1 צפייה בגלריה
ניצן הורוביץ, נפתלי בנט
ניצן הורוביץ, נפתלי בנט
שר הבריאות הורוביץ ורה"מ בנט. ויכוח לפני תחילת שנת הלימודים
(צילום: עמית שאבי)
ראש הממשלה נפתלי בנט ערך בצהריים (יום ב') דיון היערכות לקראת פתיחת שנת הלימודים ביום רביעי הקרוב, שבסופו התקבלו ההחלטות לגבי מתווה החינוך הסופי.

בדיון הוחלט על הצעדים הבאים:

  • שימוש נרחב בבדיקות קורונה מהירות.
  • מתווה "התו הירוק" יוחל על עובדי מערכת החינוך, במקביל להחלתו על סקטורים נוספים במשק. עובדים לא מחוסנים יחויבו בהצגת תוצאת בדיקת קורונה שלילית פעמיים בשבוע, שיבוצעו במתחמי הבדיקות המהירות הפרוסים ברחבי הארץ.
  • החל מ-1 בספטמבר - כיתות ח'-י"ב בערים אדומות שבהן היקף התלמידים שקיבלו את זריקת ההתחסנות הראשונה יהיה נמוך מ-70% ילמדו באופן מקוון. יודגש כי זריקה ראשונה זו כשלעצמה לא תעניק תעודת "תו ירוק" החלה בשאר המקומות והפעילויות. כמו כן, החל מ-30 בספטמבר היקף ההתחסנות למתווה זה יימדד ביחס לשתי זריקות התחסנות.
  • במהלך ספטמבר, תלמידי הכיתות שילמדו באופן מקוון יעוּדדו להתחסן בבתי הספר כדי להעביר את הכיתה ללמידה פרונטלית.
במהלך הדיון התלהט ויכוח בין ראש הממשלה בנט לשר הבריאות ניצן הורוביץ בסוגיית ההגבלה על לימודים בזום ביישובים אדומים בכיתות ח'-י"ב שבהן יש שיעור מתחסנים נמוך מ-70%. שר הבריאות הורוביץ הסכים עם הצעתה של שרת החינוך יפעת שאשא ביטון להתחיל את ההגבלה על 70% מחוסנים החל מ-1 באוקטובר. השרה טענה כי אם המהלך לא יידחה בחודש, תהיה פגיעה בתלמידים מאזורים במעמד סוציו-אקונומי נמוך שלא יוכלו לקיים לימודים סדירים.
ראש הממשלה בנט דחה את ההצעה וטען שדחיית ההגבלה לחודש אוקטובר עלולה לקדם תחלואה בקורונה. "שמעתי אתכם, אבל קיבלתי החלטה", אמר ראש הממשלה. "מ-1 בספטמבר חיסון אחד, מ-1 באוקטובר חיסון שני". הורוביץ התווכח: "אבל הבעיה שלא כולם גרים בהוד השרון ובהרצליה. בוא נראה בעוד חודש כמה נצליח לפתוח במגזר הבדואי". גם פרופ' נחמן אש, מנכ"ל משרד הבריאות, טען שצעד כזה אינו נכון אפידמיולוגית.
בסופו של דבר התקבלה עמדתו של ראש הממשלה, והמתווה הנוגע ללימודים ביישובים אדומים ייכנס לפועל כבר ב-1 בספטמבר ולא באוקטובר כפי שהציעו השרים שאשא ביטון והורוביץ.
בדיון שעסק בעיקר בסטטוס ההיערכות לפתיחת שנת הלימודים ברשויות המקומיות ומערך הבדיקות, השתתפו גם מפקד פיקוד העורף אלוף אורי גורדין, יו"ר מרכז השלטון המקומי וראש העיר מודיעין חיים ביבס, פרויקטור הקורונה פרופ' סלמאן זרקא וגורמי מקצוע נוספים.

הקבינט יאשר את הרחבת "התו הירוק"

ראש הממשלה בנט יכנס הערב דיון זום נוסף של קבינט הקורונה, כדי לאשר את הרחבת מתווה "התו הירוק" כך שיחול גם על עובדי המגזר הציבורי, בהם עובדי הוראה, ואת המתווה לקיום אירועי סליחות בכותל המערבי.
מוקדם יותר היום אמרה שרת החינוך שאשא ביטון בוועדת החינוך של הכנסת בהתייחסה לפתיחת שנת הלימודים כי "היה ברור לכולם שאנחנו לא יכולים להמשיך להסתכל על ניהול המגפה שהוא חשוב, שאנחנו צריכים להתמודד עם הקורונה וצריכים לראות איך מייצרים עבור הילדים סביבה בטוחה גם מבחינת הקורונה, אבל חייבים לתת את הדעת גם למגפות האחרות שליוו אותנו בשנה האחרונה בכל הקשור לבני הנוער.
"צריך לזכור שיש אוכלוסיות שלמות שלא היו במסגרת תקופה ארוכה. ילדי כיתות ה'-ו', ילדי חטיבות הביניים, הם שילמו את המחיר הכי גדול בכל התקופה הזו. צריך לראות איך נותנים את המענים המדויקים והייחודיים לכל אחת מקבוצות הגיל. לכן, אני חושב שאי אפשר להפריד בחשיבות פתיחת שנת הלימודים ב-1 בספטמבר".
שאשא ביטון אמרה עוד: "אני מודעת לחששות של ההורים ובקרב הציבור. כולם רוצים לתת סביבה בטוחה עבור הילדים שלנו, אבל יודעים שמדובר כאן בניהול סיכונים ובמתווה שגובש יחד עם משרד הבריאות, מתווה שיאפשר לנו בסופו של דבר להחזיר את הילדים למסגרת כפי שחשוב שנעשה ולצד זה גם לעשות את המקסימום לשמור על הבריאות שלהם".
בנוגע לבדיקות שהועברו להורים, אמרה השרה: "בעקבות היקף הבדיקות שאנחנו הולכים לקיים רגע לפני פתיחת השנה, מעל מיליון בדיקות, נגלה מספרים של מאומתים שאולי לא הכרנו. צריך לומר, בזכות הבדיקות שנקיים נזהה הרבה מאומתים. 'הבשורה הטובה' היא בכך שנוכל לבודד מסה קריטית שאלמלא היינו פותחים את השנה - לא היינו מגיעים אליה".
פורסם לראשונה: 14:27, 30.08.21