טיל ישראלי שוגר מנושאת מטוסים. זה לא קורה כל יום, והשבוע זה קרה בהודו. ב-"defence decode" דווח אתמול (רביעי) כי טיל הקרקע-אוויר ברק 1 שוגר בהצלחה מנושאת המטוסים ההודית ויקראמדיטיה, ספינת הדגל של חיל הים ההודי, במסגרת ניסוי. צפו בתיעוד השיגורים.
הספינה, שנבנתה במקור בבאקו והושקה ב-1987, שירתה בחיל הים הסובייטי ואחר כך בצי הרוסי, אז נקראה אדמירל גורשקוב. היא יצאה משירות בחיל הים הרוסי ב-1996, ושמונה שנים אחר כך הודו קנתה אותה, אחרי שנים של משא ומתן, תמורת 2.35 מיליארד דולר. ב-2013 היא נכנסה לשירות מחודש בחיל הים ההודי, ועברה שדרוג מסיבי. בין היתר 1,750 מתוך 2,500 התאים בנושאות המטוסים נבנו מחדש, ונעשו התאמות במטרה לתמוך במכ"מים החדשים.
1 צפייה בגלריה
תיעוד הניסוי
תיעוד הניסוי
שיגור הטילים מנושאת המטוסים ההודית
ברק הוא טיל קרקע-אוויר נגד מטוסים, מל"טים וטילים נגד ספינות, שנכנס לשירות מבצעי בחיל הים הישראלי ב-1992. לפני חודשיים הטיל רשם הפלה ראשונה, כשחיל הים יירט באמצעותו שני כטב"מים של חיזבאללה שהיו בדרכם לאסדת הגז כריש. הטילים שוגרו מספינת אח"י אילת, כטב"ם נוסף יורט אז על ידי מטוס F-16.
ב-2015 נכנסה לשירות מבצעי המערכת המשודרגת ברק 8, שפותחה בשיתוף פעולה עם הודו ונותנת מענה גם לטילים מתקדמים שברשות חיזבאללה, בהם טיל היאחונט. המערכת פועלת על גבי ספינות או על הקרקע, בתצורת סוללות, ויכולה לזהות מרחוק ולהשמיד באוויר איומים כמו מטוסי קרב, טילים, רקטות וגם מל"טים, כמו אלו שיורטו היום בשמי הים התיכון, במים הכלכליים של ישראל.
מחר ישיק ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי במספנה בקוצ'ין את נושאת המטוסים הראשונה שפותחה בהודו, ויקראנט - הספינה הגדולה ביותר שאי פעם נבנתה במדינה. אורכה של הספינה הוא 252 מטרים. בהשקתה הודו תצטרף לרשימה אקסקלוסיבית של מדינות שפיתחו נושאות מטוסים, ובהן ארצות הברית, רוסיה, סין, צרפת ובריטניה.
אלישע בן קימון השתתף בהכנת הכתבה