הפלה ראשונה לטיל נגד טילים, אחרי 30 שנה בשירות מבצעי: בחיזבאללה הודו אמש (שבת) כי שיגרו בצהרי היום שלושה כטב"מים, בגדלים שונים, לצורך "משימות סיור" - כפי שהגדירו זאת - שלדבריהם צלחו. אבל אותן משימות הסתיימו בהפלות תקדימיות. שניים מהכטב"מים יורטו על ידי הטיל נגד טילים ברק, 30 שנה אחרי שנכנס לראשונה לשירות בחיל הים.
טיל זה נכנס לשירות מבצעי ב-1992, וזו ההפלה הראשונה המיוחסת לו. ב-2015 נכנסה לשירות מבצעי המערכת המשודרגת ברק 8, שפותחה בשיתוף פעולה עם הודו ונותנת מענה גם לטילים מתקדמים שברשות חיזבאללה, בהם טיל היאחונט. המערכת פועלת על גבי ספינות או על הקרקע, בתצורת סוללות, ויכולה לזהות מרחוק ולהשמיד באוויר איומים כמו מטוסי קרב, טילים, רקטות וגם מל"טים, כמו אלו שיורטו היום בשמי הים התיכון, במים הכלכליים של ישראל.
3 צפייה בגלריה
(צילום: דובר צה"ל, באדיבות אנרג'יאן)

בעבר חיזבאללה כבר שיגר כטב"מים לשטח ישראל, אבל זו הייתה הפעם הראשונה שבה התבצעה פעולה שכזו לעבר אסדות גז - במקרה זה אסדת כריש, שעדיין אינה מפיקה גז ונמצאת במוקד המחלוקת על המים הכלכליים בין ישראל ללבנון. הכטב"מים, מסוגים שונים, טסו בגובה נמוך וחלקם במהירויות נמוכות. אחד מהם יורט על ידי מטוס קרב מסוג ברק (F-16), והיתר על ידי הטילים ששוגרו מהספינה אח"י אילת.
הכטב"מים זוהו בשלב מוקדם יחסית לאחר שהמריאו מלבנון מערבה ולכיוון קו הגבול של המים הכלכליים של ישראל, והם לא היוו איום על האסדה, וגם כנראה לא נשאו חימוש. הפעולה עצמה - הגעה לאסדה וכנראה צילום שלה - אמנם נכשלה מבחינת חיזבאללה, אבל נראה שהמטרה המרכזית של הארגון הייתה העברת מסר. ואכן, בהודעה מטעם חיזבאללה צוין כי "המסר הועבר", והפרשנות האינטואיטיבית היא שמדובר במסר לישראל שחיזבאללה יכולה להוציא לפועל את איומי בכירי הארגון בשבועות האחרונים, ובראשם המזכ"ל חסן נסראללה.
3 צפייה בגלריה
יירוט שלושה כלי טיס בלתי מאוישים עוינים
יירוט שלושה כלי טיס בלתי מאוישים עוינים
תיעוד מיירוט אחד המל"טים
(צילום: דובר צה"ל)
3 צפייה בגלריה
אסדת הגז כריש
אסדת הגז כריש
אסדת הגז כריש
(צילום: אנרגי'אן)
אבל המסר הוא כנראה גם פנימי, ומכוון ללבנון ולהנהגתה. הנשיא מישל עאון וראש הממשלה נג'יב מיקאתי נתפסים כגורמים שמוכנים להתפשר במשא ומתן עם ישראל על שרטוט הגבול הימי ולא משתמשים בכל הקלפים שברשותם, בהם גם חיזבאללה. בשבועות האחרונים חודשו המגעים, על רקע הצפת המחלוקות סביב אסדת כריש, ואף שלא הייתה פריצת דרך משמעותית כן נראה שישנה נכונות להתקדם והצעות שעוברות בין הצדדים.
בשיגור המל"טים חיזבאללה פעל נגד האינטרס הלבנוני, וחרף ההתקדמות עם המתווך האמריקני. לא רק שמדובר בפגיעה במשא ומתן, בחיזבאללה פעלו למעשה גם בניגוד להצהרות של נסראללה שלא לפעול ללא הסכמה לאומית סביב המאבק מול ישראל.
משמעות הכשלת המגעים המדיניים היא השארת הגז באדמה ומניעה מאזרחי לבנון ליהנות מהכנסות ממשאבי הטבע במים הכלכליים שלהם. ללבנון ולישראל אינטרס שהמשא ומתן יצליח, אבל כנראה שלנסראללה תוכניות אחרות. "חיזבאללה מראה כאן שהוא מחרב את לבנון כי יש פה פוטנציאל גם של לבנון להוציא גז. חיזבאללה פשוט דופק את הלבנונים כי אין בכלל ויכוח על אסדת כריש", אמרו על כך בצה"ל.
מחברת אנרג׳יאן, המפעילה את מאגר הגז הטבעי כריש, נמסר בעקבות יירוט הכטב"מים שהיו בדרכם לאסדת הגז: "האסדה בטוחה ושגרת העבודה עליה לא הופרעה. החברה מביעה כתמיד אמון מלא במדינת ישראל ובמערכת הביטחון".
פורסם לראשונה: 23:23, 02.07.22