אחרי החשיפה ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" כי המשרד לביטחון פנים דורש להפסיק את ייבוא רובי "איירסופט", הדור החדש של רובי האוויר – שרת הכלכלה עוצרת את הבאתם ארצה. אורנה ברביבאי צייצה הבוקר (חמישי) כי "צעצועים שהורגים אנשים הם לא משחק. החלטתי הבוקר לעצור מיידית את הייבוא של צעצועים המוסבים לכלי נשק לשלושה חודשים. אביא זאת לאישור ועדת הכלכלה בהקדם". ציוץ זה מהווה שינוי קו מעמדת משרד הכלכלה עד כה.
בהמשך פנתה ברביבאי לשר לביטחון הפנים עמר בר-לב וכתבה כי "לאחר דיונים רבים שהובלנו בנושא, שוכנעתי כי קיימת תמימות דעים באשר למסוכנות של כלי האיירסופט לביטחון הציבור. בשל כך, ועל מנת לאפשר למשרדך זמן היערכות להסדרת כלל היבטי האיירסופט לרבות הייבוא, השיווק, המכירה, השימוש, הפיקוח והאכיפה של כלים אלה תחת סמכות משרדך, החלטתי לפעול להתקנת צו האוסר על יבוא כלי איירסופט לתקופה של שלושה חודשים על מנת לאפשר זמן היערכות משותפת".
בשבוע שעבר פרסם נדב איל כי במשרד לביטחון פנים דורשים לאסור את ייבוא האיירסופט, או לפחות לפקח על התחום – כחלק מהמאבק בפשיעה בחברה הערבית ובתפוצת כלי הנשק. איירסופט מוגדר כ"צעצוע מסוכן" בלבד, ולכן אין עבורם צורך ברישיון – אבל ארגוני פשיעה, ולפניהם גם ארגוני טרור, הסבו אותו לנשק שהורג.
1 צפייה בגלריה
איירספורט שהוסב לנשק אמיתי בחברון
איירספורט שהוסב לנשק אמיתי בחברון
איירספורט שהוסב לנשק אמיתי בחברון
(צילום: דוברות המשטרה)
"מצב הפשיעה בחברה הערבית קשה ואנחנו חייבים לפעול מיידית", אמרה השרה אחרי הדיון. "אני מקווה שעצירת הייבוא באופן זמני יוביל לשינוי וצמצום התופעה ויסייע לגורמי הביטחון לעצור את האלימות הגואה במגזר הערבי. יותר ממאה אנשים נהרגו מתחילת השנה, ואנו מחויבים לעשות כל שנדרש כדי לממש את האחריות של המדינה כלפי ביטחון האזרחים".
במכתב ששלח ב-16 באוגוסט מנכ"ל המשרד לביטחון פנים תומר לוטן למנכ"ל משרד הכלכלה, הוא הציע לתקן את צו הפיקוח על "הצעצוע המסוכן" כך שייאסר יבואו, ייצורו, מכירתו או העברה לאחר.
מנכ"ל משרד הכלכלה הגיב ב-14 בספטמבר באומרו כי העניין צריך לעבור לידי המשרד לביטחון הפנים, אך במקביל אמר שאיננו יכול לפגוע בעסקים המתפרנסים בתחום בכך שיאסור יבוא, אלא אם יקבל חוות דעת מקצועית של גורמי הביטחון שדורשת זאת. במקום איסור יבוא, הוא הציע נוהל חדש, וביקש את תגובת המשטרה, אך הבוקר הודיעה השרה כי בכוונתה לאסור את הייבוא לתקופה מוגבלת.
לוטן אמר בשבוע שעבר שהעניין הוא "לא רק ייבוא. צריך לפקח על התחום, צריך אולי מספרים סדרתיים לכלים האלה, איך הם מוחזקים. זה נושא רחב".
במשרד לביטחון פנים מגבשים הצעת חוק שתובא בקרוב לאישור הממשלה, ותסדיר את הטיפול ב"איירסופט", כך שהאחריות עליו תעבור ממשרד הכלכלה. הוא יוגדר כנשק מסוכן, מה שיאפשר להגביר את הפיקוח. הצעת החוק אמורה לכלול היבטים נוספים הקשורים לטיפול באמצעי לחימה לא חוקיים, וגם בסוגיית ייבוא האיירסופט".
רק השבוע נעצרו שני אחים חמושים בנשקי איירסופט, לאחר שאחותם, השוהה במקלט לנשים נפגעות אלימות נחטפה בעת שהייתה בסמוך למקום. החשודים ביקשו ככל הנראה התכוונו לפגוע בה.
חטיבת האיירסופט באיגוד לשכות המסחר הגיבה על ההחלטה, ומסרה כי "אנו מופתעים לשמוע דרך אמצעי התקשורת על כוונת משרד הכלכלה לפגוע בעסקים לגיטימיים בישראל. כל כוונה לעצור ייבוא איירסופט באופן חד צדדי תפגע אנושות בבעלי עסקים בתחום. יש לתת ליבואני איירסופט אפשרות להגיב לטענות ולבחון עימם חלופות, בטרם מתקבלות החלטות קיצוניות".