ישראל לוחצת בחודש האחרון על הגז בתקיפות של יעדים איראניים בסוריה, כך על פי פרסומים זרים, וגובה מחיר כבד מכוח קודס. עושה רושם שאינטרסים ישראליים, סוריים ורוסיים מתלכדים, גם אם זה יוכחש רשמית על ידי כל הצדדים. האינטרס הישראלי די ברור: דחיקת האיראנים מסוריה. בסך הכול היעד הזה נשמר. המטרה השנייה: סיכול העברת אמצעי לחימה מתקדמים לידי חיזבאללה בלבנון, טילים ומערכות הגנה אוויריות. כאן האתגר יותר מורכב.

קרא עוד:

אם אכן הפרסומים שיצאו אתמול מלבנון נכונים, מדובר בתקיפה משולבת, בו-זמנית, של שני יעדים שונים. הדיווחים מסוריה אמש הצביעו על מחסן של מפעל טילים מדויקים מזרחית לטרטוס. דיווחים אחרים הצביעו על תקיפת מטרות בנמל תעופה הממוקם דרומית-מזרחית לעיר חומס. השעה הפעם הייתה לא שגרתית, שבע בערב. זאת אומרת שהמטוסים יצאו עם אור אחרון.
3 צפייה בגלריה
מערכות ההגנה האוויריות של סוריה מופעלות נגד התקיפה
מערכות ההגנה האוויריות של סוריה מופעלות נגד התקיפה
מערכות ההגנה האוויריות של סוריה, אמש
לפי הפרסומים השונים זו נראית פעולה מורכבת, שנוהלה מהבור של חיל האוויר, וסביר להניח שאושרה מבעוד מועד ולא הייתה בגדר ניצול הזדמנות, כפי שקרה בתקיפה לפני שבוע וחצי, בשבת בצהריים, אז לפי הפרסומים הותקפה שיירה של אמצעי לחימה שעשתה דרכה ללבנון. לפי אותם פרסומים, התקיפה בוצעה באמצעות טילים מדויקים מהקרקע ולא על ידי מטוסי חיל האוויר.
בסך הכול נרשמו בחודש האחרון לפחות שבע תקיפות במרחב. הספק זה מלמד על עלייה בהיקף (15%) ובאיכות היעדים בהשוואה לשנה שעברה. המטרות העליונות נותרו זהות: מניעת התבססות איראנית והעברת אמצעי לחימה. בכל מקרה, יש מי שיאמר כי התקיפות מגיעות כעת, לפני הכניסה לחודשי החורף, אז קשה יותר לבצע אותן בגלל תנאי מזג האוויר, וצה"ל מנצל פה הזדמנות מבצעית.
בחזרה לאינטרסים הרבים בסוריה: הנשיא אסד משקם את הצבא שלו ומשתלט על יותר ויותר אזורים במדינה. הוא לא סובל מכך שישראל דוחקת את האיראנים משטחו. אולי להפך, זה משרת את האינטרס שלו. זאת למרות שהוא מפעיל את מערכות הנ”מ מול מטוסי חיל האוויר.
גם את הרוסים התקיפות הישראליות משרתות בקרב שלהם מול האיראנים על שליטה באזורים אסטרטגיים בסוריה. לכן הנשיא פוטין ממשיך לתת אור ירוק לבנט לפעולות התקפיות. אגב, בניגוד לדיווחים שונים נשמר התיאום הביטחוני המקדים בין חיל האוויר לנציגים הרוסים. יש להניח שעד שישתנה מזג האוויר הפעולות הללו יימשכו.
3 צפייה בגלריה
איזור התקיפה
איזור התקיפה
התקיפה לאור יום בחודש שעבר
בגזרת עזה נרשמה אתמול תקרית חריגה אחרי תקופה של שקט. לוחמי ההגנה האווירית יירטו מעל הים כלי טיס בלתי מאויש של חמאס. טיל מיירט של כיפת ברזל שוגר בצהריים מסוללה בעוטף עזה, מבלי שהופעלה אזעקה לפני כן, ויירט את הכטב"מ.
כלי הטיס היה במעקב של יחידת הבקרה האווירית לאורך כל האירוע. מדובר ביירוט הראשון של כלי טיס בעזה מאז מבצע שומר החומות, ובסך הכול יירוט שלישי של כלי טיס בלתי מאויש על ידי מערכת כיפת ברזל, שיכולותיה שודרגו עבור משימה זו.
מטוסי קרב הוקפצו, כגיבוי, אך ההחלטה ליירט באמצעות כיפת ברזל התקבלה בגלל תנאים מבצעיים טובים יותר שהיו לסוללה שנפרסה. לאחר היירוט החלו ספינות חיל הים לחפש את שברי הכטב"מ. אחרי התקרית הוחלפו מסרים עם חמאס, באמצעות המודיעין המצרי, לפיהם הצדדים לא מתכוונים להסלים את המצב. בחמאס הבהירו לישראל כי שיגור כלי הטיס היה חלק מאימון או ניסוי ולא ניסיון לפגע. ההערכות בישראל הן שהשקט בעזה יישמר ותהליך ההסדרה יימשך.