התצפיתנית אורי מגידיש, שנחטפה לרצועת עזה ב-7 באוקטובר ושוחררה במבצע נועז, תשיא משואה ביום העצמאות הקרוב בהר הרצל. יחד איתה תשיא את המשואה קצינת הנפגעים סגן אלוף ליאת נפש, כנציגת המערך הממשלתי והצבאי המלווה את משפחות השבויים והנעדרים.

2 צפייה בגלריה
אורי מגידיש החיילת ששוחררה מהשבי
אורי מגידיש החיילת ששוחררה מהשבי
"ממשיכה להילחם למען אחיותיה ואחיה שבשבי". אורי מגידיש
(מתוך טוויטר)
מטעם השרה מירי רגב שאחראית על הטקס נמסר כי "256 גברים ונשים, זקנים וילדים, נחטפו באכזריות לעזה. 132 מהם עדיין מוחזקים שם - מתמודדים בגבורה עם גיהינום עלי אדמות. מי ששוחררו מתארים מאבק יום-יומי להישרדות, ומולו – אחווה אנושית ומאבק לשמור על התקווה בתהומות האפלות ביותר.
"בכל הזמן הזה, כאן בארץ, המשפחות מתמודדות עם פחד ודאגה שאין לתארם. בשעות הקשות האלה מלווים את בני המשפחות אנשי מערך השבויים והנעדרים של ממשלת ישראל, מערך הנפגעים של צה"ל, חברים, בני קהילה ואינספור ישראלים שבאים לתמוך, לסייע ולחבק.
"התצפיתנית רב טוראי אורי מגידיש נחטפה ממוצב נחל עוז. היא שרדה 23 ימים בשבי בעזה, עד שחולצה במבצע נועז של צה"ל ושב"כ. אחרי תקופת התאוששות קצרה, אורי בחרה לשוב ולהמשיך את שירותה הצבאי. היא ממשיכה להילחם למען אחיותיה ואחיה שבשבי, ומספרת את סיפורה ואת סיפורם לעולם כולו.
"סגן אלוף ליאת נפש, היא ראש ענף נפגעים במילואים של חיל הגנת הגבולות, ומלווה את אורי ומשפחתה. מערך הנפגעים של צה"ל מלווה את משפחות החטופים, החללים והפצועים בגוף ובנפש בכל היבט, והוא חלק מהמאמץ הלאומי שמובילה ממשלת ישראל, המחויבת להשבת החטופים, לליווי הפצועים, לכבוד החללים ולדאגה לבני המשפחות. ליאת עצמה היא יתומת צה"ל, בתו של רב סמל ראשון ראובן נפש, שנפל בעת מילוי תפקידו כקצין נפגעים".

בחודש פברואר, כמעט ארבעה חודשים אחרי החילוץ הדרמטי, מגידיש שבה לשירות בצה"ל באגף המודיעין. מגידיש חולצה במבצע צבאי של צה״ל ושב"כ, 23 ימים לאחר שנחטפה ב-7 באוקטובר על-ידי חמאס ממוצב נחל עוז, שם שירתה כתצפיתנית. בצה"ל אמרו כי ההחלטה על חזרתה לשירות נבעה מרצונה האישי ומ"תחושת שליחות לשרת את המדינה".
שבוע לפני כן נפגשה מגידיש עם תורמים מארצות הברית, וסיפרה להם על שאירע בבסיס נחל עוז ב-7 באוקטובר: "היו הרבה רעשים חזקים, התעוררנו מהם וכל הבנות רצנו לתפוס מחסה. נפרדנו מהמשפחות שלנו בטלפון ואחרי זמן מה שמענו הרבה צעקות וקולות ירי".
בשיחה עם התורמים אמרה כי "היו לוחמות במיגונית שהגנו עלינו עם הנשק שלהן, אבל זה לא הספיק. היו 20 לוחמות ורק ארבעה נשקים. נפצעתי מהרימונים שזרקו המחבלים בראש, ברגליים ובחזה. היה רגע של שקט ואז הם נכנסו וירו לתוך המיגונית".
כשאמא שלה יושבת לצידה, סיפרה מגידיש: "מתוך 20 בנות, רק שבע שרדו את הירי ואני הייתי אחת מהן. אחר כך חיכינו שם עוד ארבע שעות. לא ידענו איפה היה הצבא, אבל עדיין חיכינו שמישהו יבוא להציל אותנו. לא קרה שום דבר ואז הם פשוט חטפו אותנו".
מגידיש סיפרה לתורמים כי חמש חברות שלה מהבסיס נחטפו לרצועת עזה, ואחת מהן נרצחה בשבי. "נועה מרציאנו הייתה החברה הכי טובה שלי בבסיס. היא נהרגה בשבי וחיילים החזירו את גופתה".
2 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג ורעייתו מיכל נפגשו עם אורי מגידיש שחזרה מהשבי
נשיא המדינה יצחק הרצוג ורעייתו מיכל נפגשו עם אורי מגידיש שחזרה מהשבי
מגידיש בפגישה עם הנשיא הרצוג
(צילום: חיים צח/לע״מ)

מדליקי משואת הרפואה והשיקום

מערך הרפואה הישראלי, ובייחוד בתי החולים סורוקה בבאר שבע וברזילי באשקלון, פעלו ב-7 באוקטובר ובימים שבאו אחריו בתנאים בלתי אפשריים ובמסירות מעוררת השראה. תחת אש, כשרבים מאנשי הצוות מגויסים בעצמם למילואים, העניקו צוותי בתי החולים טיפול רפואי לאלפי הפצועים שהגיעו אליהם באמבולנסים וברכבי מתנדבים, וביצעו ניתוחים מצילי חיים בזה אחר זה.
אליהם הצטרפו יתר בתי החולים בכל רחבי הארץ, שקיבלו רבים מהפצועים להמשך טיפול ושיקום. רבבות אנשי הרפואה והשיקום הישראלים מלווים גם היום את הפצועים בגופם ובנפשם במסע הארוך והקשה אל ההחלמה.
רגב, שכאמור ממונה על אירועי שנת ה-76 למדינת ישראל, בחרה ב⁠אחות ענת בן דור, בפרמדיקית ⁠גאיה צוברי, בד"ר דן שוורצפוקס, ב⁠ד"ר דקלה מצליח וביזם החברתי יוסף ערבליך להשיא יחד את אחת מש-12 משואות הגבורה בהר הרצל, ביום העצמאות תשפ"ד.
ענת בן דור התחילה לעבוד כאחות בבית החולים שיבא תל השומר לפני 35 שנה. בן דור, שנשואה לפצוע מלחמה, מטפלת בפצועי מלחמה בשיקום אורתופדי כבר עשור. היא מובילה את השיקום האורתופדי בשיבא, מטפלת בעצמה בפצועים הקשים ביותר, קושרת איתם קשר מיוחד ומסייעת להם למצוא בתוכם את הכוחות להתמודד עם קשיי השיקום.
גאיה צוברי שירתה בקרבות ברצועת עזה כפרמדיקית במילואים בגדוד שריון. באחד הקרבות צוברי יצאה מנגמ"ש הרפואה כדי לטפל בפצועים, ונפגעה מירי. היא מוגדרת כלוחמת הפצועה קשה ביותר במלחמה. בימים אלה היא משתקמת מפציעתה בבית החולים שיבא.
ד"ר דן שוורצפוקס, מנהל המרכז לרפואה דחופה בבית החולים סורוקה, קלט בבוקר 7 באוקטובר יותר מ-750 פצועים וממשיך ללוות רבים מהם עד היום.
ד"ר דקלה מצליח, רופאה מבית החולים ברזילי, היא גם קצינה בדרגת סרן במילואים. ב-7 באוקטובר מצליח טיפלה בעשרות מפצועי הטבח בחדרי ההלם ובחדרי הניתוח. אחרי שלושה שבועות עזבה את עמיתיה בבית החולים לתקופה של חצי שנה וטיפלה תחת אש בחבריה לנשק בגבול הצפון, בלב חאן יונס ובג'נין.
הרב יוסף ערבליך הוא יועץ רפואי, שבעמותה שהקים - "למענכם" - פעילים כ-160 מומחים בכל תחום רפואי, לרבות מנהלי בתי חולים, מנהלי מחלקות ופרופסורים בעלי שם, שמתנדבים על בסיס זמן פנוי לטיפול בתיקים רפואיים מורכבים ובהם פצועי צה"ל רבים.
פורסם לראשונה: 16:37, 05.05.24