בצל החשדות להתעללות במעון בני ציון, שבו שוהים חוסים בגירים עם צרכים מיוחדים, התכנסה הבוקר (ראשון) ועדת העבודה והרווחה בכנסת לדון במצב במוסדות החוץ-ביתיים לאנשים עם מוגבלות. הדיון נסוב גם על מקרים דומים במוסדות אחרים, ויו"ר הוועדה, אפרת רייטן-מרום (העבודה), אמרה: "קיבלנו אין-ספור פניות, מכתבים, קריאות לעזרה של הורים וניירות-עמדה של ארגונים. זו אחת הפרשות הקשות והכואבות שנתקלנו בהן. האם ההפרטה שבה המדינה נהגה היא הדרך הראויה? איך מעשים שכאלו התרחשו מתחת לרדאר? איך הסרנו אחריות?!".
חוקרי המשטרה טוענים כי מתיעוד מצלמות האבטחה במעון עלה חשד למאות מקרים של התעללות בחוסים על ידי ארבעת עובדים שנעצרו: לאית סלאמה (23) מקלנסווה, עאתיאן קשקוש (22) מקלנסווה, אדם קשקוש (20) מקלנסווה, ושל עובדת נוספת ששמה נאסר לפרסום.
2 צפייה בגלריה
מעון בני ציון בראש העין
מעון בני ציון בראש העין
מעון בני ציון בראש העין
(צילום: יריב כץ)
נעה פוגל, אחות של דייר במעון שהשתתפה בדיון בוועדה, סיפרה שאחיה חזר הביתה עם סימנים כחולים, ולא קיבל טיפול רפואי אף שעברו ימים רבים מאז נפצע. "אני לא רוצה שאח שלי יהיה עציץ, מגיע לו מקום טוב, אנחנו לא ישנים טוב בלילה כבר שנים מהמעון הזה", אמרה נעה.
לילך רון-לוי, אמו של דייר במעון, סיפרה שהתלונות על הצטברו שנים: "נפער חוסר-אמון עמוק בינינו לבין המערכת. הפיקוח של המשרד כשל לאורך שנים. אין לי מקום אחר לבן שלי, ועכשיו ההורים מפחדים לדבר".
גלית קרנר, עו"ד שליוותה את המשפחות, הדגישה את פחד ההורים לדרוש תשובות ממנהלי המעונות, וציינה שזכו ליחס לא מכבד גם ממנהל המוגבלויות במשרד הרווחה.
2 צפייה בגלריה
מעון בני ציון
מעון בני ציון
מעון בני ציון
עו"ד בני כ"ץ, יועץ ארגוני לחברת "אלאור" שהפעילה את המעון, הודה שיש צורך בבדק בית: "לא נגן על עובדים שאיבדו צלם אנוש, והתנהגו – למרות ההכשרות המקצועיות שעברו – בחוסר חמלה ובאכזריות בלתי נסלחת. בשנה וחצי האחרונות פיטרנו שישה עובדים שחשבנו שעברו על החוק. כל מי שעמד ליד הפוגע ועצם עיניים – איננו ראוי להיות עובד. משרד הרווחה מבצע במעונות עשרות ביקורי פתע, אך הוא מנסה לגלגל את האחריות עלינו". הוא האשים את המשרד בחוסר תקציב - הגורם לעומס בעבודה.
לדברי סיגל מורן, מנכ"לית משרד הרווחה, מדובר ב"אחד הדיונים הקשים שחוויתי בחיי. כל בר-דעת עובר טלטלה קשה בעקבות הפרשה. למעון מונתה ועדת בדיקה לפני כחודש – לפני חקירת המשטרה - וערכנו שימוע להנהלת המעון ולעמותה המפעילה אותו. עולה חשד שמדובר בתרבות ארגונית במקום. הודענו לעמותה על הפסקה מיידית של ההתקשרות עמה, וגייסנו גמלאית שלנו לנהל את המקום. אני עומדת למנות מפקחת אזורית, שבאחריותה יהיה בדיוק אירועים כאלו, אך מדינת ישראל נמצאת עדיין בפיגור של שנים – ביחס לאנשים עם מוגבלויות. 250 מיליוני שקלים מוקצים בתקציב הנוכחי לצמצום המעונות ולהשבת אנשים אלו אל הקהילה".

ראש תחום חקירת אנשים עם מוגבלויות במשטרה, רב-פקד מיטל גרף, אמרה בדיון כי כל דיווח המגיע למשטרה מטופל ולא מתעלמים ממנו, אך לעיתים החקירה מתנהלת בחשאיות.
מארגון בזכות, המרכז לזכויות אדם של אנשים עם מוגבלות, נמסר: "כמו שעלה בצורה מצמררת בוועדה וכמו שארגון בזכות מתריע כבר שנים - לצערנו זה לא המקרה הראשון ואם לא נעשה צעדים דרסטיים זה גם לא יהיה המקרה האחרון שבו אנחנו שומעים סיפורים מזעזעים על מה שקורה במוסדות. ההתעללויות חוזרות על עצמן במוסדות מכיוון שהם מקומות סגורים, רחוקים מהעין הציבורית. צריך לטפל בשורש הבעיה - רק הוצאת אנשים עם מוגבלות מהמוסדות ופיתוח מענים שיאפשרו להם לחיות בקהילה כמו כל אחד ואחת מאיתנו, רק כך נוכל למנוע את המשך הישנותם של מקרים כאלו".