"מאוכזב שקריאתי לא נענתה. בוקר קשה": שבוע לאחר שהנשיא הציג את תוכנית "חמש הנקודות" שלו להידברות, ובה קריאה לעצירת חקיקת המהפכה המשפטית בקריאה ראשונה, אושרו הלילה סעיפים מרכזיים בתוכנית נתניהו-לוין. הבוקר (שלישי) הגיב לראשונה נשיא המדינה יצחק הרצוג לאישור החוקים, בשיחה אישית עם חנוך דאום בוועידת האנשים של המדינה של ynet ו"ידיעות אחרונות".
"זה בוקר קשה", אמר הנשיא בפתח דבריו, "אני חייב לומר שזה בוקר מאוד מאוד קשה כי יש איזה תחושה של עצב. הרבה מאוד אזרחים מכל רחבי החברה הישראלית, הרבה מאוד אנשים שהצביעו בעד הקואליציה הזו, והרבה מאוד אזרחים חרדים לאחדות העם".
6 צפייה בגלריה
ועידת "האנשים של המדינה"
ועידת "האנשים של המדינה"
ועידת "האנשים של המדינה"
(צילום: עמית שאבי)

על אף קריאתו של הרצוג בשבוע שעבר לעצור את החקיקה ולפתוח בהידברות, הכנסת הצביעה הלילה על אישור שני סעיפים שבמוקד במהפכה המשפטית. לפי ההצעה שעברה בקריאה ראשונה, הרכב הוועדה לבחירת שופטים ישונה - כך שלקואליציה תהיה שליטה מוחלטת בה. בנוסף, בג"ץ יהיה מנוע מהתערבות בחוקי יסוד. 63 ח"כים הצביעו בעד, 47 התנגדו.
גם הבוקר מתעקש הרצוג: "אנחנו צריכים לעשות כל מאמץ כדי שלאחר ההצבעה הזו אפשר יהיה להמשיך ולנהל הידברות, כדי להגיע למתווה מוסכם שיוציא אותנו מהתקופה הקשה הזאת, לתקופה של בעצם רפורמה חוקתית מוסכמת". לדבריו, "אפשר לפתור את המחלוקת. רוב העם רוצה פתרון, רוב העם רוצה מתווה מוסכם".
הרצוג הבהיר: "זה לא מעשה עשוי כי עברה קריאה ראשונה, זה עדיין לא קריאה שנייה ושלישית. אני חושב שהאחריות בסופו של דבר היא, יש אחריות עודפת על מי שמביא את החקיקה". הוא פנה לקואליציה: "היה נכון וראוי שתמצא את הדרך להושיט יד בצורה כזאת שתאפשר תחושת אמון בתהליך, בתהליך ההידברות". עוד הוסיף נשיא המדינה בוועידת "האנשים של המדינה" בפנייתו לקואליציה: "תוכיחו נדיבות מנצחים, תמצאו את הדרך להביא את האופוזיציה להידברות".
6 צפייה בגלריה
ועידת "האנשים של המדינה"
ועידת "האנשים של המדינה"
"גם האופוזיציה צריכה להיכנס להידברות". הרצוג ולפיד נפגשו בשולי ועידת "האנשים של המדינה"
( צילום: אטילה שומפלבי)
6 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
הרצוג פנה לקואליציה. "תוכיחו נדיבות מנצחים"
(צילום: AP)


מארגני ההפגנות התייחסו לנאום הרצוג באומרם: ""הנשיא זנח את העיקרון המנחה שהוא בעצמו קבע - עצירת החקיקה למצב שהייתה לפני ההצבעות בוועדה ובמליאה. נראה שהוא חושב שהוא נשיא הליכוד ולא נשיא המדינה. במקום להביע עמדה נחרצת נגד חוק יסוד הדיקטטורה הוא בוחר להאשים את מאות האלפים שיצאו לרחובות כאשמים במצב ולא את אלה שמנסים להתנקש בדמוקרטיה. הנשיא צריך לצאת ולהכריז שמדובר בחוק בלתי-חוקתי בעליל ועל כן הוא צריך להודיע שהוא לא ימנה שופטים אם החוק יעבור".
לפני כשבוע, בניסיון לפתור את המשבר, נשא הרצוג נאום מיוחד שבו קרא לעצור את החקיקה והציג חמישה עקרונות שיהוו לדבריו בסיס למשא ומתן מיידי: חקיקת חוק יסוד החקיקה שעל חוקיו לא תהיה ביקורת שיפוטית, הגדלת מספר השופטים, תוכנית שתשים סוף לעינויי הדין, שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים כך שלאף רשות לא יהיה בה רוב - וצמצום השימוש בעילת הסבירות.
הבוקר הוא התייחס שוב לפשרה שהציג - והודה: "אני את שלי אמרתי בצורה ברורה, זה ברור שאני מאוכזב מכך שלא נעניתי, אבל אני חושב שזה כבר מאחורינו וצריך להתקדם. ההידברות היא מחויבת המציאות, היא מחויבת המציאות. הרי כל אחד אומר לך 'אני לא מאמין להוא' ו'אני לא מאמין להוא' ו'הוא לא יבוא'. אז לאן אתם רוצים להוביל את הדבר הזה? לעימות שמה? צריך לקחת פה אחריות, אחריות עודפת. קודם כל אחריות עודפת לקואליציה כי הכוח בידיה. אבל אני בהחלט אומר, גם האופוזיציה צריכה להיכנס להידברות".
הוא חזר על המתווה, וטען כי ישנה הסכמה רחבה ליישמו: "הצעתי מתווה, הצעתי עקרונות שהתקבלו על ידי הרבה מאוד גורמים כולל בכנסת, כולל מהממשלה וכולל מהאופוזיציה. צריך למצוא דרך להושיב את האנשים ביחד עד שייצא עשן לבן ויימצא פתרון, כי הוא אפשרי. כדי שלא נגיד אחר כך 'איך החמצנו הזדמנות'. אני חושש מהתפתחויות מאוד מטרידות".
6 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, יריב לוין, מירי רגב, ושמחה רוטמן
בנימין נתניהו, יריב לוין, מירי רגב, ושמחה רוטמן
"ברור שאני מאוכזב מכך שלא נעניתי, אבל זה מאחורינו"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
לדברי הרצוג, דווקא עכשיו, אחרי אישור הצעת החוק הראשון במהפכה המשפטית בקריאה ראשונה - צריך להתעקש על הידברות. "אני רואה ביטויי שנאה בלתי אפשריים ובלתי נסבלים, זה לא יכול להיות. אני אומר לכולם תחדלו רגע, אמרתי כל הזמן, ביקשתי ארכה, ביקשתי להמתין, אבל אנחנו נמצאים אחרי ההצבעה. עכשיו אחרי ההצבעה זאת ההזדמנות, כשאומרים 'הידברות' תוכיחו שאתם מתכוונים להידברות".
הוא ניסה להסביר את המהפכה המשפטית שמבקשת הממשלה לקדם ואמר כי "הרפורמה הזו לא נולדה סתם. היא נולדה אחרי הרבה מאוד שנים, היא נולדה ממקום מסוים ותסכול עמוק ובהחלט הרבה ביקורת על מערכת המשפט. אני מבין את זה ואני מסכים. הביקורת הזאת היא בהחלט ביקורת שיש בסיס לקבל אותה בדברים מסוימים, אבל זה לא אומר שבגלל זה אתה הולך ואומר אני בעצם מערער את כל היסודות של האיזונים בין הרשויות. אני חושב שכל רשות צריכה להגיד אנחנו פתוחים למשא ומתן ודיאלוג".
בנאום מיוחד לאומה בשבוע שעבר אמר הרצוג, תוך שההתרגשות הייתה ניכרת על פניו: "אני מרגיש, כולנו מרגישים, שאנו רגע לפני התנגשות, ואפילו התנגשות אלימה. חבית הנפץ לפני פיצוץ, אנחנו על סף קריסה חוקתית ופגיעת איש באחיו. אני מתחנן אחיי ואחיותיי הישראלים, האיומים מבחוץ גדולים דיים. אלימות מכל סוג נגד משרתי ציבור ונבחריו היא קו אדום שאל לנו לחצות בשום אופן. בבחירה בין התפרקות לשותפות - אני בוחר בשותפות".
"חמשת העקרונות הם ראשית דבר, ולא אחריתו", הוסיף הרצוג. "העקרונות הם בסיס להסדר. אני קורא לנציגי רשויות השלטון, יו"ר ועדת החוקה, שר המשפטים ונשיאת העליון לעצור את מחול השדים. פנו להידברות, הנמיכו החומות. אפשר להגיע להסכם תוך זמן קצר על בסיס העקרונות הללו. בית הנשיא מחויב לזה ופתוח להידברות ולפגישה משותפת, דרך הקמת צוות פעולה וכלה בוועדה שתעסוק בגיבוש ההסכמות, ובלבד שנעבור לשיח בונה ונזנח את השיח השולל, המזלזל והמבטל".
אדם קוטב השתתף בהכנת הכתבה