטע בת ה-12 מסגרת חינוכית ללכת אליה. "נטע מאובחנת מגיל מאוד צעיר, נמצאת בצד הכי קיצוני של הרצף האוטיסטי", מתארת אימה, חן עמירה. "היא לא מדברת בכלל, מתקשה בפעילות יום בסיסיות בכל מה שקשור לאכילה, צרכים ויצירת קשר ברמה הכי ראשונית. לפני כיתה א' הלכנו לראות כל מיני בתי ספר לחינוך מיוחד. אבל כשהבינו שהיא לא גמולה, לא עצמאית באכילה ושיש לה כל כך הרבה צרכים של תלות, אמרו לי שהיא לא תוכל להשתלב ושהיא לא מתאימה, וככה הגענו לאבן חן".
בית הספר "אבן חן" בראש העין פועל זה כ-18 שנים כמוסד לחינוך מיוחד המיועד לתלמידים בגיל 6 עד 21 על רצף האוטיזם, בתפקודים נמוכים ומורכבים. בבית הספר כיום 55 תלמידים המגיעים מ-15 רשויות מקומיות ממחוז מרכז. לפני כשנה הודיע משרד הרווחה למשרד החינוך וחברת "אלאור" שמפעילים את בית הספר, שהמתחם שבו הוא נמצא נכנס לשיפוצים, והם צריכים לעבור. אולם לא נמצאה שום חלופה, והמוסד לא ייפתח בשנת הלימודים הקרובה. הילדים ובני משפחותיהם נותרו ללא מענה.
"לא יכול להיות שהילדים האלה יישארו יום אחד בבית. האטימות הזאת, בלי להבין את המצב שלנו כרגע, זה לא אנושי, עצוב ומעליב"
2 צפייה בגלריה
חן עמירה וביתה נטע
חן עמירה וביתה נטע
חן עמירה ובתה נטע
"זו חממה לילדי הקצה של החינוך המיוחד בתחום האוטיזם והתקשורת", מוסיפה האם. "הייחוד של המקום זה הצוות. גם מבחינת הכמות והמשאבים וגם מבחינת הגישה והאמונה שאפשר להגיע לכל ילד אם תופרים לו חליפה אישית. נטע צריכה כל הזמן שיהיו איתה וילוו אותה בפעולות הכי בסיסיות וזה בטח לא דבר שמתאפשר במסגרות החינוך הרגילות. היא מגיעה לשם כל יום כבר שש שנים, זו ילדה שסדר יום ושגרה זה הדבר הכי חשוב לחיים שלה. החרב על הצוואר שיש לנו כרגע, זה משהו שאי אפשר לישון בלילה בגללו. אנחנו בחרדה, אין לנו אופציות אחרות עבור נטע".
לפני כשנה נודע לראשונה להורי התלמידים בבית הספר על כוונת משרד הרווחה לסגור ולפנות את בית הספר. "המקומות שהוצעו עד עכשיו לא ראויים לילדים שלנו", מדגישה חן. "רצו לשכן אותנו באולם אירועים נטוש, יש כרגע נכס שמדברים איתנו עליו שהוא מבנה תעשייתי ללא חצר. זה כל כך לא מחובר לצרכים של הילדים שלנו. אנחנו מבקשים ממשרד הרווחה לנהוג באנושיות כלפי הילדים האלה ולתת את הארכת הזמן הנדרשת עד שימצא פתרון. לא יכול להיות שהילדים האלה יישארו יום אחד בבית. האטימות הזאת, בלי להבין את המצב שלנו כרגע, זה לא אנושי, עצוב ומעליב".
באלו"ט, אגודה לילדים עם אוטיזם שמלווה את המשפחות, מסבירים שחלק גדול מהילדים הגיעו ל"אבן חן" אחרי ש"נפלטו" מבתי ספר אחרים של החינוך המיוחד בשל האתגרים הכרוכים בהתמודדות עם התנהגותם ומצבם. "שמו של בית הספר יצא למרחוק בזכות סגל מקצועי, מסור ומיומן, וכן שימוש נרחב בשיטות טיפול ייחודיות שמקדמות את תלמידיו", צוין במכתב ששלחו לשר החינוך יואב קיש. "מבחינה חינוכית וטיפולית, כל צעד שאינו כולל את הותרת בית הספר במקומו עד לאיתור או הקמה של מבנה מתאים בקרבת מקום – הוא בהכרח צעד פוגעני עבור התלמידים".
באלו"ט מסבירים ומזהירים כי "ילדים על הרצף האוטיסטי זקוקים ליציבות ולשמירה על שגרת יום קבועה. פינויים מבית הספר שהורגלו אליו והעברתם למקום אחר, מרוחק, אם בכלל, יביא בוודאות לשינויים דרמטיים בסביבת הלימוד, בהרכב סגל בית הספר ובאופי ההסעות למוסד החינוכי" - מה שעלול להוביל "לרגרסיה ניכרת ומצוקה רגשית קשה".
2 צפייה בגלריה
גלעד ואחותו אלה
גלעד ואחותו אלה
גלעד ואחותו אלה
מירב פרידמן, אמא של גלעד (18), מתמודדת גם היא עם חששות ומצוקה עקב ההודעה על הסגירה. "גלעד הגיע מבית ספר אחר", היא מתארת. "הוא ילד שנחשב עם אוטיזם בתפקוד נמוך. בית ספר יסודי היה עבורנו סבל מתמשך, לא היה להם איך להכיל אותו ואת הקשיים שלו. הוא היה רוב הזמן מסתובב בחוץ מחוץ לשיעורים. היו לו תקופות קשות כשהוא היה מתפרץ באלימות כלפי אחרים ובעיקר כלפי עצמו. דברים שמעידים על מצוקה.
"גלעד לא מדבר, אבל בערך בכיתה ה' גילינו שהוא כותב", היא מוסיפה. "מהרגע שהגענו לאבן חן המצב השתנה ב-180 מעלות. הוא מאושר, הוא משתתף בכל השיעורים, הוא מצליח להביע את עצמו. אם ניאלץ לעבור למסגרת אחרת זה לגזור סבל על גלעד, זה עוול שלא יתואר. למצוא את עצמו שוב במקום שהוא לא מכיר אף אחד, שלא מכירים אותו – אין לו יכולת להכיל את הקושי הזה וזה יוביל לרגרסיה. זה לא סביר ולא הגיוני".

תגובות

ממשרד החינוך נמסר: "הבקשה לסגירת בית הספר הגיעה ממשרד הרווחה. משרד החינוך פועל בכל הדרכים העומדות לרשותו על מנת למצוא פתרון לאיכלוס בית הספר".
משרד הרווחה והביטחון החברתי מסר שהוא "נהג בהגינות ובסבלנות לאורך כל הדרך מתוך מחשבה על טובתם של תלמידי בית הספר ושל דיירי המעון. המשרד הסכים לבקשת החברה המפעילה את בית הספר, 'אלאור', לדחייה של למעלה משנה בפינוי המתחם זאת למרות שזיכיונה נשלל לאחר פרשת בני ציון. מדובר בתקופה ארוכה דיה למציאת פתרון חלופי וצר לנו שדבר לא נעשה. משרד הרווחה מחויב לדיירי מעון פרח ולבני משפחותיהם ונחוש לעמוד בהבטחות שניתנו להם לשדרוג המעון. אנו קוראים למשרד החינוך ולעיריית ראש העין להיכנס לעובי הקורה ולמצוא מבנה חלופי כך שתישמר טובתם הן של דיירי המעון והן של תלמידי בית הספר".
מעיריית ראש העין נמסר: "ההחלטה על פינוי בית הספר מהמקום aבו הוא נמצא בוצעה על ידי משרד הרווחה והדיור הממשלתי. כל הפניות, גם של עיריית ראש העין לשר הרווחה, בבקשה לדחיית מימוש ההחלטה נענו בשלילה. למיטב ידיעתנו עמותת אל אור שמפעילה את בית הספר מחפשת מקום חלופי".