1 צפייה בגלריה
מיירט כיפת ברזל משוגר לעבר רקטות
מיירט כיפת ברזל משוגר לעבר רקטות
שיגור כיפת ברזל, לפני חצי שנה
(צילום: רויטרס)
צה"ל יירט מעל הים כלי טיס בלתי מאויש של חמאס - אחרי חודשיים של שקט כמעט מוחלט בגזרה הדרומית: טיל מיירט של כיפת ברזל שוגר היום (ב') בצהריים מסוללת כיפת ברזל בעוטף עזה, מבלי שהופעלה אזעקה לפני כן.
מצה"ל נמסר זמן קצר לאחר מכן כי הטיל המיירט הפיל כלי טיס בלתי מאויש של חמאס שחצה לים ויורט עם שובו לשטח הרצועה. לפי ההודעה, כלי הטיס היה במעקב של יחידת הבקרה האווירית לאורך כל האירוע ויורט על ידי לוחמי ההגנה האווירית. מדובר ביירוט הראשון של כלי טיס בעזה מאז מבצע "שומר החומות" בחודש מאי.
מדובר בכלי טיס קטן ומוכר של חמאס, בגודל של טיסן, שיכול לשאת מצלמה וככל הנראה לא אמצעי נפץ. הכטב"ם המריא מערבה לכיוון הים משטח הרצועה והגיע עד לטווח של מאות מטרים מהחוף העזתי. אז הוחלט ליירטו, בהחלטה אישית של מפקד חיל האוויר אלוף עמיקם נורקין ובהתאם למדיניות המטכ"לית הקבועה.
שיקול מרכזי בהחלטה ליירט נגע לגובה המשמעותי אליו נסק כלי הטיס של חמאס. כגיבוי הוקפצו מטוסי קרב, אך ההחלטה ליירט באמצעות לוחמי כיפת ברזל התקבלה בגלל תנאים מבצעיים טובים יותר שהיו לסוללות הפרוסות בדרום. לאחר היירוט החלו ספינות חיל הים לחפש את שברי הכטב"ם.
אחרי התקרית הוחלפו מסרים עם חמאס באמצעות המודיעין המצרי, לפיהם אין כוונה לצדדים להסלים את המצב. חמאס הבהיר לישראל כי שיגר את כלי הטיס כחלק מאימון או ניסוי ולא כניסיון לפגע.

במהלך מבצע "שומר החומות", לפני חצי שנה, הפילו לוחמי כיפת ברזל לפחות שלושה כלי טיס בלתי מאוישים של חמאס - ועוד שלושה לפחות הופלו באמצעים אחרים.
אזעקות האמת האחרונות בעוטף עזה נשמעו לפני כמעט חודשיים. אז, במשך שלושה ימים ברציפות, נורו רקטות מרצועת עזה לשטח ישראל. הרקע לאותה התחממות היה לכידת המחבלים שנמלטו מכלא גלבוע.